Permalänk
Medlem

Felsökning av dator (hjälp!!!)

Har ett mystiskt problem med min dator som började när jag skulle byta ide och floppy kabel.

Liten kort sammanfattning

Bytte ide kablarna = datorn startade bara upp till tillverkarskärmen (laddade bios)
Bytte även floppykabeln = samma fel
Satt på alla orginalkablar = samma fel
Satte på nya ide kablar men gammla floppy kabeln = datorn startade
Ville ha alla nya kablar så bytte till ny floppykabel igen = datorn startade inte

Satte tillbaka de gammla kablarna (ide och floppy) = datorn startar inte
Provar fram och tillbaka men inga kablar verkar få datorn att starta

Går till lokala datorbutiken för att få lite hjälp. Eftersom jag precis installerat fönstteruta i chassit och det gnider lite mot shassit när man sätter på den tror de att det kan vara moderkortet som fått jordfel/kortslutning mot chassit.

Tar ut moderkortet och kör det på en telefonkatalog med endast hd och grafikkort, allt urplockat (även nät agg) men samma sak.. Kommer till Compaq loggan

Ringer suporten (det är en företagsdator). De säger att det varit vissa problem med att kapacitorerna (stavning?) kan lagra ström på denna modell och att det kan fucka upp biosarna.. Lämna strömmen ur några timmar och prova sen.. Gör det men utan resultat

Supporten säger att servicen har rätt att formatera hd'n så hem till syrran, in med hd'n i hennes dator och den funkar ju klockrent...

Detta var på lördagen... Låter datorn stå och väntar på att de ska komma och hämta datorn.. Idag bestämmer jag för att göra ordning den för att skicka iväg den (återställa till orginal skick) Tar ut 512meg ram och byter från mitt gforce 6800 GT till grorce4 mx (orginal kort). För att inte känna mig dum om de som utför servicen får datorn och den funkar så testar jag den.. Och voila den funkar!?!

Mna vill ju inte ha en dator som funkar ibland.. Någon som har en någolunda kvalificerad gissning på vad som är fel??

Datorn är Landstingets företagsdator (compaq) typ ett år gammal.

Tror att nätagget endast är på 230v och grafikkortet (6800gt) kräver 300v minst.. Men har kört så här i ett halvår ivarjefall... Och problemet uppstog som sagt är jag bytte ide och floppykablar!!