Permalänk

Zalman Cnps 7700 Alcu

Har kört med denna fläkt på min AMD64 3200* Winchester i nu ett halvår och nu är jag fan trött på oväsendet det gör!
När jag har den på max så låter den så man får ont i huvet, om jag inte kör musik. På 40% så överröstas den av resten mitt system. Nu tänkte jag om man kan skruva bort den gamla fläkten och bara sätta en 120mm fläkt rakt framför. Kommer det kunna blåsa tillreckligt på flänsarna då?

Slarvig skiss

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Beror på vad du menar med tillräckligt Har sett detta tidigare på ett annat forum och det verkade fungera bra. Dock så borde det ju bli mindre effektiv kylning. När du har en fläkt som sitter inne i kylaren utnyttjas ju fläkten maximalt eftersom den blåser luft både åt sidorna och nedåt. Så det borde inte bli lika effetivt, iaf enligt min logik

Men det bästa är väl att testa dig fram. Att skruva bort fläkten från kylflänsen är ju inget permanent, så fungerar det inge bra kan du ju bara återställa allt igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu måste jag protestera! Jag kör en AMD64 3500+ Winchester med samma kylpaket direkt inkopplat på mitt A8Nsli-deluxe, just nu ligger fläkten på c:a 990 rpm å tempen på 36 grader. Som mest har den dragit upp i 1350 rpm å har knappt varit hörbar.

Så vart har du egentligen ditt problem? Inget illa menat.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk

HAHA! Vart jag har mitt problem? Framgick inte det? Jag tycker fläkten låter för mycket, det är mitt problem:) Inte ille menat.
Tempsen är inte det inte några problem med, spelar man lite och kör den på max hastighet så kryper den strax över 40Celsius

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Ja det tro tusan att den låter på full fart. Så sänk farten då? Jag vet inte ens hur de låter över 1350 rpm. Men smaken är som baken.

Men inte för den nåt oväsen direkt. Du kanske fått ett dåligt exemplar? Försök få den utbytt innan modifikation, antar att du har lite garanti kvar?

Enda gångerna min överröstar mina 3 Seagates är när man kör processorn 100% en stund å då varvar den inte mer än 1350 å går inte över 47 grader å som sagt idle 990 rpm å 36 grader. Dödstyst ju.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem

Har en 7000B Den låter på max varv men stör mej inte på det på dagen, Kör på 1200rpm på natten tyst
Offtopic: HvDumle kör du när den behöver kylas så drar den på av sig själv eller?

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz@4.5GHz[H70] - MSI P67A-GD55 REV B3 - Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE -
GeForce GTX 570 1280MB SLI - Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - 2TB Seagate Barracuda XT 7200.12 SATA III -
Corsair AX 1200W 80+ GOLD - Cooler Master Storm Sniper Mesh Version

Permalänk

Fråga killar: Kör ni med mjukvaru/ eller hårdavrustyrning av fläktarna?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Jag har bara en 120mm i mitt chassi, Det du har som bild mitt chassi.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz@4.5GHz[H70] - MSI P67A-GD55 REV B3 - Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE -
GeForce GTX 570 1280MB SLI - Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - 2TB Seagate Barracuda XT 7200.12 SATA III -
Corsair AX 1200W 80+ GOLD - Cooler Master Storm Sniper Mesh Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Fråga killar: Kör ni med mjukvaru/ eller hårdavrustyrning av fläktarna?

Bra fråga, både och? Fläkten är kopplad direkt till moderkortet och styrs av inställning i BIOS, jag har min inställd på lägsta värdet, 51 grader, så hastigheten ökar ju varmare processorn blir å når den 51 grader så ska den gå för 100% eller få 12 volt iallafall. Både MBM, speedfan och Everest visar samma värden som BIOS.

Resten av fläktarna, 1x120 och 2x80, styr jag med fläktkontroller från Zalman, fast de står konstant på lägsta fart, nätagget styr sin 120 mm fläkt själv, den hörs knappt. Det som låter mest här är fläkten på grafikkortet när man spelar susar den duktigt (tempstyrd) men jag törs bannemig inte byta kylning på ett X850XT för 4500:-.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Heh... allting är relativt. Jag tyckte min cnps7000 lät på tok för mycket på lägsta varv...

De som säger att zalmankylarna är tysta har helt enkelt en ganska högljudd dator, även om de kanske inte tycker det själva.

Edit: Kanske ska skriva lite OnT också.

Ja, den där lösningen kommer fungera utmärkt. Beroende på fläkt kommer den förmodligen fungera bättre, då du kommer få ett bättre flöde över mitten av kylaren. Att det kanske inte blåser lika mycket åt sidorna spelar mindre roll, då kylaren inte leder ut särskilt mycket värme längst ut i flänsspetsarna.

Permalänk

Tackar tackar för svaren... Trodde som dig FinkelZvin faktiskt.
Att byta kalaset vet jag ej om jag vågar:) För jag ska även byta min skitsak till NV Silencer som får för sig att låta som en jetmotor ibland.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HvDumle
Ja det tro tusan att den låter på full fart. Så sänk farten då? Jag vet inte ens hur de låter över 1350 rpm. Men smaken är som baken.

Men inte för den nåt oväsen direkt. Du kanske fått ett dåligt exemplar? Försök få den utbytt innan modifikation, antar att du har lite garanti kvar?

Enda gångerna min överröstar mina 3 Seagates är när man kör processorn 100% en stund å då varvar den inte mer än 1350 å går inte över 47 grader å som sagt idle 990 rpm å 36 grader. Dödstyst ju.

många tycker att 47 grader är för mycket, inklusive mig själv. Om du inte har något vettigt att tillföra tråden behöver du ju inte skriva?

OT: Ja det ska nog gå bra, men räkna med att tempen blir ca5 grader högre eller så, beror ju på vad du använder för fläkt också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Men vad ska vi jämföra med egentligen? Tar man stockkylaren är ju 7700 enormt mycket tystare.

Offtopic: "något vettigt att tillföra"? Läs igenom hela tråden innan du bluddrar.
47 grader under stresstest med 7700 på 1350 rpm är inget å gråta över?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

=/ jag brukar köra min 7000b alcu på 1700 rpm
tycker den är rätt så tyst då.
dock så instllerade jag och en polare en 7700-alcu nyss och på allt över 5v väsnades den rätt så bra. dock så räcker det med 5v

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Var en annan här på forumet som moddade dit en tror det var Adda elle Papsat på det sätt du visar, på en 7000B CU, han sa det kylde bättre.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

Hm..Då kan man börja undra vad dom egentligen har för fläkt på sin 450 kr dyra Fläns egentligen.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Citat:

Tackar tackar för svaren... Trodde som dig FinkelZvin faktiskt.
Att byta kalaset vet jag ej om jag vågar:) För jag ska även byta min skitsak till NV Silencer som får för sig att låta som en jetmotor ibland.

herre gud pojk.
förstår inte vad du klagar på. den hörs ju inte eller så fick du helt enkelt ett måndags exemplar. för du hör inte fläkten annars om du inte sätter örat till. kör man 1 chassi fläkt *kanske* du hör den

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Stopp! Här ska ta mig fan Zalman hysterin ta slut!!! Jag tror inte på ert svammel om att den ska va så himla tyst då denna har låtit som fan sen jag fick den... Må så vara att jag fick ett måndags ex men alltså hallå det är ju många som säger att dom låter en hel del på max! Om den är så tyst du säger A.N'doja så skulle jag betala lätt 1000 spänn för denna fläkt.
Ursäkta mitt fredags humör men ändå!
kan tillägga att jag inte har hyperhörsel heller då min sklosyster gav ig på hörseltestet.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Hej!

Har själv en 7700Alcu! Har du läst på förpackningen? Eller manualen? Den är bara tyst i det lägsta läget...allt däröver låter den! Men som sagt annars är den knäpptyst. Så dra ner den till absolut lägsta rpm (använd medföljande controlller). Den klarar kyla bra även där. Provade och det gör ca 2 graders skillnad på lägsta och högsta RPM.

Så sluta klaga och ställ in fläkten rätt!!

Mvh Marcus!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unique87
Hej!

Har själv en 7700Alcu! Har du läst på förpackningen? Eller manualen? Den är bara tyst i det lägsta läget...allt däröver låter den! Men som sagt annars är den knäpptyst. Så dra ner den till absolut lägsta rpm (använd medföljande controlller). Den klarar kyla bra även där. Provade och det gör ca 2 graders skillnad på lägsta och högsta RPM.

Så sluta klaga och ställ in fläkten rätt!!

Mvh Marcus!!

Och det är vad du tycker. Alla tycker inte likadant. Zalmankylarna är inte så tysta som alla påstår.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en CNPS 7000, låter "ingenting" @ 1400varv.... som den alltid håller förutom i spel...

Permalänk
Citat:

Stopp! Här ska ta mig fan Zalman hysterin ta slut!!! Jag tror inte på ert svammel om att den ska va så himla tyst då denna har låtit som fan sen jag fick den... Må så vara att jag fick ett måndags ex men alltså hallå det är ju många som säger att dom låter en hel del på max! Om den är så tyst du säger A.N'doja så skulle jag betala lätt 1000 spänn för denna fläkt.
Ursäkta mitt fredags humör men ändå!
kan tillägga att jag inte har hyperhörsel heller då min sklosyster gav ig på hörseltestet.

jag har rätt och du har fel. det är bara att konstantera. struntar i vad andra säger jag VET att zalman7700 är tyst. kallar du 20db för högt ?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306455&view=detailed

jag har haft den själv och den låter inte högt min Big TT ligger på 18db och det är lite mindre.. DU HÖR EJ FLÄKTEN PÅ 0.5 METERSAVSTÅND FFS! *löööjlig*. du har säkert andra chassi fläktar till.. och då skulle jag gääärna vilja veta vf detär för chassi fläktar som zalman7700 överröstar.

du fick ett måndagsexemplar om den låter högt!

ursäkta mitt lördagshumör

^^

Finkelzvin: om "alla" påstår en grej hur kan de va fel då ?..
jisses människor jisses.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

A.N'doja om du mår bra av att tro det så låt gå för mig.

Men eftersom du frågar så snält så visst kan du få vet avad jag har för fläktar i min burk.
En i nätagget, som är ett Antec Truepower
En på Grafikkortet som är en NV Silencer 5... Båda dessa låter mycket enligt mig
Sen orginalfläkten i min Antec Sonata som går på 5 volt.
En Ewerflow på mina diskar, den är faktiskt tystat i mitt system
Sist men inte minst min värdelösa Zalman som hela denna tråd handlar om.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Finkelzvin: om "alla" påstår en grej hur kan de va fel då ?..
jisses människor jisses.

De har inte samma krav som mig?

Zalmankylarna ger ifrån sig ett irriterande brum på låga varv, jag var tvungen att vrida upp min på högre varvtal för att slippa det. Och när jag väl fick bort brummandet lät kylaren en hel del, dock var det inte ett lika störande ljud som brummandet på lägsta var.

Permalänk
Citat:

A.N'doja om du mår bra av att tro det så låt gå för mig.

Men eftersom du frågar så snält så visst kan du få vet avad jag har för fläktar i min burk.
En i nätagget, som är ett Antec Truepower
En på Grafikkortet som är en NV Silencer 5... Båda dessa låter mycket enligt mig
Sen orginalfläkten i min Antec Sonata som går på 5 volt.
En Ewerflow på mina diskar, den är faktiskt tystat i mitt system
Sist men inte minst min värdelösa Zalman som hela denna tråd handlar om.

precis med andra ord fick du ett RIKTIGT måndagsexemplar om din zalman ska höras. 20 db vet du hur lite det är ?

tjejen hade inga chassi fläktar i sitt ifrån början utan min gammla 7700 endast.. hörde den inte. vad hörde man ? nätagget. men går man nära så visst hör man men dock inte att det stör. så med andra ord du fick en skitfläkt men 20db hör du inte om du inte vill att fläkten ska ge dig några ärr:P

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

OK då ska jag tamefan ta o kräva en ny...för är så fallet så låter min alldeles förmycket

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk

yes får du nog göra

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Bytte min fläkt i min 7000cu mot en tystare. Enkelt faktist. skruva av den galma fläkten, gör nya hål i den nya fläkten och knipsa av "benen" så din inte hare en ram. Skruva på fläkten och njut av tystanden...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

Jag måste tyvär ha min på 1.5k rpm lr liknande fast jag har dock klockat min cpu en del.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.