Permalänk

innehåll i i386?

Tjena!

I c:\i386 på min windows xp-burk ligger det en massa skumma filer, filändelser som .DL_ och .IC_
Har försökt förstå vad som är meningen med den mappen, men kan inte hitta... Kan man ta bort filerna? Ligger på cirka 2 Gig, så det känns lite onödigt.

Trevlig kväll!

Chrille

Permalänk

Det är en kopia av operativsystemet från din installations CD. Det kan vara en smart lösning att ha de komprimerade filerna till XP lätt tillgängliga på din hårddisk i stället för bara på CD.
Har du ont om lagringsutrymme är det inte lika smart, men då kan du ändra på det genom att ta bort detta.
Om man t.ex. snabbt behöver ersätta en korrupt chrille.dll kan man expandera chrille.DL_ till chrille.dll och köra vidare.

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.

Permalänk

Aha, okej! Tack för det! Då får det ligga kvar

Permalänk
Hedersmedlem

Dock är det kanske lite konstigt varför det tar cirka 2 GB utrymme, windowsskivan rymmer ju inte så mycket!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Dock är det kanske lite konstigt varför det tar cirka 2 GB utrymme, windowsskivan rymmer ju inte så mycket!

Compression is the shit! Man kan tycka att det är lika konstigt att man kan få plats med 4 olika versioner av windows på en skiva också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrille112
Aha, okej! Tack för det! Då får det ligga kvar

Tänkte inte på att du faktiskt skrev att det var 2 GB, vilket Aqualize mycket riktigt påpekade.
Jag föreslår att du för säkerhets skull dessutom genomför en gratis onlinescan efter Trojaner/Virus m.m. hos någondera av Trend Micro, Panda eller Symantec.

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.

Permalänk
Medlem

Är den så stor kanske det vore bättre att göra en image av skivan direkt istället och se om den är mindre. Om du sedan behöver någon fil på den kan du montera den med Daemon tools.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Vanheden

Tänkte inte på att du faktiskt skrev att det var 2 GB, vilket Aqualize mycket riktigt påpekade.
Jag föreslår att du för säkerhets skull dessutom genomför en gratis onlinescan efter Trojaner/Virus m.m. hos någondera av Trend Micro, Panda eller Symantec.

Jag kör Norton Antivirus regelbundet, och inget har hittats. Det låg en del bild- och filmfiler där, som jag även har på andra ställen. Hur kan de ha hamnat där?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrille112

Jag kör Norton Antivirus regelbundet, och inget har hittats.

Jag använder också Norton men oavsett vilket antivirus man använder är det vettigt att då och då köra en gratis onlinescan från någon annan tillverkare.
Mina onlinescanningar har ännu inte hittat något fast jag vet många andra som fått napp där det antivirusprogram de använder inte har hittat något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrille112

Det låg en del bild- och filmfiler där, som jag även har på andra ställen. Hur kan de ha hamnat där?

Hur, frågar du?

1 - Du har glömt bort att du placerat dem där?
2 - Någon som hjälpt dig på plats har placerat dem där.
3 - Någon objuden gäst utifrån (trojan eller intrång) har placerat filer där utan din vetskap.

Har du filmfilerna på flera ställen borde det vara delete som gäller.

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Vanheden
Jag använder också Norton men oavsett vilket antivirus man använder är det vettigt att då och då köra en gratis onlinescan från någon annan tillverkare.
Mina onlinescanningar har ännu inte hittat något fast jag vet många andra som fått napp där det antivirusprogram de använder inte har hittat något.

Jag kan bara hålla med här.
En kompis till mig hade nåt skumt fel på sin dator så jag körde med hans norton.
Men den hittade inget, så jag körde en sån där online scan och då hittade den hela 3 virus.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Dock är det kanske lite konstigt varför det tar cirka 2 GB utrymme, windowsskivan rymmer ju inte så mycket!

Windowsskivornas innehåll är extremt komprimerat.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Vanheden

Mina onlinescanningar har ännu inte hittat något fast jag vet många andra som fått napp där det antivirusprogram de använder inte har hittat något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r

Jag kan bara hålla med här.
En kompis till mig hade nåt skumt fel på sin dator så jag körde med hans norton.
Men den hittade inget, så jag körde en sån där online scan och då hittade den hela 3 virus.

Vet inte hur du läste mitt inlägg men läs gärna den understrukna texten i citatet högst upp en gång till.

Det kommer ständigt nya trojaner som kan stänga ner funktioner i de flesta antivirusprogram (AV) och speciellt om man inte använder en personlig brandvägg, eller inte frekvent uppdaterar sitt AV.
Norton behöver köras både med automatisk LiveUpdate och Intelligent Updater (instruktion här) om man t.ex. använder P2P-program.
En del tror att de är fullt skyddade av warez-AV men de märker snart misstaget.
Även om man bara ska ha ett AV installerat är det smart att köra onlinescanningar emellanåt, oavsett vilket AV man använder.

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Windowsskivornas innehåll är extremt komprimerat.

Kanske är så. T.ex. ntdetect.com osv är inte komprimerat, men den heter å andra sidan inte ntdetect.co_
Men om han har en massa filer av typen *.??_ på hårddisken så är de väl "packade" också eller?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG