Permalänk
Melding Plague

PC för bilen

<font style="font-size: 10pt"><b>PC för bilen</b></font> <small class="small">måndag 7 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Har du hängt på Sweclockers ett tag är du nog inte helt främmande med tanken på att montera en <a href="http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040923_carblaster..." target="_blank">dator i en bil</a>. Har du inte kunskapen, tid eller lust att bygga en sådan lösning själv erbjuder nu <a href="http://www.kingyoung.com.tw/S625FC.htm" target="_blank">Sumicom</a> en barebone redo för montering i bil.
<br />
<br />Datorn som bygger på Intels 855GME stöder bland annat Pentium M eller Celeron M upp till 1.5GHz, DDR minne upp till 2GB, har ett inbyggt Intel Extreme Graphics 2 grafikkort och AC97 kompatibelt ljudkort, FireWire och USB 2.0. Dessutom har den några smarta funktioner som ”Car start delay timer” - en timer som fördröjer uppstarten tills bilen verkligen är påslagen och levererar el, ”Key removed delay time” - slår ej av datorn när bilen stängs av och ”Hardware shutdown” som stänger ner datorn även om operativsystemet inte klarar av det.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm intressant grej, nån som har nån aning om pris?

Permalänk
Avstängd

11774kr

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Hmm ganska dyrt.

Dom delarna jag planerade skulle kosta 6500kr inkl 7" touchscreen.

Så frågan är om det inte är roligar eoch billigare att bygga själv.

Dock tycker jag att det är riktigt bra att dator till bil börjar bli allt vanligare och att ett företag satsar på det, då det är en riktigt cool grej

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Ska man ha något sådant i bilen så får man öka säkerheten, genom galler på fönstrerna. vakter osv

Visa signatur

SB 2500k 3.3ghz @ 4.3ghz med stockkylare | ASRock P67 PRO3 | A-Data 1600mhz | Gigabyte Geforce GTX 460 @ stock | R3 chassi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToPPe
Ska man ha något sådant i bilen så får man öka säkerheten, genom galler på fönstrerna. vakter osv

Gissningsvis rullar det tusentals bilar i sverige med bilstereo för den summan flera gånger om, och det lär vara bra mkt mer stöldbegärligt än en dator..

Dock kanske man kan integrera ett larm i mjukvaran, det vore ju lite tufft. Skulle väl ifs bli för strömkrävande jämfört mot ett vanligt larm.

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk

Dyrt o inte märkvärdigt. Inte ens wlan i den ju :(.

Permalänk
Medlem

11.000 och får en dator i en volvo 240 va fan

Permalänk
Hedersmedlem

Finns redan flera alternativ att köpa i Sverige så hur nytt detta var, det vete faen.

Exempel: http://www.importservice.nu/Shop/Index.php

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jobbigt att omvandla till växelström för att sedan omvandla tillbaka till likström, det finns ju en del likströmsnätaggregat att köpa, fast jag vet inte om det går att köpa sådana i sverige ännu. Men annars borde det inte vara så klurigt att tillverka ett själv.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

Sumicom/Kingyoung maskinerna är för det första allt annat än nya, vi har byggt system med de i minst 2 år vid det här laget.
De kostar inte speciellt mycket heller, 11k låter helt otroligt. Sen har du som regel 13-14VDC i en bil under drift, vilket utan problem kan driva de här små datorerna. Verkar lite onödigt att omvandla det.
Sen finns det ju såklart fler modeller utav de här, bl.a. en mängd olika P3 baserade maskiner. Och det går att få med WiFi, BT eller vad man nu vill ha, specificerar bara sånt vid beställning.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Finns redan flera alternativ att köpa i Sverige så hur nytt detta var, det vete faen.

Exempel: http://www.importservice.nu/Shop/Index.php

det är ju inte det de handlar om

han vill väl mest visa och "häftig" grej att man kan sätta ihop sin egen och hur man gör de ungefär.

tycker det här var hur coolt som helst

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det va ju en snubbe här på sweclockers som satte in en dator. Det blev jävligt bra faktiskt. Han hade köpt delar för typ 12 000kr. Så jag tycker inte det va speciellt dyrt av dom faktiskt. Men han kanske hade bättre komponenter. jaja, ska bli nice o se iaf.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||