XP-installationen som kom av sig?

Permalänk
Medlem

XP-installationen som kom av sig?

Godmorgon, satt uppe halva natten och försökte hjälpa en polare att installera WinXP Pro (Svensk) på hans bärbara burk, en IBM T21. Har själv en likadan så jag vet att XP lirar på den utan problem.

Anyhow, med hjälp av XP-installationsprogrammet (bootade upp med CD:n) raderade befintliga partitioner skapade en ny och formaterade med NTFS för att sedan påbörja installationen av Win XP.

Allt går fint, datorn startar om en gång och vi får se hur XP installationen sätts igång (ni vet där man får läsa om hur underbart och fantastiskt XP är), men så kommer vi till det oförklarliga - installationen stoppar när det återstår 35 minuter enligt den beräknade tidsåtgången. Har testat detta flera gånger nu, samma resultat varje gång.

Testade även att köra med min egna XP skiva i hans burk (engelsk XP Pro) men tro det eller ej - EXAKT samam fel. Tokstoppar vid 35 min återstår. Burken jobbar inte ens. Den bara lägger av.

Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Två fel som har genererat liknande problem för mig har varit.

Felaktig HD eller felaktigt RAM

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Ladda ner Ultimatebootcd och kör memtest så får du reda på om ram-minnet är kört

Visa signatur

Bara döda fiskar följer med strömmen

Permalänk
Medlem

Detta är ett väldigt underligt problem. Jag har själv upplevt det. Kolla denna tråden:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=487560
Känns kanske lite långsökt men det fungerade faktiskt för mig

Visa signatur

Filserver: Intel P4 2.8@3.4GHz - 1GB RAM - Radeon 9600xt - ~ 6 TB HDD

Bärbar: Compaq Evo N800W <3

Permalänk
Medlem

Skumt!!!

Tyvärr har jag ju ingen win2000 skiva att testa med. Men du menar att man när den stannat stoppar i skivan med 2000 och??? Vad skall hända då?

Fan skall man göra...

Permalänk
Medlem

synd

Jag menar att när installationen har stannat så tar du ut XP-skivan, byter den mot 2000 och när installationen precis har kommit igång igen trycker du ut skivan och byter tillbaka till XP.

Kan du inte låna en 2000-skiva av någon kompis?

Visa signatur

Filserver: Intel P4 2.8@3.4GHz - 1GB RAM - Radeon 9600xt - ~ 6 TB HDD

Bärbar: Compaq Evo N800W <3

Permalänk
Medlem

Nä, inte som jag kan komma på. Får väl hitta på ngn annan lösning. Hittar inget om felet på microsoft support...