Permalänk

Acer support!!!

Hej!
För 24 dagar sen så la min Acer bärbara dator (1 ½ år gammal) av, när jag försökte starta den så pep den bara flera gånger och stängdes sedan av utan att skärmen startade.

Jag ringde då Acer och dom sa att jag skulle testa att ta ut batteri, nätsladd och alla extra tillbehör och låta den stå i 20 minuter för att se om det hjälpte men det gjorde det inte.

Jag ringde Acer igen och dom sa att den skulle skickas på reparation då så dom skickade fraktsedlar till mig på posten, efter 4 dagar hade inga lappar kommit på posten så jag ringde dom igen och då skickade dom igen och då efter 2 dagar kom det fraktsedlar på posten.

Det stod att jag skulle packa ner allt med tillbehör, kvitto i en kartong och ringa UPS och boka hämtning, nästa dag kommer UPS och hämtar den och skickar iväg datorn till Tyskland.

8 dagar senare kommer den tillbaka vältejpad, jag öppnar kartongen och läser snabbt på lappen som följde med:

Change parts
HDD exchanged - Recover Windows (german) to your language.

Som jag förstår det så har dom bytt ut min hårddisk utan mitt tillstånd, jag startar snabbt upp datorn för att sedan bli frågad massa saker på tyska innan jag kommer in i Windows och då får jag se att allt är borta, alla mina filer som jag hade...

Eftersom jag inte vill ha tyska på mitt Windows så stoppar jag in Recover skivan och börjar uppdatera Windows till svenska men efter ca 10 minuter så märker jag att datorn stängs av så jag trycker på startknappen och vad händer inte då?? Jo, datorn börjar pipa igen och jag tar ut batteri och låter den stå men det hjälpte inte.

Så jag ringde Acers support igen och dom sa att jag skulle ta ut minnesmodulerna å sätta in dom igen men det hjälpte inte så nu har dom skickat nya fraktsedlar så jag måste skicka datorn till Tyskland igen.

Jag frågade han på supporten om man inte kunde få en ny dator på garantin och då sa han att vi måste skicka in den på reparation igen å sen får vi se vad som händer.

Kan man inte få en ny på garantin om den är 1 ½ år gammal och man har kvitto?

Sen frågade jag han om dom verkligen får ta ut hårddisken sådär bara utan att fråga och då sa han att dom får det.
Då frågade jag om man inte kunde få tillbaka den, då sa han: Nej, den har blivit slängd på skroten då.

Stämmer det?

Tack för att ni läste!
Nu ska jag sitta här och vänta på fraktsedlarna som kommer nästa vecka och medan jag gör det kan jag gråta floder över mina förlorade bilder och minnen.....

Permalänk
Medlem

det är nog så att de får göra mer eller mindre vad de vill med hårdisken/na... inte bara Acer.. Min kompis skickade in sin laptop (hp) för att byta fläkt... av någon konstig anledning så hade de formaterat om hans hårdisk och kört in windows på den (han är hängiven linuxfantast och började nästan att gråta när han hörde "startljudet" när windows startade..

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Medlem

Enligt dem så var det hårddisken som va trasig, inte så mycket Acer kan göra åt dina bilder då. Du lämnade in den för att något med hårdvaran va trasigt, de försöker fixa det. Desvärre får detta nog bli din läxa. =/
Men lite mer välvilliga skulle de nog kunnat vara, t ex att försöka rädda filerna eller något åt det hållet.

Angående att få en ny produkt så tycker ARN att 3 inlämningar och reparationer är rimligt, efter det är det antingen en ny produkt eller pengarna tillbaka. Detta är dock inget som företag måste följa, speciellt inte om företaget ligger utanför Sverige (finns nog Acer Sweden också i och för sig).

Permalänk
Medlem

Har inte Acer bara 1 års garanti?
Har du köpt till extra garanti??

Permalänk
Medlem

Reagerade också på det... Acer har väl bara 1 års garanti?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noman
Har inte Acer bara 1 års garanti?
Har du köpt till extra garanti??

Nej, jag har inte köpt till extra garanti men ingen av dom som jag pratat med på Acer har sagt att garantin har gått ut eller nåt...

Permalänk
Inaktiv

Kom ihag att det ar 2 ars reklamationsratt i Sverige om produkten ar kopt innan 1 april i ar... Tre ars reklamationsratt efter det.

Tillverkaren kanske bara har 1 ars garanti men konsumentkoplagen sager annorlunda och det ar den du ska ga efter.

Manga butiker sager bara att du har ett ars garanti (eller den garanti som tillverkaren har) pga. att det ar kundens ansvar att veta att man har en reklamationsratt.

Tillverkare byter inte ut produkter om de inte maste, de brukar alltid reparera om de kan.

Permalänk
Medlem

Och om en dator inte ser ut att ha råkat ut för yttre åverkan, fukt eller annat och bara lägger av så borde det vara ett "inbyggt" fel och man kan kräva reparation även efter garantitiden.
Du har helt rätt.

Hur är det med ansvar och betalning av frakt mm vid åberopande av reklamationsrätt och inte garanti???

Permalänk
Medlem

Bra läsning: http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&ln...
Samt http://www.kov.se/mallar/sv/forstasida_lista2.asp?lngCategory...

Fattar heller inte hur dom vågar radera/formatera någons hårddisk utan att höra sig för med kunden ens. Hade dom gjort det om jag skickat in en dator hade jag inte varit skonsam mot dom...

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Inaktiv

Blir inte forvanad over Acer's agerande vad galler harddisken... Lamnar du in en produkt med lagringsmedium (vare sig det galler dator, DVD recorder med harddisk, digitalkamera eller liknande) sa finns det ingenting som sager att det finns kvar nar du far tillbaka produkten.

Ser ingenting konstigt over det hela... Det enda man skulle kunna klaga pa ar att Acer's support inte sa att verkstan kanske skulle rensa / byta ut disken innan den skickades in...

Permalänk
Medlem

Jag ser mycket konstigt med att det. Visserligen så heter det väl att kunden har accepterat att hårddisken kan bli rensad om man lämnar in den för lagning, men det är nog ingen som är beredd på det. Nu är ju inte Acer ensamma om det direkt, har hört många liknande fall. Man blir lika förbannad varje gång. Kanske beror på att jag personligen har så mycket på min hårddisk som inte går att ersätta. Många kataloger som följt med dator till dator i över 10 år
Känns lite som man skulle beställa renovering till sitt hus, och när man kom tillbaka var alla möbler och hela inredningen borta.

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem

Acer borde upplysa sina kunder om att hårddisken kan bli formaterad = problemet løst?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)