Första året avklarat, vad välja nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapucha
Någon som kan länka till den rätta .iso filen för Arch man skall bränna ner? Vad händer om jag drar ner den andra istället för .iso base? Vad är skillnaderna?

Den andra innehåller massa paket, så har du internet på datorn du installerar på behöver du inte den.

Permalänk
Medlem

här är en länk till arch's isos
ftp://ftp.belnet.be/mirror/archlinux.org/0.7.1/iso/i686

och som svesk säger så klarar man sig på den lilla ifall man har internet vilket du ändå nästan måste ha om du ska köra arch.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

slackwääääär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sami
slackwääääär

Länk till Slackwares dist?

Permalänk

ftp://mirror.pudas.net/slackware/slackware-10.2-iso/slackware...

du behöver bara cd1 om du inte ska köra kde, då måste du ha cd 2 också. cd 3 och cd 4 är bara extras

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
ftp://mirror.pudas.net/slackware/slackware-10.2-iso/slackware...

du behöver bara cd1 om du inte ska köra kde, då måste du ha cd 2 också. cd 3 och cd 4 är bara extras

Och om jag nu vill partrionera, hur skall jag göra om jag har Ubuntu bara, och alla filer som finns vill jag ha bort. Min enda hårddisk ligger på 60gb. Datorn är bärbar.

Cfdisk har jag tänkt mig. Vad är det jag skall skriva?

Permalänk

har du några lediga partitioner?

annars måste du krympa din ubuntu-partition med t.ex. qtparted

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
har du några lediga partitioner?

annars måste du krympa din ubuntu-partition med t.ex. qtparted

Kan man inte bara köra rakt på? Formatera den.. liksom. Gick ju prima i Ubunts install..

Permalänk
Medlem

Om det är som jag uppfattade det, att alla filer ska bort, är det bara att ta bort alla partitioner och lägga in nya. cfdisk är "grafisk", med val för delete, create osv, så lär inte vara något problem att använda.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Om det är som jag uppfattade det, att alla filer ska bort, är det bara att ta bort alla partitioner och lägga in nya. cfdisk är "grafisk", med val för delete, create osv, så lär inte vara något problem att använda.

Exakt.
Kan du ge tips då hur mycket utrymmer jag bör ha på vardera? T.ex, den som skall ha swap, hur mycket bör den ha? Och den som bootar? Har aldrig partrionerat förut, därför jag frågar.

Har en hdd på 60gb, fördelningen spelar ingen som helst roll.

Jag tänker på denna bild;

Filerna laddas också ned och sparas i formatet .rar. Skall jag döpa om dessa eller är det bara o bränna som de är?

Permalänk
Medlem

Inte särskilt extrem på partionering jag heller, men har för mig att man brukar säga att swap ska vara dubbelt så stor som mängden minne man har. Sedan är det fritt om man vill lägga hela installationen på en partion eller flera. Har lagt själva systemet på en partition själv, men många säger att det är bättre att lägga /root på en egen, och ibland även likaså med andra mappar. Fritt val helt enkelt.

Vad gäller skivorna låter det lite konstigt att de sparas som .rar, borde vara .iso om du använde länken som carbonara gav. Och sen ska du bränna upp isofilen på en cd, inte bara bränna den som en fil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Inte särskilt extrem på partionering jag heller, men har för mig att man brukar säga att swap ska vara dubbelt så stor som mängden minne man har. Sedan är det fritt om man vill lägga hela installationen på en partion eller flera. Har lagt själva systemet på en partition själv, men många säger att det är bättre att lägga /root på en egen, och ibland även likaså med andra mappar. Fritt val helt enkelt.

Vad gäller skivorna låter det lite konstigt att de sparas som .rar, borde vara .iso om du använde länken som carbonara gav. Och sen ska du bränna upp isofilen på en cd, inte bara bränna den som en fil.

Jag bränner väl filerna som bootbar cd?

Permalänk
Medlem

Kan inte namnen på allting, men man gör som man alltid gör när man bränner upp en skivavbild
Hoppas du vet vad det innebär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jadå, det klarar jag.
Problemet var, att på min farsas dator brännde jag ner filerna, men då sparades de som .rar filer. Nu när jag sitter på min egen är det .iso filer, så som det skall vara. Därför det inte fungernade.

Men ingen som har tips på hur jag skall lägga upp fördelningen? Jag har 512 i ram, så 1024 på swap borde vara lagom? Skall jag köra allt annat på en partrion sedan? Hmmf, vad blir det i mb om jag har använt 1024 mb och har 60 gb hdd?

Permalänk
Medlem

Har för mig att man kan se hur mycket som finns kvar, att den väljer det som default när man skapar en ny partition eller något sådant.

1024 MB swap stämmer enligt det jag har hört åtminstone.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://surl.se/pictures/20061/33352.jpg

Ursäkta den stora bilden, men jag kan ej skapa en bootbar-cd. Om jag väljer det nedersta alternativet går det o bränna, men då jag bootar säger den att det är fel på skivan.

Och det övre går ej om det inte finns floppy.

Vad gör jag för fel?

[color="blue"]inlägg redigerat av OSkar000
Tog bort tokstor bild och gjorde om den till en länk istället
[/color]

Permalänk
Medlem

Bränn skivan som du gör med en vanlig iso fil, dvs du behöver inte välja nått speciellt boot alternativ eller dyl.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Bränn skivan som du gör med en vanlig iso fil, dvs du behöver inte välja nått speciellt boot alternativ eller dyl.

Jag har aldrig bränt en vanlig .iso fil förut, hehe. Drar jag bara in den som en vanlig datafil eller?

Felet jag får upp då jag bootar med cd-skivan är att Caldera DS-dos går igång.. och ger mig någon form av error text.

Permalänk

Man behöver inte så mycket swap i Linux. För mig brukar användningen oftast ligga på 0(jag har 768MB ram), men av någon anledning så används nu 12MB av 256MB konstant av swapen. Så jag skulle inte ha satt swapen så stor.

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att man vill ha en swap som är cirka 2*ram är ifall men vill suspenda datorn, dvs stänga ner datorn och sedan fortsätta på samma ställe som man slutade på när man startar datorn igen. Då kommer allt som ligger i minnet att sparas på swapen.

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

gpp-esm: leta i menyerna efter något i stil med open image eller burn image, heter så i k3b åtminstone.
TSSJ: tack för infon, om jag någon gång installerar om den här installationen ska jag INTE ha 2 GB swap, hade i och för sig tänkt minska den ändå, inte använt den mer än när jag skapade ett program i c++ med en evighetsloop som använde mer minne för varje varv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I nero så öppnar man Nero Burning Rom. Inte Nero Express eller nåt sånt utan det vanliga nero.
Då kommer det upp en dialogruta, i den trycker du på cancel.

Sen i menyraden där uppe så tar du "Recorder -> Burn Image", väljer filen och bränner.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Kör på Arch! Bra dokumentation och forum, mycket smidigare installation än Gentoo, binärt så du slipper vänta tre dygn på att OpenOffice ska kompileras, uppdaterade paket, stort paketutbud tack vare aur.archlinux.org och tredjepartsrepos, bra stöd för installation från källkod också tackvare ABS.
Kort sagt en underbar dist! Svårare än Mandrake/SuSe, men mycket "renare" och mer logiskt än Gentoo.
Förstår inte att inte fler kör Arch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Kör på Arch! Bra dokumentation och forum, mycket smidigare installation än Gentoo, binärt så du slipper vänta tre dygn på att OpenOffice ska kompileras, uppdaterade paket, stort paketutbud tack vare aur.archlinux.org och tredjepartsrepos, bra stöd för installation från källkod också tackvare ABS.
Kort sagt en underbar dist! Svårare än Mandrake/SuSe, men mycket "renare" och mer logiskt än Gentoo.
Förstår inte att inte fler kör Arch

Endast en på kanske hundra är dum nog att kompilera ett paket som OpenOffice vilket består till mestadel av Java-kod. Man tjänar absolut ingenting på det. Binärpaket finns redan för de största prylarna till Gentoo...

Sedan måste jag fråga vad som är mer logiskt med Mandriva och SuSE? Bara undrar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Endast en på kanske hundra är dum nog att kompilera ett paket som OpenOffice vilket består till mestadel av Java-kod. Man tjänar absolut ingenting på det. Binärpaket finns redan för de största prylarna till Gentoo...

Sedan måste jag fråga vad som är mer logiskt med Mandriva och SuSE? Bara undrar...

Vart lite fel där, jag försökte förmedla att jag anser att Arch är mer logiskt och "rent" än Gentoo, SuSE och Mandriva.
Jo, OpenOffice finns ju som binär så det är ett dåligt exempel, men tex KDE och Xorg tar väldigt lång tid att kompilera.
Sen finns det ju andra nackdelar med källkodsbaserad installation, nämligen att det ör mycket svårare att leta rätt på buggar. Gentoo måste se till att alla Ebuilds är kompatibla med en mängd av CFLAGS, så Gnome ligger fortfarande på 2.10.2 om man kör x86, trots att 2.12 släpptes i September eller nåt.
Givetvis finns det många fördelar, det var grymt skönt att bli av med allt vad arts/gstreamer/mysql osv heter.
Man kan ju få ett grymt slimmat och optimerat Gentoo om man kan sina saker, personligen så vart det rätt rörigt till slut när man hade vissa paket från ~x86 och resten x86 och allting kukade ihop när man skulle uppgradera(och ja jag använde /etc/portage/package.keywords).
Detta var säkert resultatet av min noobighet, men jag tycker att det var lite väl mycket RTFM i Gentoo, fördelarna uppväger inte det för mig personligen.
Gentoo är säkert perfekt för många dock :).

Permalänk
Medlem

Fråga till alla som kör arch. Skall man inte kunna köra installen via trådlöst, eller är det bara ethernet som gäller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Fråga till alla som kör arch. Skall man inte kunna köra installen via trådlöst, eller är det bara ethernet som gäller?

Tror inte det finns speciellt många moduler för trådlösa kort på install skivan, inte säker på om iwconfig är med heller. Men installera paketen från skivan sen kan du bara uppgradera systemet när du är klar.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Tror inte det finns speciellt många moduler för trådlösa kort på install skivan, inte säker på om iwconfig är med heller. Men installera paketen från skivan sen kan du bara uppgradera systemet när du är klar.

Hmmf, jag kunde inte ens ladda ner paket med kabeln i. Skall man skriva något innan själva setupen börja för att få igång nätverkskortet, eller?

Den säger något med add-ons, hur fixar jag detta`?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm

Tanka base CDn och installera från den, du behvöver inte internet över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SVESK
Tanka base CDn och installera från den, du behvöver inte internet över huvud taget.

Får fortfarande samma fel. När jag gick på farsans bärbara som är 2 år gammal gick den steget längre. Min är helt ny...