Permalänk
Medlem

Riksnet bredband

Har fått hem ett papper om att jag kommer att kunna få 100 mbit internet genom Riksnet, men jag har faktiskt aldrig hört talas om dem.

De skriver att priset för 100 mbit kommer att ligga på 299:- per månad, men det framgår inte någonstans var jag kan se hur de ska förmedla detta internet, via fiber? kabel? telejack?

Det framgår inte heller om det är 100/100 mbit, det står bara "En hastighet upp till 100 mbit".

Jag har just nu UPC Chello Ultra med en hastighet på 24/8 mbit. Är extremt nöjd med dem, de håller hastigheten och går mycket sällan ner. Dock är priset högt, betalar över 500 kr / månad för det. Det som lockar är ju 100 mbit och möjligheten att sätta upp lite servrar och liknande.

Är det någon som vet mer om Riksnet eller som har erfarenheter om dem? Deras hemsida är på adressen http://www.riksnet.se/ men jag själv blir inte mycket klokare av att läsa där.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Mjae det är folket bakom bostream som startat upp riksnet vad jag vet..

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Re: Riksnet bredband

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Har fått hem ett papper om att jag kommer att kunna få 100 mbit internet genom Riksnet, men jag har faktiskt aldrig hört talas om dem.

De skriver att priset för 100 mbit kommer att ligga på 299:- per månad, men det framgår inte någonstans var jag kan se hur de ska förmedla detta internet, via fiber? kabel? telejack?

Det framgår inte heller om det är 100/100 mbit, det står bara "En hastighet upp till 100 mbit".

Jag har just nu UPC Chello Ultra med en hastighet på 24/8 mbit. Är extremt nöjd med dem, de håller hastigheten och går mycket sällan ner. Dock är priset högt, betalar över 500 kr / månad för det. Det som lockar är ju 100 mbit och möjligheten att sätta upp lite servrar och liknande.

Är det någon som vet mer om Riksnet eller som har erfarenheter om dem? Deras hemsida är på adressen http://www.riksnet.se/ men jag själv blir inte mycket klokare av att läsa där.

ja ...du kan ju utesluta telejack ...kabel också antar jag...
det som återstår är väl fiber...

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Internet

Vi tror på "riktigt" bredband

Med Riksnets internettjänst får du en modern och framtidssäker höghastighetsanslutning utan begränsningar.

Genom att leverera en anslutning via fiberkabel till kundens eget nät, med upp till 100 Mbit per hushåll erbjuder Riksnet sina kunder en plattform som både har bandbredden och driftsäkerheten för att tillgodose ditt behov av kommunikationstjänster. Nu och i framtiden.

Dessutom till en månadskostnad som motsvarar hälften av ett vanligt ADSL-abonnemang.

det är allså 100 mbit / hushåll om 1 hushåll har 20 pers och alla surfar och laddar så fins det inte mycket kvar så kallat dellat internet men jag tror dock att de kan bli så kul med 4/4 beror på hur många som surfar om du förstår vad jag menar

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Internet

Vi tror på "riktigt" bredband

Med Riksnets internettjänst får du en modern och framtidssäker höghastighetsanslutning utan begränsningar.

Genom att leverera en anslutning via fiberkabel till kundens eget nät, med upp till 100 Mbit per hushåll erbjuder Riksnet sina kunder en plattform som både har bandbredden och driftsäkerheten för att tillgodose ditt behov av kommunikationstjänster. Nu och i framtiden.

Dessutom till en månadskostnad som motsvarar hälften av ett vanligt ADSL-abonnemang.

det är allså 100 mbit / hushåll om 1 hushåll har 20 pers och alla surfar och laddar så fins det inte mycket kvar så kallat dellat internet men jag tror dock att de kan bli så kul med 4/4 beror på hur många som surfar om du förstår vad jag menar

Jag tror inte att alla hushåll har 20 personer och om det skulle finnas så skulle nog inte alla i hushållet ha en egen dator. En vanlig familj har oftast 1-3 datorer. Så det finns nog massor med bandbredd och blir över.

Permalänk
Medlem

Kolla bindningstiden. Om det inte finns nån så måste du ju prova.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | EVGA G2 Supernova 850 W | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K @ 4.0 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | 2 x MSI GeForce GTX 760 2GB TF | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB @ 1600 MHz | Intel X25-M SSD 160GB | Samsung 850 EVO 250 250 GB | WD Caviar® Black 1TB 32MB Cache 7200RPM | Seagate Expansion Desktop Drive 3TB | SteelSeries Siberia V2 White | Microsoft Sidewinder X4 | Logitech MX518

Permalänk

Har själv haft Riksnet via Brf i ca 3 månader.. Har än så länge inte haft något problem med dom. Hastigheten 100/100 går det inte heller att klaga på

Permalänk
Medlem

uglynicke: Okej, det låter ju bra... Hur många IP-adresser får man av dem? Vägra ha router!

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD