Permalänk
Medlem

Brukar XP "tappa nätet" då och då?

Hände lite då och då, typ en gång varannan vecka eller nåt sånt, med min gamla dator och XP. Hela nätet försvinner, fast det ser ut som det ska när man kör ipconfig och kikar runt lite.
Startar man om så funkar det igen.
Jag trodde att det var nåt strul med Telia eller nåt, men nu när jag har tre burkar som delar på linan så har jag märkt (när det händer på min nya dator som inte har något gemensamt med min gamla) att när det händer på en burk så fortsätter dom andra att funka.

Det blir alltså helt stendött, ping funkar inte, ftp funkar inte osv osv, och datorn är ej åtkomlig utifrån heller.

Är detta nåt som kan hända med XP, är det typ allmänt känt att om man låter en XP-maskin stå på ett tag så kan nätverket gå ner helt och hållet?

Hursomhelst, nån som har några tips på vad man kan göra?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

byta nätverkskort?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Har samma problem, dock bara när jag har routern inne.
Har också Telia, 100/100, och jag har nyligen snackat med deras hastighetsavdelning i Göteborg om problemet.. Tror de ska ta en titt på skitet snart... Jag hoppas det iaf!
Nätet "åker" när jag belastar den, men inte så att jag ens når 100mbit, utan runt 30mbit(3mb/s). Börjar bli lite lätt iriterad, speciellt när man spelar onlinespel och man är host...

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Har samma problem, dock bara när jag har routern inne.
Har också Telia, 100/100, och jag har nyligen snackat med deras hastighetsavdelning i Göteborg om problemet.. Tror de ska ta en titt på skitet snart... Jag hoppas det iaf!
Nätet "åker" när jag belastar den, men inte så att jag ens når 100mbit, utan runt 30mbit(3mb/s). Börjar bli lite lätt iriterad, speciellt när man spelar onlinespel och man är host...

Om du bara har problem när du har routern inne så är det väl ganska självklart att det är routern det är fel på. Om den inte klarar belastning får du köpa en dyrare eller köra utan.

Permalänk
Medlem

Ja, som sagt händer det mig med min nya burk som inte alls har samma nätverkskort eller nånting samma som den gamla (XP är enda gemensamma nämnaren).

Visst jag har en billig D-Link, men detta hände då och då innan jag hade den när jag bara hade en burk hemma.
Tror väl inte att Telia kan vara skyldiga om det kan hända bara 1/3 burkar hemma åt gången....när den ena dyker kan den andra vara på och surfa och allt funkar finfint. Skumt som fan :S
Är inge bra på att felsöka nätverk och sånt ännu heller på XP

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006