Vad är skillnaden på celeron och pentium?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på celeron och pentium?

Jag har intel celeron 2.8ghz. Hur mycket bättre är p4 2.8ghz?

Permalänk
Avstängd

Beror helt på applikationer. Men läser du några benchmarks på anandtech.com, xbitlabs.com eller någon annan bra hårdvarusida så kan du nog få svar.
Exakta siffror är lite svårt att bara skriva upp ur huvudet bara sådär just nu.

Permalänk
Medlem

CeleronD 2,4@3Ghz (166Mhz fsb)

P4C 2,8Ghz

I dessa 2 exempel måste man tänka på att Celeronen är överklockad & har högre fsb än en CeleronD 2,8Ghz... men man får en fingervisning iaf.... har du däremot en Celeron NW så är skillnaden mycket större.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd

Då är det bara att kolla upp om du har en Celeron på 0.13µ eller en på 0.09µ.
Då får du reda på om du har den snabbare eller långsammare Celeron varianten.

Permalänk
Avstängd

Har du en 2.8Ghz CeleronD så skall vet inte vara några problem att nå 3.8Ghz med luftkylning. Har testat ca 5 datorer med en Celeron 2.4Ghz med ett sketet SiS kort och sketminnen och kör dom allihopa på 3.73GHz, enkel luftkylning också. Det går varmt, men det fungerar.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Celeron har mindre med chache minne och har långsammare buss hastighet mot en Pentium 4, vilket är en nackdel när man använder tunga program som t.ex. photoshop, CAD och grafiktunga och intensiva spel som behöver mycket information per utförd arbetscykel att transporteras genom ett datorsystem. Busshastighet kan liknas vid en trafikerad bilväg, på en smalare väg (2-filig väg) kan färre fordon trafikeras (i bitar - små paket med information som skickas runt i systemet) mot en bredare bilväg (4-filig väg). För att en celeron ska ha en chans att komma närheten en P4 processors prestanda behöver den överklockas mer eller mindre mycket hårt, vilket betyder att man behöver då en bra kylning till processorn och moderkort för att den inte ska gå för varm - för blir den för varm börjar de "trottla" d.v.s. det betyder att den klockar ned sig och blir då långsammare. Man "dopar" processorn, som jag känner till om Intel, när multippel är låst (det finns få modeller som har upplåst multippel, vilket kan liknas med en arbetstakt och/eller hjärtfrekvens hos en människa) behöver man tvinga processorn att jobba (stressa) med mer information genom att göra vägen bredare, rakare och snabbare till och från den. Naturligtvis betyder det om man klockar sin processor hårt att livslängden minskas kraftigt eftersom det betyder att det går mer ström (ampere) igenom processorn som på lite längre sikt bl.a. bränner sönder ledningarna i den som gå till och från kärnan.

Så det är upp till ägaren av en datorutrustning att avgöra om hur hårt han eller hon vill pressa sina saker om det blir en frågan om överklockning, för även moderkortet slits mera vid hård överklockning. Jag berättar bara att den fina medaljen (överklockningen) har även en mörk baksida, som inte går att komma ifrån (livslängd och ibland instabilitet).

/Saint25

Permalänk
Avstängd

Fast jag har en känsla av att han menade vad som skiljer prestandamässigt inte teoretiskt.

Men den mörka baksidan av medaljen, instabilitet och förkortad livsläng. Gå definitivt att komma ifrån. Inga problem alls.

Permalänk
Medlem

Visst Boris, men nu ska vi inte gå in på de riktigt extrema områdena med t.ex. extrema kylningslösningar i olika former som inte flesta "vanliga" människor håller på med och i synnerlighet när det gäller en gammal celeron processor. Sådana lösningar är både jobbiga och kostsamma att hålla på med, det vet både du och jag efter många års följande av datorvärldens olika utvecklingar inom både hård- och mjukvara.

/Saint25

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Visst Boris, men nu ska vi inte gå in på de riktigt extrema områdena med t.ex. extrema kylningslösningar i olika former som inte flesta "vanliga" människor håller på med och i synnerlighet när det gäller en gammal celeron processor. Sådana lösningar är både jobbiga och kostsamma att hålla på med, det vet både du och jag efter många års följande av datorvärldens olika utvecklingar inom både hård- och mjukvara.

/Saint25

Då borde du veta att det är möjligt att få upp en Opteron 1.8GHz i 2.8GHz på standardkylning. Utan att äventyra livslängden med hög värme eller spänning. Har man bara lite tur när man får chippet så. Man kan nå ännu högre än så med lite mer tur.

Och celeron klockar bra. Man kan öka en Celeron många hundra MHz innan man ens tar den minsta risk.

Permalänk
Medlem

Eh...ok? Så det lönar sig att skaffa sig en p4 innan nytt grafikkort, om man har den "processorn" som jag har?

Permalänk
Medlem

Det skulle jag vilja påstå.
Ett upplåst 6800LE funkar fint i spel, din Celeron är flaskhalsen.

Fast frågan är förståss om du har en Celeron (Northwood) eller CeleronD (Prescott).
Har du den senare så skulle jag kört vidare på den och överklockat den istället som AlphaCPU rekommenderade.

512MB ram till skadar inte heller...

Vore intressant att veta vilket moderkort du har också.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Det är inget av dem tror jag. Inte celeronD i alla fall.