Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
Är helt noob på mac men har efter vi fått ett bra erbjudande lite sugen på att köpa iMac G5. De jag undrar är om jag på något sätt kan köra mina nyttoprogram som jag har till PC på Mac:en? dvs kan jag köra PC-program på Mac? Tänkte ha som invändning att min tjej behöver en till dator så jag får köpa min fjärde dator. Problemet är att hon är van vissa program och vill kunna köra dem på Mac:en.

Nej, du kan inte installera och köra ett PC-program på en Mac om du inte vill köra genom emulator. Men exakt vilka program gäller det? Många program finns både för Mac och PC, och om det nu inte finns just det *programmet* finns det oftast en motsvarighet.

Permalänk
Medlem

Jag vet de, jag anser tom att dem Mac program jag har testat är bättre än PC. Men hon vill tex att ACDsee ska se exakt ut som de gör i PC versionen som kom för typ 2 år sedan. Hon vill inte ens lära sig nyare versioner så lära sig helt nya program är inget hon vill göra. Får hitta en annan väg till att "lura" henne att köpa den.

Permalänk

Uppdatera med nya iMacen?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk
Medlem

Står inget om Quaden PowerMacen än.
Tänk om man hade råd till det monstret.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Står inget om Quaden PowerMacen än.
Tänk om man hade råd till det monstret.

Ah, just ja. Denna FAQ är inte uppdaterad på länge...
Känner inte direkt suget att skriva om uppdateringarna just nu. Kanske Xerent orkar eller någon annan?

Permalänk
Medlem

Okej. Får tjata lite på honom. Gick ju trots allt i klassen under honom.:P

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Jag ska orka titta på att uppdatera FAQ:en under juluppehållet. Just nu har jag tentaperiod.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Inaktiv

Är inte säker på detta, men finns inte Powermac med 16GB RAM nuförtiden? tyckte jag läste det när jag var inne på Apple's hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PulkaFettot
Är inte säker på detta, men finns inte Powermac med 16GB RAM nuförtiden? tyckte jag läste det när jag var inne på Apple's hemsida.

Det stämmer. FAQ:en är inte riktigt uppdaterad, xerent skrev ju nyss att den kommer uppdateras snart...

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Nu ska FAQ:en vara skapligt uppdaterad. Ni får skrika till om ni märker några fel. Fortsatt gott nytt år på er!

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Nu ska FAQ:en vara skapligt uppdaterad. Ni får skrika till om ni märker några fel. Fortsatt gott nytt år på er!

Ahh, trevligt. Bra jobbat xerent!

Edit: en liten rättning, Man kan nu välja till ett Nvida 7800, inte 6800. På powermac G5

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat. Lite småfel bara

Ang. iMacen så har grafikkortet uppgraderats till X600 Pro och X600 XT för 17" resp. 20". Dessutom finns det bara två modeller kvar, en 17" och en med 20", båda har Superdrive (den "minsta" modellen har alltså försvunnit).

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Hoho...och nu har Apple kört in Intel-processor i Imacen...

Visa signatur

Asus UL30VT: 13,3", Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 Ghz, 4 Gb Ram, 512 mb Nvidia Geforce G210M, 500 Gb HDD, Windows 7 Home Premium

Permalänk
Medlem

xerent får aldrig lugn och ro...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stackars xerent

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det värt att ta 256MB vram istället för 128? Funderar på om man har nytta av det dubbla vramet.. Är det många spel/program som använder så mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lime
Är det värt att ta 256MB vram istället för 128? Funderar på om man har nytta av det dubbla vramet.. Är det många spel/program som använder så mycket?

Du kommer kanske ha nytta utav det om du skulle spela Doom 3 eller sådant, annars inte mycket.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att WoW kommer gilla mer vram också, 3d och sånt där generellt lär gilla det

Permalänk
Medlem

alla som tror att minin är knäpttyst kommer bli besvikna, sitter på en idag, köpte den för att minska bullret i min omgivnnig, dock låter den efter 4a månaders användning som en pc..

de nya uppdateringarna suger som fan, gör så att fläkten är på konstant.

Visa signatur

HEY YA!

Permalänk
Medlem

Kör activity monitor och döda eventuella processer som kör utnyttjar processorn till fullo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av es335

de nya uppdateringarna suger som fan, gör så att fläkten är på konstant.

Låter som det är något fel snarare än något annat.

Permalänk

Det där är något jag aldrig förstått. Om en produkt utlovats att (som i detta fallet) vara tyst och den inte är det, vad gör man? Kontaktar tillverkaren/inköpsstället och ser till att få produkten lagad/utbytt/support? Nej, man utgår från att tillverkaren "ljugit" och klagar om det på ett forum. Märklich.

Permalänk
Medlem

hehe jo de kanske är lite lågt å klaga i ett forum, men tänkte mer varna för å uppdatera systemet hehe.

jag lämnade faktist in den på lagningn, de bytte fläkten men kom tillbaka lika högljud.

well den e liten iaf så kan bygga in den i en trälåda :D!!!

Visa signatur

HEY YA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av es335
hehe jo de kanske är lite lågt å klaga i ett forum, men tänkte mer varna för å uppdatera systemet hehe.

jag lämnade faktist in den på lagningn, de bytte fläkten men kom tillbaka lika högljud.

well den e liten iaf så kan bygga in den i en trälåda :D!!!

Din CPU kanske går på 100% load hela tiden eller så har du kanske en USB-hårddisk ikopplad. Sådant får fläkten att röra på sig.

Permalänk
Sötast

Fortsatte ni tänka på en switchguide eller är det nerlagt?
Jag såg någons "trailer" av mac i forumet igår och blev helt paff....

Har suttit på PCn, med 95% av tiden på någon sorts windows platform i över 10 år nu, Blir det hjärnkramp om man försöker switcha?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Fortsatte ni tänka på en switchguide eller är det nerlagt?
Jag såg någons "trailer" av mac i forumet igår och blev helt paff....

Har suttit på PCn, med 95% av tiden på någon sorts windows platform i över 10 år nu, Blir det hjärnkramp om man försöker switcha?

Åk till ett Appleåterförjäljare nära dig och testa operativet.
Det är nog det bästa alternativet för att se om Mac är något för dig.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Åk till ett Appleåterförjäljare nära dig och testa operativet.
Det är nog det bästa alternativet för att se om Mac är något för dig.

jo, just det jag hade tänkt göra också med tanke på att ingen jag känner ens rört vid en Mac

Är bara rädd att man inte hinner verkligen känna efter...

Permalänk

Xerent, Sidde, whoever, Mac Mini intel bör ni ju uppdatera med. Bara sätta igång!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Xerent, Sidde, whoever, Mac Mini intel bör ni ju uppdatera med. Bara sätta igång!

Hur Xerent ska få tid med det vetefan, han har knappt tid att synas på ICQ/AIM. Han studerar Teknisk Fysik tror jag det var. Och jag har ingen ork/lust att göra det heller.

Någon annan kanske kan skriva det så fipplar vi in det i quiden.

Permalänk
Medlem

Sidde... Eftersom Apple har gått över till Intel nu så skulle jag vilja fråga en sak..

Kommer även apple att använda conroe? och i så fall, kommer mac mini att använda den?