Fujitsu siemens amilo 4438 Tv ut problem

Permalänk
Avstängd

Fujitsu siemens amilo 4438 Tv ut problem

Hej jag har en FS amilo 4438 och försöker koppla in tv,n via tv-ut men jag får bara en svart vit bild,Jag ringde min värdelösa support som säger att det finns inget att göra.Vart så förbannad på idioten eftersom han lät riktigt arrogant i telefonen och brydde sig inte speciellt mycket.Jag fick känslan av att han va helt inkompitent eftersom han knappt visste vad TV-ut va för nåt

Hur fan kan man sälja en dator med tv ut som bara finns där men inte fungerar?

I datorn så är det bara 4 pinnar i den runda kontakten,Jag har flera sådana kablar dels från ett Gainward grafikkort och dels från ett gammalt GF3 men svart/vitt

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Den kontakt du har på datorn är en s.k. s-video-kontakt. Detta kräver att din TV kan ta emot s-video. Kan den inte det behöver du en adapter från s-video till komposit som finns att köpa hos de flesta större hemelektronikbutiker.
Billigast är dock Biltema om du har dem i närheten.
www.biltema.se art.nr 24-146 eller 24-148 eller 24-149

Det kan också finnas ett alternativ i grafikkortsinställningarna så att man får ut kompositsignal direkt från datorn. Har dock själv alltid litat till
adapterlösningen.

Mer om video: http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/videosignaler/

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en 3438 och TV-out funkade från början. Svårt att säga vad som är problem i ditt fall, men det enda jag kan undra är om du har aktiverat DualView eller Klona. Har du gjort det så skall bilden finnas i i din TV ruta. Sen är viktigt att pricka rätt EXT kanal så man kan se bilden oxå.

Förmodar att du redan har gjort det, har du inte det så kan du kontrollera det ovannämnda.

Det som man kan undra är om din TV är komptibel. Har du haft fungerade TV-out med nåt annat grafikkort så borde det funka även med den här, då kan du läsa avsnitet ner. Har du inte haft inkopplat nån dator tidigare i den TV så kontrollera din bärbar mot en annan TV.

Det återstår bara en grej kvar och det är att slänga in andra drivrutiner för Grafikkortet som e.g inte skall behövas.
Det som kan vara knasigt om man slänger i andra drivrutiner s.k modifierade drivrutiner är att dom inte funkar så bra i spel utan du får max 5fps pga att grafikkortets bios behöver uppgraderas för att det finns ett bugg som gör att andra drivrutiner inte funkar förutom FS egna. 78.10 eller vad det är nu.

Om du söker här på forumet så kommer du att finna länkar till både Biosuppgradering och Grafikkortets drivisar.

Förmodar att du har ett 6800go grafikkort.

Jag hann aldrig testa TV-out som orginal utan uppgraderade Bios och la in 81.94 drivisar i min bärbar först pga att jag ville ha mer tryck i spelen. Redan som org. så tycker jag att det går utmärkt i alla spel. Efter det så råkade jag slupvist testa TV-out och det funkade perfekt.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Tv-ut funkar utmärkt med alla drivisar FS har till 4438G. De senaste drivisarna som inte FS har funkar även de utmärkt.

Stor risk för din tv inte klarar av signalen. Testa på en annan tv.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Avstängd

Ok tack allihop men jag ska förklara lite mer ingående!
Jag får bild på tv,n men den är Svart/Vit

Jag har en Samsung 32tums widescreen 100hz (2004 års modell)och jag tror inte det är tv,n det är fel på

Jag kör kompositkabel från datorn till en scartadapter som sedan kopplas in i tv,n

Det funkar på mina andra datorer men som sagt inte min bärbara

Jag nvidia drivrutinerna(hyfsat färska)(inf hackade),alltså inte FS egna eftersom jag vill ha så många fps i Bf2 som möjligt.

Kan nån vara snäll och ge mig en länk till dom senast drivisarna till ett Geforce 6800GO?

Hittade inte länken jag hade förut

Visa signatur

Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

ok, vi förstod det där med att du har bild
Kör du på PAL? Vet dem som kört på ntsc och fått svartvitt.

Har du ingen ingång med komposit på tv? Jag kör ingen scart eller nåt utan komposit-in på tv och det funkar kalas med 81.84 hackade. Har själv en Grundig 33" gammal hederlig 5år.

Så för mig låter det som tv problem, men jag är ingen expert. Men varför kan du inte testa på en annan tv? Eller gillar du lösa problem på svårast möjliga sätt?

Du vet att datorn är bärbar va

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Får du svart vit då är det en inställning i Nvidia drivisar där du kan ställa in som Out .. Automatisk, S-video, Komposit. Kolla runt i egenskaperna där skall finnas en sån grej. Tror om du högerklickar på TV ikonen i Nvidia kontrollpanel så går till.. kommer inte ihåg exacat men du borde hitta det.
Där har jag ändrat förut och fått Svart vit bild att få färg.

Permalänk
Avstängd

tackar tacka ,nu ska jag hem och testa!!

Förresten vart nånstanns ställer man in PAL eller NTSC??Hittar inte dessa inställningar i Nvidia fliken

Nåväl tack ska ni ha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Jag hann aldrig testa TV-out som orginal utan uppgraderade Bios och la in 81.94 drivisar i min bärbar först pga att jag ville ha mer tryck i spelen. Redan som org. så tycker jag att det går utmärkt i alla spel. Efter det så råkade jag slupvist testa TV-out och det funkade perfekt.
[/B]

Inga lagg problem när du spelar tunga spel?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem. Fick svart-vit bild men detta löste jag genom att i inställningarna välja "kabeltyp" till komposit istället för S-video out. Fick färg

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogdin
Inga lagg problem när du spelar tunga spel?

Redan som oklockad så flyter det på förjäkla bra. Drar jag upp den så går det ännu bättre.
Orginal får jag 3660p i 3DMark05, överklockad får jag 4641p.
Quake4 och Fear flyter på som smör. High.
Nfsmw kör jag i 800x600 med allt på max och det kommer nån enstaka lagg fast väldigt sällan. Går mycket bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Redan som oklockad så flyter det på förjäkla bra. Drar jag upp den så går det ännu bättre.
Orginal får jag 3660p i 3DMark05, överklockad får jag 4641p.
Quake4 och Fear flyter på som smör. High.
Nfsmw kör jag i 800x600 med allt på max och det kommer nån enstaka lagg fast väldigt sällan. Går mycket bra.

Frågade bara med tanke på att många har en bug som gör att många spel börjar lagga och freezar 2 secs o sådär, kan skicka länken senare om du vill läsa om det..

Efter jag läste det blev jag tveksam till köp nu till jul o sådär, men det ska fixas till och uppenbarligen verkar inte alla ha det så man kanske ska chansa..

Lätt att överklocka den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Frågade bara med tanke på att många har en bug som gör att många spel börjar lagga och freezar 2 secs o sådär, kan skicka länken senare om du vill läsa om det..

Efter jag läste det blev jag tveksam till köp nu till jul o sådär, men det ska fixas till och uppenbarligen verkar inte alla ha det så man kanske ska chansa..

Lätt att överklocka den?

Skicka gärna länken, vill sluka i mig den informationen

Den överklockar riktigt bra när det gäller grafikkortet, Cpu däremot går inte alls som du kanske redan visste.

Jag känner inte den buggen eftersom jag uppgraderade Biosen till grafikkortet direkt. Vet bara att det fanns en bug där om jag ville köra några andra drivrutiner så gick det i max 5fps. Den godtog endast FS drivisar, men allt det där löste sig med Bios uppgraderingen till Grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Och alla BIOS uppdateringar hittade du på FS hemsida eller?

http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=121724

väldigt mycket bra info på det forumet för övrigt om alla slags frågor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Och alla BIOS uppdateringar hittade du på FS hemsida eller?

http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=121724

väldigt mycket bra info på det forumet för övrigt om alla slags frågor!

Det jag kan säga är att jag inte alls haft dom problem som dom har haft eller har. Men det skall bli kul att följa upp den tråden och se vad som kommer ut i Januari.
Jag använder den här laptopen 100% till allt. Jobbar med den precis som vilken annan Stationer dator. Använder den till TV-out, surfa, spela, kolla på film, dc med Externa usb diskar, lyssna på music, spelar, precis allt som man kan tänka sig coh det har fungerat utomordentligt. Kan inte klaga på nåt förutom InstantOn som inte fungerar som det skall och det är när man går över till HomeTheater läge i Power Linux.. Då kan den inte hitta media på HD. Men det finns lösningar på det oxå men det använder jag inte ändå.

Tack för länken.