Byte från XP Pro till Media Center - funktionsskillnader?

Permalänk
Medlem

Byte från XP Pro till Media Center - funktionsskillnader?

Är lite sugen på Windows XP Media Center Edition, och tänkte - om jag köper det (tillsammans med tv-kort) - byta ut mitt nuvarande XP Pro mot detta, men frågan är - kan jag fortsätta använda datorn till det jag använt den till under XP Pro efter bytet till MCE? Alltså saker som att köra Photoshop, Premiere Pro, 3D Studio Max? Half-life2? Eller finns det saker som XP Pro klarar, men MCE går bet på?

Och det här "skalet" - är det alltid igång eller nåt man väljer, och om svaret är det sistnämnda - hur snabbt byter man mellan "datorläge" och "media center-läge"?

Har sökt runt lite men inte hittat några direkta svar på dessa frågor...

Visa signatur

MacBook Pro 2,2 GHz Intel i7 Quad Core, 8 GB RAM, 15" hi-res glossy display, 500 GB 7200rpm HDD - iMac 24" 2,8 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, 2 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skitsamma, jag hade totalt fel.

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på sådär på rak arm är att du inte kan ta med en media center dator i en domän utan att hacka lite i registret annars är den en fullvärdig xp pro vad jag förstår.

Media Center skalet kan du välja om det ska starta vid uppstart av datorn eller om du vill att det bara ska köras när du klickar på ikonen eller "the green button" på fjärrkontrollen (om du tänkte köpa en mce kontroll).

Att byta mellan "media center-läge" och datorläge är inga problem antingen minimerar du media center och låter det köras i backgrunden eller så stänger du ner media center helt precis som vilket annat program som helst. Visserligen ligger alltid vissa media center tjänster alltid igång vilket kanske ger en liten prestanda skillnad men det är jäkligt fint att kunna spela in tvprogram som ett exempel utan att behöva ha media center grännsnittet igång.

Alla spel och program som går i XP pro kan du köra i media center. Se dock till att kontrollera din hårdvara då media center kräver mer än XP pro.

Edit: Köpte nyss ny dator på jobbet och valde en laptop med media center. På jobbet kör man som vanligt och när man tar med den hem slänger man igång media center klockrent. Har även en dedikerad HTPC hemma som bara rullar media center så har du fler frågor så skrik till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmmm... jag har en 2.8 P4 med 1 gig minne, å ett Radeon 9800 Pro-kort med 256 mb minne. Tänkte köpa ett Hauppauge HVR-1300T som TV-kort i samband med MCE-inköpet. Detta borde väl räcka som systemkrav?

Å det där med domän - jag fattar inte riktigt vad du menar - vill du förklara närmare?

Visa signatur

MacBook Pro 2,2 GHz Intel i7 Quad Core, 8 GB RAM, 15" hi-res glossy display, 500 GB 7200rpm HDD - iMac 24" 2,8 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, 2 TB HDD

Permalänk
Medlem

Låter bra ska inte vara några problem. Om du inte förstod vad jag menade med domän så kommer du knappast sakna den funktionen. I home versionen av XP kan du ju ta med din dator i en arbetsgrupp för att lättare kunna dela filer och skrivare med andra datorer som finns i samma grupp en domän fungerar på liknande sätt skillnaden är att du har en server som sköter inloggningar och rättighetskontrollen på filerna (om man ska hålla det enkelt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag kör CP MCE på min laptop (se sign) de funkar precis som vnligt xp bara att du har speciella media center funktioner i det, Kan va problem med en del drivrutiner och Tex Nero 6

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Vad har du för problem med Nero 6? Jag kör det på en av mina media center burkar och det fungerar bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jaha okej, Nej för mig stod det att det hade ett känt problem med Media center. Och skican blev HELT felbränd, Massa konstigt på skivan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har för mig att den klagade på att det fanns ett känt fel i sp2 för mig men den bränner på bra. Har aldrig haft några problem. Det kanske är ett som så fint kallas "May happen" problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Media center 2005 är - Windiws XP Professional ! Media center är endast ett program, ett program som man snabbt och enkelt kan spela upp musik. visa bilder och spela upp filmer med mera med. Min brora har en HEPC. Den använder han ett enklara program fasten med samma gränssnitt. Det heter MediaPortal. Det programmet använder han tillsamans med Xp pro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det att köpa Windows Media Center separat utan att man behöver köpa en ny dator?

Permalänk

Svar JA

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48522

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogdin
Går det att köpa Windows Media Center separat utan att man behöver köpa en ny dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Pruple
Svar JA

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48522

Du behöver dock köpa någon form av hårdvara till men det kan vara väldigt små saker. En hårddisk dock alltid bra.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q