Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det finns 13st huvud DNS-servers i världen. Dessa håller koll på alla domäner och underliggande DNS-servers sen.

Dessa står förslagsvis i något insprängt bergrum med mutippla uppkopplingar.

Så teoretiskt; Sänk en sån, så sänker man en trettondel av alla DNSer? Låter ju inte så bra isf. Men Det måste ju vara rigörös säkerhet runt dem isf.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

jag har lagt in min disklösa webserver till sweclockers - får se hur länge det rullar (planerat avbrott förra gången efter 120 dagar)

hoppas det funkar...

EDIT : projektet avslutat för min del..

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Så teoretiskt; Sänk en sån, så sänker man en trettondel av alla DNSer? Låter ju inte så bra isf. Men Det måste ju vara rigörös säkerhet runt dem isf.

Antagligen, sedan är root servrarna Anycastade dessutom vilket gör det lite svårare att överbelasta dom. Det är en hyfsat svår uppgift o trasa sönder en root dns, men det går.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Alltid när jag läser sånt här kommer jag att tänka på bilden av en datanörd som, när man påtalar att han kanske borde duscha någon gång ibland, mumlar någonting om att förlora sin uptime...

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Antagligen, sedan är root servrarna Anycastade dessutom vilket gör det lite svårare att överbelasta dom. Det är en hyfsat svår uppgift o trasa sönder en root dns, men det går.

Läste om när Microsoft släppte en ny release av WinNT (tror jag det var). Tydligen hade det blivit standard för NT göra DNS-förfrågningar via TCP isf UDP, vilket ledde till att root-sevrarna fick extra mycket att göra.

Permalänk
Medlem

Men det är ganska länge sedan det kom någon WindowsNT nu.. Om man inte räknar Win2k/XP som NT, vilket det egentligen är...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Jag tog och joina sweclockers ligan med..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p3r4
Det kanske inte är linux, men SunOS innefattas väl iaf under *nix? Eller är det bara önsketänkande?

Solaris (SunOS) är UNIX-certifierat, linux är det inte. Så det borde ingå...

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Undrar hur OS som SkyOS, AmigaOS4 med mera står sig i en sådan här tävling.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

hoppade in i gruppen också som en liten outsider med windows 2003

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk

http://en.uptime-project.net/page.php?page=toplist&content=pr...
Där snackar vi skills, mer än 4 år på ett windows-baserat OS!

Ska själv ta o gå med i swec-ligan nån dag då jag orkar installera klienten till min linux-burk (har ingen skärm till burken just nu), men uptimen ligger på runt en månad... Har enbart gått ner en gång, och det var p.g.a elavbrott annars hade den legat på ~100 dagar vid det här laget

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

sitting in our data center not doing much....
Skills? Tycker att det är lika mycker skills som att ha igång en diod i 4 år....

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

jag gick med med min OpenBSD-box
http://sweclockers.league.uptime-project.net/

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Citat:

i.root-servers.net som står i Stockholm har mirrors runt om i världen, det har alla andra root-servers också, sänker du den på NetNod i Sthlm så händer inte så mycket mer än att dom blir jävligt förbannade och polisanmäler dig. Och jo, säkerheten är ganska bra, I står i ett gammalt militärt bergrum utanför Sthlm om jag inte minns fel, tror jag läste om just det bergrummet i nån tidning vilket betyder att det är jäkligt säkert för i tidningen nämndes det att dörrarna in i berget skulle kunna motstå en stridsvagn

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

hihi, skulle vara intressant att få en komplett specifikation på en av de där root-servrarna :)... både hårdvara och mjukvaran dårå... anyway, kul att så många signat i ligan

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p3r4
hihi, skulle vara intressant att få en komplett specifikation på en av de där root-servrarna :)... både hårdvara och mjukvaran dårå... anyway, kul att så många signat i ligan

Bara plats 38 på "Big leagues" listan än så länge..

Åtminstone en server (ev. två) till från mig kommer så småningom (Körandes Windows server 2003, ska leka terminalserver).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

im in : >

8. logoz * 53d 22h 58m 04s 53d 22h 58m 04s 53d 22h 58m 04s Linux 2.6.14-gento...
9. bud * 53d 01h 50m 00s 53d 01h 50m 00s 53d 01h 50m 00s OpenBSD 3.8

hahah snacka om tight, svårt att komma ikapp

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på detta förr och det är ganska skoj.
Jobbade som nätverks tekniker förr och vi skulle byta ut en massa gammal kabel på ett stort pappersbruk inom rottneros koncernen, då fanns det en linux maskin som var inte var mer än en gammal pentium 120 i ett sådant där standard miditower chassie instuvat i en garderobsliknande konstruktion och ta mig sjutton om inte den hade över 1200 dagars upptid, var ganska roligt, dom hade t.o.m gjort ett menysystem för den så man fick trycka 1 för att lista katalogen 2 för att visa upptid osv.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Har joinat nu
Fast just nu är det knappt nån uptime alls, men det kommer

Men det där yasuc. Ska man bara köra det en gång och sen är det på hela tiden eller?

EDIT: Förstod nu att man ska lägga det som ett cronjobb så jag satte det att köra det varje dag kl 00:00.
Hur har ni andra satt det?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

Var en snubbe på SA som hade en VAX som stått på i elva år.

Får väl ta och joina Swecligan på den där sidan då, bara för skojs skull.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
EDIT: Förstod nu att man ska lägga det som ett cronjobb så jag satte det att köra det varje dag kl 00:00.
Hur har ni andra satt det?

00 12 * * *

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Bara plats 38 på "Big leagues" listan än så länge..

Åtminstone en server (ev. två) till från mig kommer så småningom (Körandes Windows server 2003, ska leka terminalserver).

Man kanske skulle slänga med NT4-maskinen som agerar skrivarserver, en bit över 200 dagar på den.

Men då är det ett till konto som gäller va?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Man kanske skulle slänga med NT4-maskinen som agerar skrivarserver, en bit över 200 dagar på den.

Men då är det ett till konto som gäller va?

Japp, ett konto per maskin, försöker du skicka upp data från 2 olika MAC-adresser på samma konto så stängs kontot.

Visa signatur

Permalänk

Sådär ja, NT4-maskinen tillagd också

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jcarlsson
i.root-servers.net som står i Stockholm har mirrors runt om i världen, det har alla andra root-servers också, sänker du den på NetNod i Sthlm så händer inte så mycket mer än att dom blir jävligt förbannade och polisanmäler dig. Och jo, säkerheten är ganska bra, I står i ett gammalt militärt bergrum utanför Sthlm om jag inte minns fel, tror jag läste om just det bergrummet i nån tidning vilket betyder att det är jäkligt säkert för i tidningen nämndes det att dörrarna in i berget skulle kunna motstå en stridsvagn

Jag har också läst den där artikeln och jag tror att du minns lite fel om säkerheten. Saken var att ingången var så smal att en stridsvagn inte kunde ta sig in, och så lång att en granat från en stridsvagn skulle vara ganska harmlös, inte att en stridsvagn inte skulle kunna ta sig in.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
00 12 * * *

Ok... och det innebär? Använder KCron inte crontab eller vad det hette.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

nu är jag med i leken också.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Citat:

DNS-systemet är distribuerat och hierarkiskt. Det finns ingen som helst poäng för en slutanvändare eller ett företag att någonsin direkt querya rootservrarna. Använd istället din ISP's DNSer.

Och nej, om en rootserver krashar dör inte en 13-del av DNS-systemet. Tänk redundant. Din ISP har förmodligen alla tretton listade i sin dns-burk, kanske listat efter antal hops till närmsta egna nod, eller whatever. Om a-servern går ner så testar de helt enkelt b-servern istället, och för slutanvändaren är det ingen större skillnad. Lägg dessutom till att de säkerligen kör cachande DNS'er, och att det enda rootservrarna tillhandahåller är adresserna till de olika nationella dns-nodernas rötter (.se, .net, .org, .fi, osv osv), så ser man att de egentligen inte behöver användas så mkt.

Cheers,

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ok... och det innebär? Använder KCron inte crontab eller vad det hette.

12:00 varje dag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, men det är ju ungefär som jag har. En gång om dagen.

Visa signatur