Permalänk
Medlem

Minnesfel: Memory could not be "read"

Har nu på senare tid fått felmeddelande lite då och då när jag avslutat vissa program som tex firefox och winamp om att minnet inte kan "läsas". Har nu även formaterat och installerat om datorn och jag får fortfarande felmeddelandet.

Jag har provat att köra memtest86 och där gick minnena igenom helt felfritt.

Bild:

Någon idé om vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Jag har fått det där felet på massor av maskiner, särkillt när jag snabbt stänger en sida i explorer med flash innehåll

Permalänk
Medlem

Vad kan det bero på då? och varför har jag inte fått det innan? det började för 1 vecka sedan, innan dess har jag inte haft det alls.

Permalänk
Medlem

Tror windowsupdate shit, nya uppdateringar som bagglar... när sp2 är ny installerat funkar allt bra. men efter alla updates kan datorn baggla mer

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Kanske bara var med min dator.
Jag fick också sådana medelanden och 2-3 veckor efter krashade hela datorn:(

Permalänk
Medlem

Ibland (ca 1/6 av gångerna) får jag även ett felmeddelande om att jag ska sätta i en disk i dvd-läsarn :s
Tycker det här problemet verkar himla skumt.
Bifogar bild:

Permalänk
Medlem

Du kanske har virus

Permalänk

Sist jag såg såna här fel...ja då rasade hårddisken en vecka senare..

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
Sist jag såg såna här fel...ja då rasade hårddisken en vecka senare..

Tur att jag fortfarande har garantin kvar då :/ Har tagit backup ifall något händer.

Virus är det nog inte eftersom jag har provat att formatera om och felmeddelandet kommer fortfarande upp.

Finns det något program jag kan köra för att felsöka hårddisken? Det är en Maxtor 160gb 8mb SATA jag har.

Permalänk

Prova med en annan hårddisk, jag hade exakt samma fel, trodde först var mina nyisatta minnen som jag köpt beggade från USA. Men det visade sig vara hårddisken.

Hade 4 hårddiskras 2004, alla diskar var mindre än ett år gamla:
IBM 180gxp, Seagate Barracuda 7200.7 sata, Western Digital WD160, Maxtor Diamondmax Plus8

EDIT: Minns inte om jag kunde hitta nåt bra program för det. Körde säkert några men dom var usla och hittade inga fel? eller så. Sluta med att filerna försvann från disken. Har många hårddiskar liggandes och så fort jag körde operativ på nån annan försvann problemen.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Hedersmedlem

memtest 86 hittar inte allt.

Testa även "google:memtest for windows" och WMD (Windows memory diagnostics)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Re: Minnesfel: Memory could not be "read"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foxcave
Har nu på senare tid fått felmeddelande lite då och då när jag avslutat vissa program som tex firefox och winamp om att minnet inte kan "läsas". Har nu även formaterat och installerat om datorn och jag får fortfarande felmeddelandet.

Jag har provat att köra memtest86 och där gick minnena igenom helt felfritt.

Bild:
http://web.telia.com/~u47016362/problem.jpg

Någon idé om vad felet kan vara?

Är minnena klockade? Jag får sånt meddelande om jag klockar för högt, eller ger dom för lite ström.

Permalänk

hmm aa jag hade samma problem sen dog min hårddisk o då köpte jag en seagte o den funkar mkt bättre