Permalänk

trimma en o3, 698mhz

jag har en gammal p3 på 698Mhz med 512 i ram, vad kan jag göra för att ”trimma” denna gamla sak. det är en intel processor och har ett radeon 9200 GF. en Hd på 40GB. och ett å annat PCI kort för t ex USB.....

Visa signatur

"Intel p4 3,0 Ghz, Mk ABIT S775 I865PE, AGP8X,SATA, LAN, UGURU.
1024Mb DDram. Maxtor 200GB SATA (7200rpm). Extern 160 GB(maxtor)användes för x-tra minne.Brännare(8x)

Permalänk
Avstängd

Höj spänningen litet till processorn om det går i bios. Sen höjer du bussen. Se till att processorn inte blir för varm.
Annars kanske du kan få tag på en nyare processor som passar och stoppa i den.

Permalänk

jag har inte råd att köpa mig en ny processor, råka du veta om jag kan ha olika BIOS program??? asså den jag har min huvuddator är nånting med phoenix....finns det andra bios-versioner??? en sak till, det där med bussar har jag aldrig förstått, hur vet jag att det är bussen som jag ändrar på i BIOS???

Visa signatur

1024Mb DDram. Maxtor 200GB SATA (7200rpm). Extern 160 GB(maxtor)användes för x-tra minne.Brännare(8x)

Permalänk
Medlem

Först skulle jag tagit reda på om du har AGP-lås, annars så blri det lite jobbigare.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Avstängd

Har du en Phoenix Bios så är det det dom gäller.

Men processorfrekvensen utgörs av en Buss och en multipel.

Du har bussen 100MHz med en multipel på 7 = 700MHz.
Om du kollar lite ska det vara ganska uppenbart vad som är bussen. Det står antingen FSB eller Bus eller liknande. Och den ska vara inställd på 100MHz som standard. Höjer du den till låt säga 120MHz går din processor i 840MHz.

PCI-bussen är din buss delat på 3. Alltså 33MHz i original. Du ska helst hålla den en bit under 40. Så när du kör i 120MHz så ligger du lite för högt. Om du inte ställer en så kallad divider på 4. Då delas det på 4 och du får 120/4 = 30MHz. Vilket är en stabil frekvens. Ofta kan PCI bussen ge problem när den är kring 40MHz eller mer, det kan skada hårddiskar och göra datorn instabil.
Du kan läsa mer om dividers och buss i din moderkortsmanual. Har du inte manualen kan du troligtvis ladda ner den från tillverkarens hemsida.

Permalänk

ok, agp lås? jag kollade lite i BIOS men jag hittade inget om FSB eller bus, ej heller på moderkortet så jag har inte en aning...men skall ta en x.tra koll för att se vad jag har, manualen har jag inte kvar så det får bli deras hemsida, ska bara kolla upp kortet riktigt, (det är min gamla dator)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det finns inte AGP lås på så gamla kort. Du får köra med en divider som sätter PCI/AGP i rätt frekvens.

Permalänk

divider???

Visa signatur