Vilka webdesignsprogram använder ni er av?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

notepad och photoshop

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kejsarn
Jag använder text editorn Edit-Plus 2, kostar en slant men är grymt bra.

Edit-Plus 2

EDIT: länk ändrad

Har det stöd för XHTML?

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

orkar inte betala för dreamweaver så när jag verkligen måste klicka ut något så blir det via NVU, kodar annars i context, ritar i paint shop pro.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Dreamweaver är alltid en klassiker. Lätt och bra.
Men som alla kommer skriva, du har mer kontroll över din sida om du kodar själv.

Kejsaren: Din länk e lite fel . Du menar http://www.editplus.com

Du har minst lika stor kontroll med Dreamweaver som med något annat program.

SubEthaEdit kör jag på Mac OS X.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Du har minst lika stor kontroll med Dreamweaver som med något annat program.

SubEthaEdit kör jag på Mac OS X.

smultron är en fin osx-texteditor.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

EditPlus och Photoshop. Det är det ända som behövs.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

Jag kör (fortfarande) HomeSite 5 både på jobbet och hemma.
När det gäller java-utveckling är det Eclipse som gäller, men det gör jag bara på jobbet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder dreamweaver i kodarläge. Fattar inte hur folk kan köra med emacs... sämsta jävla program jag sett i mitt liv tror jag.

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
smultron är en fin osx-texteditor.

Lite kass syntax highlightning för php och så har den det fula borstade aluminium-temat.
Men annars var den helt ok.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stafh
Använder dreamweaver i kodarläge. Fattar inte hur folk kan köra med emacs... sämsta jävla program jag sett i mitt liv tror jag.

Du har bara missat att upptäcka hur kraftfull den är. Och om emacs hade kunnat prata (det kan den säkert den kan mycket) hade den nog sagt "sämsta jävla användare jag sett i mitt liv" om dig

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Brukar bli Homesite av gammal vana

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stafh
Använder dreamweaver i kodarläge. Fattar inte hur folk kan köra med emacs... sämsta jävla program jag sett i mitt liv tror jag.

Jepp, alla vet ju att Vim är bättre.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

ConTEXT som redan nämnts i tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Har det stöd för XHTML?

Finns att ladda ner: http://www.editplus.com/html.html

Permalänk
Medlem

kan bara säga TACK för alla bra tips ska hittils testa de programmen som är gratis och se om det är något att ha. I värsta fall får man öppna plånboken och införskaffa de tyngre programmen

Återigen tack för alla svar ^^

Edit: Någon som vet om det finns något plugin till antingen Notepad++ eller ConTEXT som gör att man slipper skriva sluttaggar? Vore även soft med en list att välja från typ om du skriver <font så får du som val att lägga till style, eller size ochh liknande.. hoppas ni förstod något ;P

Permalänk
Medlem

Macromedia Studio: www.macromedia.com
Adobe Creative Suite: www.adobe.com
Cute FTP: www.globalscape.com

;D, i stort sett allt du behöver. Kod hantering är underbart
i Dreamweaver, Notepad räcker inte till säger jag!.
hehe.

EDIT: Ett tips, om du ska köpa ett webdesigner program, köp Dreamweaver, enkelt och bra för både nybörjare och avancerade användare.

Permalänk
Medlem

Kodning: Visual Studio .Net och DreamWeaver
Grafik: Photoshop, Paint och Illustrator

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan inte testa emacs eller vim, kör Windows, varför är de så bra? Motivera, gärna detaljerat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Photoshop, Illustrator, Flash
Dreamweaver, HomeSite
InDesign för PDF

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

EditPad Pro, Photoshop och Illustrator.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Jag kan inte testa emacs eller vim, kör Windows, varför är de så bra? Motivera, gärna detaljerat.

Båda finns till Windows.

Varför jag gillar Vim: liten, smidig. Många bra funktioner, tre olika lägen och jag behöver aldrig ta händerna från a-ö-tangenterna.
En jävla massa syntax-filer följer med dessutom (407 st).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Ni som skryter med att ni använder Notepad till att koda i:
Skriver ni Post och Print kommandon till skrivaren också?
(Förklaring: Word är precis som Dreamweaver. Du skriver och arbetar i ett grafiskt läge, sen så skickar programmet all denna koden som blir av ditt skrivande till en skrivare.)

Jag vet att det produceras en del skräpkod och att det går att fixa och snygga till koden efteråt, men jag förstår mig inte på vitsen att skiva allt i en texteditor.

OnT: Dreamweaver och kod-editorn i DW.

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av overdöse
Ni som skryter med att ni använder Notepad till att koda i:
Skriver ni Post och Print kommandon till skrivaren också?
(Förklaring: Word är precis som Dreamweaver. Du skriver och arbetar i ett grafiskt läge, sen så skickar programmet all denna koden som blir av ditt skrivande till en skrivare.)

Jag vet att det produceras en del skräpkod och att det går att fixa och snygga till koden efteråt, men jag förstår mig inte på vitsen att skiva allt i en texteditor.

OnT: Dreamweaver och kod-editorn i DW.

Anledningen är att numera behövs inte så mycket kåd för att få till en hemsida, wysiwyg-editorerna håller inte fullt ut den kvaliten som behövs för att skapa sidor i div/css. Därför har många av oss gått över till att skriva det manuellt.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Anledningen är att numera behövs inte så mycket kåd för att få till en hemsida, wysiwyg-editorerna håller inte fullt ut den kvaliten som behövs för att skapa sidor i div/css. Därför har många av oss gått över till att skriva det manuellt.

Har kodat HTML sålänge som jag gjort hemsidor.

Dessutom så genererar alltid WYSIWYG-editorer lite skräpkod som man inte behöver. Även om denna kan tas bort i efterhand vägrar jag att acceptera detta.
Vidare så vill jag inte lägga ut flera tusen på ett komplett värdelöst program (som dessutom inte finns till den plattform jag kör).

EDIT: overdöse: Det där är faktiskt en jämförelse som är åt helvete, inte direkt samma sak.

Och jag använder inte Word, LaTeX für alles!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Visual Web Developer Express

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

PHP Designer 2005

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av overdöse
Ni som skryter med att ni använder Notepad till att koda i:
Skriver ni Post och Print kommandon till skrivaren också?
(Förklaring: Word är precis som Dreamweaver. Du skriver och arbetar i ett grafiskt läge, sen så skickar programmet all denna koden som blir av ditt skrivande till en skrivare.)

Jag vet att det produceras en del skräpkod och att det går att fixa och snygga till koden efteråt, men jag förstår mig inte på vitsen att skiva allt i en texteditor.

OnT: Dreamweaver och kod-editorn i DW.

Jag vill själv skriva den kod som min sida består av, då vet jag exakt hur den är uppbyggd och får en mycket bättre förståelse för vad som kanske felas när det nu kommer något sådant. Det handlar om kontroll, skriver jag min kod själv vet jag EXAKT vad som står där, inte alls samma sak om jag bara klickar runt med musen lite här och där. Och känns som det går fortare med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Jag vill själv skriva den kod som min sida består av, då vet jag exakt hur den är uppbyggd och får en mycket bättre förståelse för vad som kanske felas när det nu kommer något sådant. Det handlar om kontroll, skriver jag min kod själv vet jag EXAKT vad som står där, inte alls samma sak om jag bara klickar runt med musen lite här och där. Och känns som det går fortare med

Beror ju på om man kör i textläget eller kör "click and play" eller vad man ska kalla det.
Skulle aldrig orka med att läsa kod utan high-lightning och det är väldigt skönt att kunna trycka enter så resten av taggen fylls i av sig självt. Etc.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."