Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Minne/Bios/Cpu-Z vad är knaset?

Tja!
Jag hade 2x512DDR400 geil Value RAM http://www.geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=36
Nu har jag köpt ett par till (2x512) och både BIOS och Xp känner av att de e 2 gigg. Så nu har jag 4x512 och det står att jag har dual i CPU-Z.
Men sen när jag kollar i CPU-Z (i memory) så visar den att den bara går i 158mhz, borde det inte vara 200mhz? (för vad jag har fått för mig så ska man gångra 200 med 2 så det blir 400mhz vilket pc3200 ska vara) . jag klickar på slot 1 och 2 där står det
2-3-3-5(för 166mhz) och 2,5-3-3-6 för 200mhz. Men när jag kollar i slot 3 och 4 står det 2-3-3-7 för 166mhz och 2,5-4-4-8 för 200mhz. Alla inställningar på BIOS för minnena är på auto.
När jag ville ändra till 2,5-8-4-4 but i bios kunde jag inte välja 8 på ras2cas för den var limitad till 7.
jag har en amd 3500+ WINCHESTER och har hört att minneskontrollern i cpun inte klarar av att köra 4 dimms i 400mhz.

Specs. ASUS A8N SLI-DELUXE BIOS 1006, pc3200 4x512 Geil valueram, ASUS 6600gt Extreme FSP 400W PSU
AMD 3500+ Winchester

I have 8 questions now:

1: Om jag sätter 2,5 på CAS latencyn och lämnar allt annat på Auto kan den då auto detecta alla andra inställningar till
2,5-8-4-4 utan att jag behöver få prob med stabilitert etc.

2. Räcker det om jag ändrar till 400mhz i bios och lämnar allt annat på auto.

3. Vilka skulle vara mina perfecta minnesinställnigar med 4x512mb och varför visar den olika timings på de olika paren?

4. Jag har aldrig överklockat och vill gärna veta vad siffrorna i minnesimingsen står för.

5. Hur mycket prestandaskillnad märker man mellan 333mhz och 400mhz i exempelvis spel?

6. Är det bättre att ha låga timings och mindre mhz eller högre timings och gögre mhz på minnena?

7. Efterssom jag fick prob med flashningen av bios innan så försvann min usb (jag flashade genom xp med asus flashningsprogg i xp miljö. Ingen av mina usb portar fungerade.
Så jag avinstallerade installerade chipset drivisarna och grafik etc en massa gånger (ca 100ggr) och jag undrar om det kan vara skadligt för min hårdvara att bli omstartad så många gånger under några timmar. Till slut clearade jag CMOS och usbn kom fram.

8. Jag såg att det dykt upp en ny rad i memory inställningsmeny i bios där det står S/W remapping 4G eller nåt och jag tror inte den fanns där förut, jag flashade om från biosversion 1014 till den jag hade innan vilket e 1006 (genom dos) kan det vara så att version 1014 e kvar på nåt sätt eller raderas det bioset innan den lägger in en annan version? Bör jag flasha igen?

Jag är tacksam för alla svar även om det bar e på 1 eller 2 frågor svara helst på så många som ni kan.

Permalänk
Medlem

1, ja men det är ingen garanti för att den är stabil. inkompatibilitet kan uppträda när man minst anar det.
2. Har moderkortet valt att sänka minneshastigheten ett steg så är det inte säkert att den låter dig köra i 400Mhz.
3. Du har inte 2 identiska par.
7. 100 omstarter på några timmar eller fördelat på 1 månad gör ingen skillnad.
8. När du flashar så byts bios ut mot ett annat. Det kan inte ligga kvar något av en annan version (det finns delar som vanligtvis ej uppdateras, men de kan man ignorera, tex award boot block bios)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara