När tror du att det blir ett Xbox360 priskrig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Vill inte vara uppkäftig eller något... Men du, gå tebaka o läs din Pungt #3 o tänk efter lite.

Jag har inte kallat nån fanboy. Jag svarade på harayas inlägg där han sa att jag är en fanboy. Så jag drog inte upp det... Jag bevisade bara att jag inte är en...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Priskriget är ju redan i full gång. Tror ni MS hade bjussat på dessa priser om inte Sony och Nintendo fanns?

När MS får monopol kommer deras maskiner att säljas med vinst. Hade dom redan haft monopol hade prislappen förmodligen varit närmare 6000:-

3500:- för en premium är ju löjligt lågt med tanke på föregående releaser och vad som då ingick i priset. Här i Sverige kommer det priset garanterat att hålla i sig till tills PS3:an släpps i Europa.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Priskriget är ju redan i full gång. Tror ni MS hade bjussat på dessa priser om inte Sony och Nintendo fanns?

När MS får monopol kommer deras maskiner att säljas med vinst. Hade dom redan haft monopol hade prislappen förmodligen varit närmare 6000:-

3500:- för en premium är ju löjligt lågt med tanke på föregående releaser och vad som då ingick i priset. Här i Sverige kommer det priset garanterat att hålla i sig till tills PS3:an släpps i Europa.

Och hade någon tillverkare haft monopol (och hållt oanständigt höga priser) så hade en ny aktör dykt upp på marknaden och kapat åt sig marknadsandelar genom att hålla vettigare priser.

I början av 80-talet dominerades konsollmarknaden av Atari. I mitten/slutet dominerades hemdatormarknaden av Commodore. I slutet av 8bits-epoken dominerade Nintendo denna med 85% av marknaden.

Apples marknadsandel av datormarknaden har gått upp och ner, och de har varit allting från hemmabyggarnas favorit, det dyra och trötta alternativet, det unga uppkäftiga alternativet, alternativet för grafik och DTP, osv.

Under 70-talet skrattades det åt japanerna som med "riskokare" försökte ta sig in på bilmarknaderna i Europa och Usa. I början av 90-talet skrattades det åt Koreanerna som försökte ta sig in på den överetablerade bilmarknaden.

Det går att ta sig in på en mogen marknad; faktum är att om aktörerna på en marknad anser den vara så pass mogen att ingen ny aktör borde kunna slå sig in så slappnar de av; innovationen minskar, kvaliteten minskar, priserna ökar. Detta brukar vara startskottet för just en ny aktör på marknaden.

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk
Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
Fanboy?

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,734967,00.htm...

?

Antagligen

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är inte jag som har blivit tillsagd av moderatorer flera gånger, eller hur? Det är inte jag som kommer med personangrepp. Det är inte jag som sabbar varenda konsoll-tråd. Jag har inga problem att se vad som är dåligt med 360, och inga problem att se vad som är bra med PS3. Jag tycker du ska försöka hålla igen med dina fanboyanklaglser, du gör bara bort dig. Och snälla, sluta förpesta varenda tråd med ditt skitsnack. Om du försökte vara lite mer som AndreaX skulle konsolltrådarna vara mycket trevligare.

haha, jag är inte säker på om det var en diss eller ej. men tack för uppmärksammheten..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlonnqvist

Det går att ta sig in på en mogen marknad; faktum är att om aktörerna på en marknad anser den vara så pass mogen att ingen ny aktör borde kunna slå sig in så slappnar de av; innovationen minskar, kvaliteten minskar, priserna ökar. Detta brukar vara startskottet för just en ny aktör på marknaden.

framförallt kan man säga att det är lätt att ta sig in på en stagnerad marknad. Nintendo var ju det lite innan SEGA dök upp tex. USAs bilmarknad går utför för att den är föråldrad mm. och nu ska ju nån Kinesisk tillverkare (som jag inte kan namnet på, det lät som en såndär liten hund iaf..) öppna en egen försäljning för sina bilar i Europa.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
haha, jag är inte säker på om det var en diss eller ej. men tack för uppmärksammheten..

Det var nog ingen diss. Du (och pepsi15 för det mesta) är inte på långt lika omogna som haraya. Ni kan erkänna att ni har fel och kommer inte med så låga argument. Dessutom går det att diskutera med er... jag hoppas att det gäller för mig med

Hela konsollkrigs-grejen har blivit ett litet drama här på Swec Tror ni att TV4 vill köpa rättigheterna för att göra en dokumentär om det? Eller en dokusåpa på ett forum... Skulle inte det slå igenom?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så stor risk att det hinner bli priskrig på 360 innan julen eftersom Sverige inte fick ett så stort antal konsoller?
Och dom konsollerna som väl kom hit är väl förmodligen redan slut innan julen nu..

Så jag tippar på vid PS3 releasen.

Nu ska jag titta på Simpsons, för jag har inte gjort annat än att glott på Simpsons idag
Puss puss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
Fanboy?

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,734967,00.htm...

?

Hehe läste om en kille som rånade en kvinna med pistol utanför en butik i USA. Lägg till i definitionen av en fanboy, att det är en kille som rånar kvinnor med konsoller med vapen på gatan

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando

Alltså fan! Kan du inte sluta med dina lol och ditt omogna prat? Dessutom brukar man ha stor bokstav i början av meningar. Man skulle kunna tro att du är 5 år och nyss har fått en dator!

Och enligt sprucetwig så sålde PS2 i 500.000 exemplar och Xbox 360 har sålt slut, hur mycket det nu är (i alla fall 400.000) så det ser jag som en lika lyckad launch...

Skit i vad folk köper, bara DU valt rätt enligt dig.
Själv skippar jag denna generation efter man såg prislapparna på spelen...
Sen är Haraya borta nu, sköna tider framöver.

Får se vad PS3 kommer erbjuda, för 360n kommer inte in till mitt vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Skit i vad folk köper, bara DU valt rätt enligt dig.
Själv skippar jag denna generation efter man såg prislapparna på spelen...
Sen är Haraya borta nu, sköna tider framöver.

Får se vad PS3 kommer erbjuda, för 360n kommer inte in till mitt vardagsrum.

Spelen är inte dyrare för mig För köpte jag spel i butik, och då gick de på ca 70€, nu köper jag spel på nätet och då kostar det ca 65€ med frakt... Till och med mindre ibland

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Spelen är inte dyrare för mig För köpte jag spel i butik, och då gick de på ca 70€, nu köper jag spel på nätet och då kostar det ca 65€ med frakt... Till och med mindre ibland

De kostar 600-650 svenska riksdaler.

Det är 250/300 för mycket enligt mig.
Spel ska kosta 350-399 HÖGST.

Därför jag älskar Serious Sam 2

Permalänk
Medlem

hela detta "hur mycket säljer konsollen" blir ju så snevridet med en begränsad volym.

säljer den bra för folk panikköper för dom tror att dom inte ska få tag på en?

eller säljer den för dåligt för det inte finns nog med boxar?

kan någon som kanske läser/jobbar med marknadsföring försöka förklara varför MS gör på detta viset? med lite planering hade dom kunnat börja tillverka skiten bra mycket tidigare och haft fler boxar vid lansering?
eller känner dom att dom kan tillverka i sin egen takt och få boxar sålda allteftersom ändå?

eller är det en taktik att ha ett underskott så det driver upp försäljningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
hela detta "hur mycket säljer konsollen" blir ju så snevridet med en begränsad volym.

säljer den bra för folk panikköper för dom tror att dom inte ska få tag på en?

eller säljer den för dåligt för det inte finns nog med boxar?

kan någon som kanske läser/jobbar med marknadsföring försöka förklara varför MS gör på detta viset? med lite planering hade dom kunnat börja tillverka skiten bra mycket tidigare och haft fler boxar vid lansering?
eller känner dom att dom kan tillverka i sin egen takt och få boxar sålda allteftersom ändå?

eller är det en taktik att ha ett underskott så det driver upp försäljningen?

Ett underskott driver nog upp försäljningen till en viss del, men problemet för MS ligger i att de inte kan tillverka 360:n så snabbt så att de får ut så mycket de behöver till julhandeln. Och att skippa julhandel vore ju dumt, för folk handlar inte lika mycket efter att ha slängt ut pengar vid jul, och då skulle de ha behövt vänta tills PS3 kommer ut och skulle ha förlorat fördelen med att vara först. Då är den bästa lösningen att släppa den vid jul och tillverka mer eftersom...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hela konsollkrigs-grejen har blivit ett litet drama här på Swec Tror ni att TV4 vill köpa rättigheterna för att göra en dokumentär om det? Eller en dokusåpa på ett forum... Skulle inte det slå igenom?

usch, tänk en show där de stänger in 10 xbots och 10 ps2bots i en lägenhet i en vecka. underhållande kanske, och lyteskomiken kommer bli fruktansvärd. och nån kommer säkert ha sex på toaletten. (troligen ensam)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
usch, tänk en show där de stänger in 10 xbots och 10 ps2bots i en lägenhet i en vecka. underhållande kanske, och lyteskomiken kommer bli fruktansvärd. och nån kommer säkert ha sex på toaletten. (troligen ensam)

Haha det skulle ju vara roligt Det skulle nog bli populärt bland alla nördar... Om man skulle ta och göra det på nätet Alltså lägga ut filmerna... Det skulle faktiskt kunna funka. Om inte annat skulle många sidor skriva om en

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Priset e redan rejält dumpat... Businessweek har analyserat fram att Microsoft får betala cirka 125 dollar mer per Xbox än vad det säljs för... Givetvis så hoppas dom att få in en massa slantar senare på alla spel som säljs.. Xbox idag e ett bra köp medans varje spel som köps är ett dåligt köp för konsumenten..

http://www.businessweek.com/technology/content/nov2005/tc2005...

Permalänk
Medlem
Citat:

starkheter

Styrkor

Permalänk
Medlem

När premium kostar 3000 så ska iaf jag köpa mitt ex Hoppas det blir innan jul *-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså fan! Kan du inte sluta med dina lol och ditt omogna prat? Dessutom brukar man ha stor bokstav i början av meningar. Man skulle kunna tro att du är 5 år och nyss har fått en dator!

Och enligt sprucetwig så sålde PS2 i 500.000 exemplar och Xbox 360 har sålt slut, hur mycket det nu är (i alla fall 400.000) så det ser jag som en lika lyckad launch...

Om man ska försöka skriva någorlunda professionellt som du nu verkar vilja göra så:

1: I textspråk skriver man inte tal under tio med siffror utan med bokstäver.
2: Man börjar inte en mening med "Och".
3: I slutet av en mening så räcker det med en enda punkt.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt efter nyår. Typ så vid februari kommer nog ett företag från en distant plats utvekla en nyckelring där man kan spela pacman och det komma utkonkurera den sketa 360 med en gång.

Allvarligt talat så blir det nog en prissänkning på dom någongång under våren-sommaren.

Det är väl taktik att sänka priset på 360 ett litet tag innan ps3 kommer ut. För då kommer 360 försäljningen öka lite gran och de kommer få sålt på fler spel. Och då när ps3 kommer ut så kommer 360 redan ha stor del av marknaden?

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene