Permalänk
Medlem

Vad har jag som DNS-server

Jag ska låsa ip-numrena på datorerna här hemma nu men vet inte vad jag ska skriva som DNS-server.
Just nu skriver jag min router (Netgear RP114) som server men får de tinte att fungera som jag vill. Undrar om detta är rätt eller om jag ska köra på BBBs dvs min leverantörs. Fast den kan jag inte hitta.

Visa signatur

Jag gör vad jag vill, om jag orkar.

Permalänk
Medlem

195.54.122.204
195.54.122.200

Dessa två får jag av BBB... Du borde väl kunna använda dem?

Visa signatur

Filserver: Intel P4 2.8@3.4GHz - 1GB RAM - Radeon 9600xt - ~ 6 TB HDD

Bärbar: Compaq Evo N800W <3

Permalänk
Hedersmedlem

Ta dynamiskt IP med någon dator och se till att det fungerar.
Ta upp en kommandprompt och skriv ipconfig /all
Titta i listan där DNS-servrar listas.

Man kan även öppna statusen för en anslutning, supportfliken -> Details-knappen. Minns inte vilka windows versioner (och SP?) som det finns tillgängligt i dock. ipconfig /all fungerar alltid.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

den har min router som dns-server
knepet med ipconfig /all var nytt för mig, men så har jag också väldigt litet förstånd.
tack så mycket!

Kom på en fråga till nu i efterhand, ska routern peka på BBBs DNS-server?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, den ska peka på deras DNS. Oftast brukar dessa uppgifter skickas via DHCP. Därefter kan dina klienter komma åt DNS genom din router. Det går givetvis också bra att ställa in den riktiga DNS'en med en gång i IP-inställningarna.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Routern är inställd på att ta emot inställningarna men ändå står DNS som 0.0.0.0
Men alla har väl inte samma DNS-server?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badanka
Routern är inställd på att ta emot inställningarna men ändå står DNS som 0.0.0.0
Men alla har väl inte samma DNS-server?

BBB har samma DNS till alla sina kunder.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!