Permalänk
Medlem

X-1 LCD Projector

Nu ska jag visa mitt projektarbete, Det började med att jag inte visste vad jag skulle göra för projekt men så såg jag en som hade gjort en projektor med en 15” skärm o den var GIGANTISK så jag beslutade mig för att göra en själv fast mycket mindre.

Efter lite ”forskning” beslutade jag mig för att använda mig av en 2.5” LCD skärm o sen aluminium till hela bygget. Belysningen är en 50W 9graders halogenlampa, sen en fläkt som ska kyla ner lampan.

Första början är som vanligt en skiss.

men jag gjorde 2 st.

En prototyp gjordes bara för att testa lite. Receptet: En skokartong, en kniv, en lins och LCD skärmen.

En provbild på detta kalaset.

Lite inköp av belysningen, ska användas i nästa prototyp.

Prototyp nr.2 fick bli en byggd i masonit och efter skissen.

Limmad prototyp

Efter var jag tvungen att prova och se ifall den funkar som jag vill.

Provbilden

Okej.. inte så lyckat. Får prova att använda fresnellinser… To the prototype mobile!

Provbilderna

Nu börjar det likna något.. dags för slutprodukten, nu behöver jag aluminium, ett snabbt besök hos den lokala metallförsäljaren så har jag nu lite bitar.

En Tradera auction hittades med värmeglas. Bra för att inte smälta LCD skärmen när man kör en längre stund. 40kr det kallar jag för NICE PRICE fick 5st men behöver bara 2st.

Delarna kapas i rätta längder

Linsen får en hållare av glasfiber

Linshålet inte lika bra verktyg men det funkade

Eftersom jag skulle bocka plåten så sket det sig när jag inte hade en bockmaskin. Det löste jag med att bygga en egen

Oj blev en den bockande.. en tillfällig fästning av alla delar

För att isolera bort elektroniken från ljusets väg från lampan genom skärmen och vidare till linsen gjorde jag en innervägg

Tillfällig placering av elektroniken

Nä fan nu måste jag bli klar… tycker man. Får fästa bottenplattan i väggarna o hela köret först.

Tog bort skruvarna från den tillfälliga monteringen o nitade fast delarna istället

ShowOff med skärm lins o lampa

Time to send crap to the paintshop.. (balkongen)

Fan va sexigt mattsvart kan vara

Kåpan med skyddsplasten kvar

Slutfasen av monteringen.

Har jag sagt hur sexigt mattsvart är?

En test bild

Så där, nu var den klar..

Synd att plexi/akryl skivan jag köpte från Bauhaus? Inte klarade av att fästa färgen. Man ser att färgen har släppt i vissa kanter.

Spec på LCD (likadan som den 2.5" LCD från kina beställningen)
2.5" LCD 480x236 (så ingen läsbar text )

EDIT: Priset blev under 1500kr dyrast blev lcd skärmen halva kostnaden.. sen va det allt annat aluminium, färg, lampa osv.

Permalänk
Medlem

fan va nice

riktig snyggt med det mattsvart

synd att den inte kan visa text

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem

Grymt!! Fan va tufft...verkade relativt enkelt....

Snyggt gjort...hur mycket gick kalaset på?

kanske skulle va nått att bygga...farsan e elkonsult så han kan beställa starka lampor till bra pris...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jäflar va fin den va

Permalänk
Medlem

kan säga så här, för liten text går inte att läsa men undertexten kan man läsa även om det inte är lika tydligt, ögat uppfattar texten på rätt sätt om man säger så

Permalänk
Medlem

50W? Räcker det verkligen? Hur mörkt måste du ha i rummet?

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem

ja du.. allt släkt är bäst.. men det behöver inte vara kolsvart..
saken är att det inte behövs så stark lampa eftersom det är en liten skärm.. hade jag haft 15" lcd istället skulle jag behöva en mycket starkare lampa 400W vore lagom

Permalänk
Medlem

jeflar... vet inte vad jag ska säga.. men j*vligt snyggt blev det
och matsvart är som sagt väldigt sexigt

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt gjort, lite synd på färgen där bara

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd

kan du inte be grabbarna på bigscreen.se att rescensera den?

du borde prova på att göra ett ALU HTPC chassi eller nått, tror du skulle kunna göra det snyggt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jättefin blev den faktiskt.
Keep up the good work!

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem

hur stor lcd-skärm tror du du skulle behöva för att kunna se texten bra??

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Discokungen

Hade varit fräckt att göra med en 17"-skärm. Nu vill vi ha instruktioner på detta

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Vackert! Hur är bilden när du ser på film osv? Hur långt är det mellan projektorn och väggen?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

snyggt!

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk

Grymt snyggt. Du vet inte vilket mått på skärmen som behövs för att kunna läsa undertext tydligt. Skulle det kunna funka med en http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306514&cks=PRL ?
Som sagt, grymt snyggt!

Permalänk
Medlem

Riktigt fint arbete du har gjort här *klappar händer *

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk

Mycket fint bygge du har där LCL!

Även ritningarna ser stjusta ut, vilket program har du gjort dom i?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hänk3
hur stor lcd-skärm tror du du skulle behöva för att kunna se texten bra??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikMolin
Grymt snyggt. Du vet inte vilket mått på skärmen som behövs för att kunna läsa undertext tydligt. Skulle det kunna funka med en http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306514&cks=PRL ?
Som sagt, grymt snyggt!

Spelar inte så jättestor roll hur stor den är, problemet i det här bygget måste ju vara upplösningen på skärmen. Har du en 30-tumsskärm men bara 4x3 pixlar i upplösning så blir det inte fin bild för det

Väldigt snyggt bygge måste jag säga, ser riktigt proffsig ut. Läcker det ut något ljus ur den eller lyckades du få den helt tät? känns som om lufthål kan ställa till det =/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

cool, riktigt nice bygge!
Man får riktigt lust att slakta sin stackars 15" nu

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ok, nu står det säkert överallt bara för att jag frågar;

Vad är det för prat om att man inte ser subtitle bra/överhuvdtaget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-tazy
Ok, nu står det säkert överallt bara för att jag frågar;

Vad är det för prat om att man inte ser subtitle bra/överhuvdtaget?

Upplösning... går att fatta om man läser tråden
Bara för att att man gör någonting större så har det ändå samma upplösning, så om skärmen man använder en skärm med lite för låg upplösning, sådär så att tesxten bli oläslig, så kommer texten vara lika oläslig på duken, för att kunna läsa texterna behövs en skärm med tillräckligt hög upplösning för att kunna visa texten läsbart. Dock spelar det ingen roll hur stor skärmen är. (Fast man kommer behöva starkare lampa/or till en större skärm.)

tänkt själv när man sitter och tittar på ett litet videoklip.. typ kanske, som på en mobiltelefon. Sen om man kör samma klipp i fullscreen på en dator så blir bilder riktigt kass, och det är ju för att man itne får fler punkter som visas, utan bara samma antal fast punkterna i sig är större...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Brukar aldrig svara på sådana här hemambyggen. Men denna måste överrösas med beröm. Kanonsnyggt!! Helt makalöst!

Visa signatur

//John

Permalänk

Snyggt bygge du har där, såg att 7" lcd'n bara kostar 1000kr nu så jag beställer nog en, har funderat på att bygga en prolle länge, så jag tänkte fråga vad är det för lins du använt?

Edit: Ser att det är nån lins från en kamera? Men finns de att köpa eller hade du en liggandes? =/

Permalänk
Medlem

Detta måste jag säga var något utav det bättre jag har sett här på länge.
Har en likandan skärm som du användt som jag köpte på mig i Hong Kong som jag inte veta vad jag ska ha till men nu har jag fått inspiration till ett eget bygge.

Hur har du gjort med flatkabel som går mellan elektroniken och skärmen - har du kört med orginal kabel eller förlängt denne?
Linsen som du använder - vad för typ utav lins är det?
Fresnellinser - exakt vad gör de för att förbättra bilden?

Säger det igen - grymmt bra bygge

mvh Robert

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hänk3
hur stor lcd-skärm tror du du skulle behöva för att kunna se texten bra??

en skärm med tätare pixlar, tex finns flera 7" skärmar med samma upplösning som min. men dom har tätare pixlar och rutform för pixlarna.. min skärm har pixlarna diagonalt.. tror det gör att texten blir lite otydlig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Vackert! Hur är bilden när du ser på film osv? Hur långt är det mellan projektorn och väggen?

Bilden är ca 60-70" det är på ca 3 meter avstånd, bilden är oxå lite mörk på höger överkant.. men det beror på att lampan inte lyser lika mycket på den delen av skärmen.. är inte helt centrerad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Mycket fint bygge du har där LCL!

Även ritningarna ser stjusta ut, vilket program har du gjort dom i?

Ritningarna gjorda i sketchup.. enkelt o bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Spelar inte så jättestor roll hur stor den är, problemet i det här bygget måste ju vara upplösningen på skärmen. Har du en 30-tumsskärm men bara 4x3 pixlar i upplösning så blir det inte fin bild för det

Väldigt snyggt bygge måste jag säga, ser riktigt proffsig ut. Läcker det ut något ljus ur den eller lyckades du få den helt tät? känns som om lufthål kan ställa till det =/

ett bra exempel är min sony digitalkamera har en liten 1.5-1.8" skärm men den har mycket tätare pixlar o högre upplösning än vad min projektor har.. synd att det inte fanns 2.5" som var lika bra som sonys.
Ljuset är svårt att komma ifrån om man har ventilation, jag gjorde så gott jag kunde för att få bort mycket av ljuset.. men det kommer ut ändå.. fast det lyser inte framåt.. utan bara ner på bordet som den står på och bakåt där utblåset ligger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hitokiri Carl C
Snyggt bygge du har där, såg att 7" lcd'n bara kostar 1000kr nu så jag beställer nog en, har funderat på att bygga en prolle länge, så jag tänkte fråga vad är det för lins du använt?

Edit: Ser att det är nån lins från en kamera? Men finns de att köpa eller hade du en liggandes? =/

Linsen är en 100mm lins, tagen från en diabildsprojektor. kan säga så här.. att 100mm är gränsfall på en 2.5" skulle behövt lite längre 120mm.. en skärm på 7tum behöver troligen en 200-250mm.. sen om man kör med fresnellinser så går det att förkorta brännpunkten på linserna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _robban
Detta måste jag säga var något utav det bättre jag har sett här på länge.
Har en likandan skärm som du användt som jag köpte på mig i Hong Kong som jag inte veta vad jag ska ha till men nu har jag fått inspiration till ett eget bygge.

Hur har du gjort med flatkabel som går mellan elektroniken och skärmen - har du kört med orginal kabel eller förlängt denne?
Linsen som du använder - vad för typ utav lins är det?
Fresnellinser - exakt vad gör de för att förbättra bilden?

Säger det igen - grymmt bra bygge

mvh Robert

flatkabel är original.. lite väl kort.. då jag knappt kunde få i den när allt satt på plats, kabeln är vinklad, så skruvade jag fast styrkortet på en platta som skulle isolera ljuset från att smita ut mellan skärmen och linsen.
Linsen är en 100mm diabildsprojektor lins.
frensellinserna gör att ljuset blir mer parallelt så att hela ytan på skärmen träffas. sen har man en andra lins som gör att ljuset går ihop igen till en brännpunkt, T ex.. en vanlig lins -> () ser ut så där.. en fresnellins är endast halva linsen alltså så här ( vad man gör är att man har skärmen mellan dom två (|).
lampa o< (|) >O lins.... aja nu fattar knappt jag vad jag menar

Permalänk

Vad fint du har gjort Snyggt att kanterna var svarta och "höljet" silverfärgat!

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

okej så om det ska bli lite skarpare bild, se text bättre med mera så är det bättre med en lcd skärm som har högre upplösning än 480x236 som din har.
det med storleken på skärmen vad gör den då? blir bilden större (på väggen) på kortare avstånd från väggen än en annan mindre skärm på samma avstånd.
eller spellar det ingen större roll hur stor den är? för i så fall så ska man väll leta efter en lagom stor skärm (tar ju plats) med så hög upplösning som möjligt.

från vilken sida beställde ni från kina, så att man kan kolla lite vad de har det.

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Medlem

Nja det finns skärmar på 7" med 480x236 men då är den ca 3ggr så stor som min.. det är bara så att skärmen trycker ihop bilden så den passar.. vi kan säga så här, på min skärm tar en bokstav 5x5 pixlar då på en 7" som är ca. 3 ggr större är samma bokstav 15x15 pixlar dvs.. att den bokstaven kommer att se mer tydlig ut. men sen om man har en kvalitets skärm på 2.5" som har mycket mindre och tätare pixlar så kommer den att kunna visa bra kvalitet oxå.

det med att ha en stor skärm osv.. desto större skärm du har desto mindre behöver du förstora den om målet är 100" jag tex förstorar 40 ggr för att få 100" medans någon med en 7" förstorar ca14 ggr..