Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Missnöjd med vattenkyling.

Tjena!

Precis som topic lyder så är jag missnöjd med min kylning.

Cpu: Intel P4 Prescott 3.4GHz
Moderkort: Något asus
Grafik: GeForce 6800 Ultra 256mb

Kör inte överklockat och kommer inte göra det heller.

Jag har kör med följande grejor:

Danger Den TDX 775
Danger Den MAZE4GPU
Danger Den 12V DD-D5 Pump
Danger Den Dual 5 1/4" Bay Reservoir [Plexi tank]
Danger Den Double Heater Core

Har testat att fästa 2 st papst 120mm som blåser igenom radiatorn, och även testat med 2 andra 120mm fläktar.

Jag når en idle temp på 37C. Jag trodde jag skulle nå lägre temp, hade räknat med med under 30C altså runt 24-28C. Hade jag för stora förväntningar? Eller når jag inte lägre temperatur? Finns det något som jag kan påverka yttligare?

// N

Permalänk

kanske ska berätta vad du har för system och om du har överklockat det?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

min cpu ligger på 25 idle:), har en bix 1, eheim 1048 pump, Danger den tdx a64 block till cpun.

Vad har du för grejjer? Jag låg på 38/42 idle/Load med min gammla dator bestående av amd xp barton mobile@2.6ghz 2.0vcore

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Komma ner till 24-28 grader anser jag vara klart hög förväntning men en idle temp på 37 är lite väl högt enligt mig. Det är oftast väldigt svårt att komma ner till dom tempsen med tanke på att tempen i chassiet är ca 25-30 grader ijallafall. Du kan alldrig komma lägre i temps än din chassie temp. Har du satt fast blocket riktigt med rätt mängd pasta och liknande, slangen har inte vikt sig på något ställe. Blocket var inte ovalt? Min P4 3.2 @ 4.1 idlar 32grader med två bix:ar med varsin fläkt på 900rpm då med öppet chassie.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Kollat så att pumpen arbetar 100%? Ska finnas ett motstånd på D5:an där man reglerar spänningen........men som extaz säger.....24-28 grader kan vara väldigt klurigt att nå.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Missnöjd med vattenkyling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av netgear24
Jag når en idle temp på 37C. Jag trodde jag skulle nå lägre temp, hade räknat med med under 30C altså runt 24-28C. Hade jag för stora förväntningar? Eller når jag inte lägre temperatur? Finns det något som jag kan påverka yttligare?

Först och främst är väl just idletemp inte speciellt intressant. Hur har din load-temp ändrats sen du skaffade vattenkylning? Ibland får man högre idletemp med vattenkylning än med luft, ifall man t.ex. kyler GPU och annat i samma slinga.

Kyler du radiatorn med rumstempererad luft så ligger vattnet alltid över rumstemp. Värmeöverföringen CPU -> block är även lite "trögt" så du kommer ha en skillnad i temp även där. De som säger att de har en temp på 25C eller liknande har antingen sin radiator där det är kallt, eller så har de en väldigt låg rumstemperatur. Eller troligast av allt; de tänker inte utan litar på sina missvisande tempsensorer.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Missnöjd med vattenkyling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Först och främst är väl just idletemp inte speciellt intressant. Hur har din load-temp ändrats sen du skaffade vattenkylning? Ibland får man högre idletemp med vattenkylning än med luft, ifall man t.ex. kyler GPU och annat i samma slinga.

Kyler du radiatorn med rumstempererad luft så ligger vattnet alltid över rumstemp. Värmeöverföringen CPU -> block är även lite "trögt" så du kommer ha en skillnad i temp även där. De som säger att de har en temp på 25C eller liknande har antingen sin radiator där det är kallt, eller så har de en väldigt låg rumstemperatur. Eller troligast av allt; de tänker inte utan litar på sina missvisande tempsensorer.

Har min radiator på golvet bredvid fönstret=), där är kallt:)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Själva skilnaden för mig ligger på 10C.

på cpu idle så har jag gått ned 10C
och samma på gpu idle gått ned 10C där med.

(har inte kvar load tempsen)

Pumpen är inställd rätt, enligt mig så har ja haft på lagon med pasta. Men som sagt att 37 känns väldigt högt, skulle vilja klättra nedåt lite!

Vad tror ni om att göra hål i botten av chassit ( Där jag har min radiator ) Fästa 2st 120mm fläktar och sedan radiatorn direkt ovanpå ? Då tar jag ju in så kall luft som möjligt och blåser igenom flänsen!

Vad tror ni ?

Permalänk
Medlem

Kan man inte lägga is i tanken??

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Kan man inte lägga is i tanken??

Det lär ju smälta? Ska man då hela tiden tappa tanken på vatten + fylla på med is ? :S Ingen vidare bra ide vaah

Permalänk

Tycker att 37 grader verkar extremet högt med vattenkylning :/ har 36 med luft på min prescott!! (men oklockad o låter som ett jumbo jet)

Permalänk

Själva skilnaden för mig ligger på 10C.

på cpu idle så har jag gått ned 10C
och samma på gpu idle gått ned 10C där med.

(har inte kvar load tempsen)

Pumpen är inställd rätt, enligt mig så har ja haft på lagon med pasta. Men som sagt att 37 känns väldigt högt, skulle vilja klättra nedåt lite!

Vad tror ni om att göra hål i botten av chassit ( Där jag har min radiator ) Fästa 2st 120mm fläktar och sedan radiatorn direkt ovanpå ? Då tar jag ju in så kall luft som möjligt och blåser igenom flänsen!

Vad tror ni ?

Permalänk

Min prescott ligger på 25C idle, med XP-120 + Sunbeam-fläkt

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Testa att ha radiotorn så att luften försvinner. När den ligger på marken stannar luften kvar lite. Ha den ståendes och kolla om det fungerar bättre.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Testa att ha radiotorn så att luften försvinner. När den ligger på marken stannar luften kvar lite. Ha den ståendes och kolla om det fungerar bättre.

MM det var oxå min tanke, får ta och testa det!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Missnöjd med vattenkyling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Min prescott ligger på 25C idle, med XP-120 + Sunbeam-fläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Eller troligast av allt; de tänker inte utan litar på sina missvisande tempsensorer.

netgear24:
En Prescott idlar normalt 6-8 grader över vatten-tempen i ett H2O-system. Som någon redan påpekat, om du har en chassi-temp på 28-30 grader så är tempen på prollen helt normal.

Åter igen: Som min stora idol Vicotnik redan klart och tydligt lagt fram, det är load-temps som räknas.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

12 grader över lufttemp är väl ganska optimalt?

Visa signatur

Eddie

Permalänk
Medlem

En fråga bara. Varför vill du ha ner tempen så mycket om du ändå inte ska klocka datorn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunna
En fråga bara. Varför vill du ha ner tempen så mycket om du ändå inte ska klocka datorn?

Det håller längre?

Permalänk
Medlem

Tempen på din cpu kanske inte stämmer, det är inte värdens bäste censorer. Jag använder Zalman Resistor 1 plus och kyler hela kittet cpu/gpu/nb och min cpu ligger i ca 50C full load. Då har jag 2.5 liter vatten och 1.2m2 Al flänsar. Om jag hade haft en bättre pump skulle cystemet funka bättre den som följer med är bara på 5W lol.

Permalänk
Avstängd

släng skiten... skååååååål

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unknown One
Tycker att 37 grader verkar extremet högt med vattenkylning :/ har 36 med luft på min prescott!! (men oklockad o låter som ett jumbo jet)

Tycker du att 37 grader är "extremet" högt på en Prescott 3,4GHz, så tycker jag att du ska läsa på lite om vattenkylning.

netgear24:
Ett hål i chassit där du kan dra in kallare luft är ett bättre sätt att kyla radiatorn med. Testa det och du kommar att sänka tempen med kanske 4-5 grader.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unknown One
Det håller längre?

jo den håller i 30 år istället för 20 år... (ta inte siffrorna på allvar)

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Gamo
släng skiten... skååååååål

Tror att swec vill ha lite högre status på inläggen, lunarstorm kanske?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunna

Om jag nu har lagt ned bra många lappar på vattenkylning + nytt chassi så vill jag ha ut det mesta ur kylningen ?

Permalänk

Min idletemp ligger på 40grader med 1,5125v vcore och ligger runt 55grader fulload, det är ju helt normala temps för en prescott och helt tyst med min vattenkylning som dessutom kyler chipset och GPU.

Kör jag mitt system oklockat så ligger jag runt 32-38grader eller nåt.

Sen har jag ett Abit IC7 och de är ju kända för att ge lite temps i överkant.

Så om allt är rätt monterat och det funkat stabilt så är det ju inget att oroa sig för. Jag har ett Asetek Antarctica på min CPU.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netgear24

Vad tror ni ?

Menar du att du just nu har radiatorn i chassit så att den kyls med chassiluft, och lämnar den uppvärmda luften i chassit?

Fördelen med vattenkylning är ju att man kan låta kylluften lämna chassit direkt efter fullgjord uppgift, dvs ingen uppvärmnign av övriga komponenter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Menar du att du just nu har radiatorn i chassit så att den kyls med chassiluft, och lämnar den uppvärmda luften i chassit?

Fördelen med vattenkylning är ju att man kan låta kylluften lämna chassit direkt efter fullgjord uppgift, dvs ingen uppvärmnign av övriga komponenter.

Eftersom chassit är helt öppet just nu så och jag testat fläktar i olika lägen så är det inte så.