Permalänk
Medlem

uppdatera BIOS AsRock 939 Dual?

Hur gör jag detta? och vart kan jag hitta nya BIOS?

Tacksam för svar.

MVH/J

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

Du finner nog svaret i handboken, på deras hemsida eller via google. Gör nåt själv människa!

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

oj trodde detta va ett forum för processor-moderkort-minnen?
du kanske inte riktigt vet vad du är inne på för sida? DETTA ÄR ETT FORUM!!!

jaja, on-topic- står inget i handboken, inget på deras sida, sökte lite på google och gissa vilken sida jag fick upp på svenska....Jo SWECLOCKERS.COM!!!

Kan någon liiiite trevligare än denna storstark(i käften) svara på mina enkla frågor? kanske vara snälla dirigera mig till någon bra sida där dom enkelt förklara hur man går till väga när man uppdaterar BIOS på mitt kort.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA

Permalänk
Medlem

Hämta http://www.asrock.com/support/bios/939DM21.20.zip

Formatera en diskett som bootbar, flytta över de två filerna i zipen. Boota om från disken och kör:
exe-filen [mellanslag] andrafilen

Färdigt.

Men visst har du rätt. Har man ingenting att tillägga så kan man lika gärna strunta i att svara.

//T

Permalänk

Ja jävlar... man blir ju mörkrädd

sökord: 939dual-sata2 +bios : http://www.google.se/search?hl=sv&q=939dual-sata2+%2Bbios&btn...

Att du sedan också misslyckas med att hitta download-sidan på Asrock.com är för mig helt oförklarigt.

Visst ska man kunna få hjälp på ett forum som detta, men är det verkligen mycket begärt att först lägga ner lite möda själv. Jag vet inte om det bara är jag, men jag har ingen lust att hjälpa till när den frågande uppenbart inte ens försökt själv.
Om du nu har försökt själv, vilket jag tvivlar på, så är det kanske bäst att inte ens försöka flasha BIOS. Men, men - sikta mot stjärnorna, det kan gå vägen.

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

jo men så är inte alla så hi tech på datorer... men man lär sig av sina misstag och sedan vill jag inte ha någon text på engelska eller något annat språk överhuvud taget förutom svenska... därför frågar jag här. Men igentligen vem f-n bryr sig... vill ingen svar så är det inga problem, det finns moderatorer som är ansvariga för inläggen.. tycker dom att mitt inlägg är onödigt så är det ju bara att låsa/ta bort. Nu fick jag ju snabb hjälp t om på svenska.. vilket jag uppskattar, tack SpanCox.
storstark, lär dig lite folkvett för f-n.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA

Permalänk
Medlem

forum är väll till för att fråga eller har jag fel??!?! storstark skrämm inte bort våra medlemar!!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Om man uppenbarligen själv inte lagt ner någon möda för att lösa sitt problem, utan förväntar sig att någon annan ska göra jobbet åt en så bör man ej vara berättigad till hjälp. Sunt förnuft.

Mycket tråkigt att denna lathet verkar eskalera, vilket även medför en allmän acceptans.

Kanske är det jag som missuppfattat allt.

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

göra jobbet åt en?? grabben, kan du inte svara på min fråga så skall du väll för f-n inte skriva här? kan du det jag frågade om skall du givetvis skriva här men nu kunde du ju inte det och va ändå tvungen att skriva en barnslig komentar.
Givetvis kan jag söka och leta osv. själv, men varför inte gå in här och få ett par vettiga svar från ett par vettiga killar som vet vad dom pratar om... så saker och ting inte går helt åt skogen och sedan sitter där med ofunktionell dator. Vi är väl alla här för dela med oss om vår kunskap?

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA

Permalänk
Medlem

bla bla bla...

ganescha....
Funderar själv på ett sådant mobo, hur e det? funkar det bra å går det att trimma lika bra som på anandtech?.... Eller har du inte testat än?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

hehehe... nä, jag har inte gett mig på det ännu... skall läsa lite mer om det, vet en sak dock.. byt BIOS, det första suger rätt bra... men jag gillar skarpt detta moderkort... köp det, värt varända öre.

PS. kolla med spectryym på forumet(har gjort inlägg i detta topic) han har tydligen klockat sitt bra.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA

Permalänk
Medlem

Oki ska kolla efter det.....

Kommer inhandla en 3000+ winchester för 500kr som maxar 2550-2600mhz på polarens dfi-ultra om han inte har strulat till det för sig så att säga....

Orkar inte köpa ett nytt graffe så därför tycker jag detta mobo ser rätt ok ut enligt mig å priset e mer än ok.....

förresten köpte du ditt på shg.biz eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

japp, på shg.biz, kanon... dock fick jag paketet 2 dagar efter Dustins grejer vilket va en seg väntan..ahahha.. nä, dom är kanon på det stället och jäkligt bra priser.. som sagt köp moderkortet!

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA

Permalänk
Medlem

gött!

har du råkat ut för de dära paint rebooten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Paint rebooten? att datorn startar om i paint? låter knasigt, nä funkar fint för mig ialla fall. Har folk problem med det med detta kortet?

Jo, jag har ingen diskett station, kan man lägga filerna på CD och göra det därifrån? Skriver jag samma sak som med diskett? eller hur skall jag göra?
(storstark, behöver ej skriva om du inte vet svaret)

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA

Permalänk
Medlem

Ladda hem detta och läs instruktionerna (tyvärr på engelska).
http://www.bootdisk.com/kentucky/flashcd.zip/

Verkar lite halvkrångligt att flasha från CD tycker jag. Själv ska jag koppla in diskettläsare, en sådan är inte dyr och underlättar trixande med bios och drivrutiner tycker jag.

Jag har också ett ASrock s939 dual SATA-2 moderkort med bios P1.10. Ska nog flasha om det ikväll efter att jag nu kollat mina nya minnen med memtest86+ i över ett dygns tid. Jag är lite försiktig av mig och vill veta att minnena är felfria innan jag försöker flasha bios...

Sedan har jag läst att man ska köra ULIs drivrutiner istället för de på ASrocks hemsida. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Jag kör med drivrutinerna som fanns med på skivan.. skall jag uppdatera dessa eller? Bör jag ladda ner något från AsRocks hemsida?

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA

Permalänk
Medlem

jepp om ni vill veta så är moderkortet kanon men då måste du uppdatera BIOS hehe...nej funkar fint med de drivruiner ifrån cd skivan...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Det känns ändå som du inte har lagt ner speciellt mycket tid själv. Jag menar "vart kan jag hitta nya BIOS?"... Det första man gör är väl att kolla på deras hemsida?

Mycket riktigt, så finns nyaste bios på deras sida.

Sen är det kanske lite besvärligt att installera om man är ny på det.

Men det är så att det står också hur man gör på deras sida.

http://www.asrock.com/support/Download/dl_939Dual-SATA2.htm#b...

hmm...

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan fors
Det känns ändå som du inte har lagt ner speciellt mycket tid själv. Jag menar "vart kan jag hitta nya BIOS?"... Det första man gör är väl att kolla på deras hemsida?

Mycket riktigt, så finns nyaste bios på deras sida.

Sen är det kanske lite besvärligt att installera om man är ny på det.

Men det är så att det står också hur man gör på deras sida.

http://www.asrock.com/support/Download/dl_939Dual-SATA2.htm#b...

hmm...

Hardu läst alla inlägg?
DET STÅR PÅ ENGELSKA!!!!!
DET STÅR INTE HUR MAN GÖR MED CD-SKIVA!!!

Här har jag fått konkreta och snabba svar, vilket forum är till för bl a. och det tackar jag för.
Jag är helt ny på detta och visste inte att man kunde ladda ner BIOS från hemsidan trodde det bara fanns ett från tillverkaren och det är den på skivan. Men nu vet jag, tack.
Glömde till lägga: Hmmmmm.............

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
Hardu läst alla inlägg?
DET STÅR PÅ ENGELSKA!!!!!
DET STÅR INTE HUR MAN GÖR MED CD-SKIVA!!!

Här har jag fått konkreta och snabba svar, vilket forum är till för bl a. och det tackar jag för.
Jag är helt ny på detta och visste inte att man kunde ladda ner BIOS från hemsidan trodde det bara fanns ett från tillverkaren och det är den på skivan. Men nu vet jag, tack.
Glömde till lägga: Hmmmmm.............

Jag tror det är hur du lagt upp ditt inlägg som gör att man tycker du verkar lat.

Hade du skrivit lite mer direkt, t.ex. att du vill få en förklaring på svenska, eller att du till synes inte äger en floppy och därför måste installera med CD-skiva.

Då hade du förmodligen fått ett rikt svar direkt.

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Avstängd

nåja, ni som överklockar skulle ni kunna återkomma med lite resultat? Jag har en processor som jag vill testa ordentligt och frågan är om moderkortt klarar 300ht/mhz/whatever?

Permalänk
Hedersmedlem

Den skall klara strax över 300MHz vad jag läst, får mitt i nästa vecka.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Tufft! Tänkte sjölv beställa nästa vecka så du får gärna återkomma med resultat och gärna vilken version av bioset du fick

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp det skall jag göra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Malo vad ska du köra för minnen?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har 4 stycken Kingmax value minnen så jag hoppas på det bästa.

Bättre minnen får komma senare...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Jag vill också uppdatera mitt AsRock-kort. Kan någon förklara punkt 3 och 4 för mig. Har aldrig updaterat BIOS förr..... Vill ju inte förstöra kortet det första jag gör...

Betyder "Boot from the disk" att man ska starta om datorn med disketten i?

Visa signatur

[AsRock 939Dual-SATA2 | Athlon64 3000+ | 1024 ddram | Leadtek Geforce 6880le 1,3V 12/1,5 @ 400/900 | 160Gb