Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte orkat brytt mig att lära mig hur cronjob fungerar
borde lägga dit det för yasuc : O

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

hehe, säger som budbrain, har inte heller tagit mig tid att lära mig hur man sköter cron, men detta är ju ett lysande tillfälle... någon som har en bra länk med förklaringar?

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
DNS-systemet är distribuerat och hierarkiskt. Det finns ingen som helst poäng för en slutanvändare eller ett företag att någonsin direkt querya rootservrarna. Använd istället din ISP's DNSer.

Och nej, om en rootserver krashar dör inte en 13-del av DNS-systemet. Tänk redundant. Din ISP har förmodligen alla tretton listade i sin dns-burk, kanske listat efter antal hops till närmsta egna nod, eller whatever. Om a-servern går ner så testar de helt enkelt b-servern istället, och för slutanvändaren är det ingen större skillnad. Lägg dessutom till att de säkerligen kör cachande DNS'er, och att det enda rootservrarna tillhandahåller är adresserna till de olika nationella dns-nodernas rötter (.se, .net, .org, .fi, osv osv), så ser man att de egentligen inte behöver användas så mkt.

Nu är det juh så att det inte spelar någon roll, eftersom root servrarna är Any castade vilket gör att den automagiskt kommer att ta den bästa. Dessutom gör bind så att den frågar root servrar slumpvis oxo.

som referens:

http://en.wikipedia.org/wiki/Anycast

DNS strukturen är ruskigt redundant, eftersom den är ganska viktig för resten av Internet

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p3r4
hehe, säger som budbrain, har inte heller tagit mig tid att lära mig hur man sköter cron, men detta är ju ett lysande tillfälle... någon som har en bra länk med förklaringar?

Det jag har lärt mig om cron har jag lärt mig från denna sida, sista sektionen med just namnet cron. Mycket bra och lättförstålig förklaring på hur man lägger till något som cronjob.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det jag har lärt mig om cron har jag lärt mig från denna sida, sista sektionen med just namnet cron. Mycket bra och lättförstålig förklaring på hur man lägger till något som cronjob.

Tackar

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem

Hmm, rätt lätt att fuska på den där listan, iaf om man skapar ett nytt konto.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Hmm, rätt lätt att fuska på den där listan, iaf om man skapar ett nytt konto.

Hur menar du då?
visst kan man sitta fula sig med saker i proc..men hur kul är det?

Nu har jag lagt till en till dator till ligan, en ombyggd gammal Netgear ND508 nätverksdisk m. 128MB ram och 20GB hårddisk. Körandes Debian 3.1.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför så många kör 2.4 kärnan? Är datorerna för kassa eller känner ni att de är stabilare eller nåt?
Ser att esrange kör med 2.2

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

datorerna för kassa? dom flesta datorer går snabbare med 2.6, 2.4 är bara mer beprövad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eller för dom inte orkat byta upp sig

Jag brukar rekomendera 2.4 kernels för mindre system samt Pentium2 och neråt ungefär..

Permalänk
Medlem

Ok, tack för att ni berättar iaf. Man måste ju fråga för att få lära sig nåt

EDIT: Eller googla

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer

Tackar!

Var ju hur lätt som helst =D

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Eller för dom inte orkat byta upp sig

Jag brukar rekomendera 2.4 kernels för mindre system samt Pentium2 och neråt ungefär..

Kör på en P1:a så jag ligger rätt skämt o sido har inte orkat updatera och vill heller inte reboota datorn nu

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

joinade med FTP-burken också.

Vad sjutton, är jag fortfarande ensammen freeBSD'are ?

Nu blir jag lite ledsen i ögat.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
joinade med FTP-burken också.

Vad sjutton, är jag fortfarande ensammen freeBSD'are ?

Tyvärr, mina burkar går aldrig längre än några dagar i sträck, för sen lyckas jag alltid sänka dom på ett eller annat sätt.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Tyvärr, mina burkar går aldrig längre än några dagar i sträck, för sen lyckas jag alltid sänka dom på ett eller annat sätt.

jag vet hur det är.
Men nu råkar mina 2 burkar stå 110 mil norr om mig hos mor och far.
Så jag är aldrig så sugen på att göra stora ändringar som jag inte kan fixa via ssh.
Vilket gör att dom helt enkelt bara står och går och går och går...

Bekvämt: JA.
Tråkigt: ja, får aldrig "pilla och leka" med dom längre

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet

Såja såja
http://en.uptime-project.net/page.php?page=toplist&content=pr...

Permalänk

Så. Nu är jag med också. Dock med min vanliga workstation/server. kommer skaffa en liten server och UPS snart.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Hedersmedlem

Läste om ett företag som hade haft en gammal Sun-dator stående som enkel mailserver för länge sen. Sedan renoverade de serverlokalerna och byggde om lite. Sju-åtta år senare var det någon som undrade var den där mailservern egentligen stod någonstans, då den gick att pinga men de kunde inte fysiskt hitta den. De lekte lite följa John med nätverkssladden och det visade sig att de hade lyckats bygga in den i väggen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Läste om ett företag som hade haft en gammal Sun-dator stående som enkel mailserver för länge sen. Sedan renoverade de serverlokalerna och byggde om lite. Sju-åtta år senare var det någon som undrade var den där mailservern egentligen stod någonstans, då den gick att pinga men de kunde inte fysiskt hitta den. De lekte lite följa John med nätverkssladden och det visade sig att de hade lyckats bygga in den i väggen.

Tror också jag har hört något om det där, jävligt coolt

Permalänk
Medlem

Jo, jag har också hört den, men då var det en novell-server..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Server 54, Where Are You?
The University of North Carolina has finally found a network server that, although missing for four years, hasn't missed a packet in all that time. Try as they might, university administrators couldn't find the server. Working with Novell Inc. (stock: NOVL), IT workers tracked it down by meticulously following cable until they literally ran into a wall. The server had been mistakenly sealed behind drywall by maintenance workers

Vet inte riktigt varifrån den quoten kommer, har haft den sparad i en textfil i flera år

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Så, jag har gått med i leaguen nu (under ADSL_kalle), inte så mkt till uptime (27 dagar 21 timmar i skrivande stund) men den kommer nog klara några månader till

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Joinat ligan här med
http://en.uptime-project.net/page.php?page=toplist&content=pr...

Måste ju finnas lite fler som har nån gammal routerburk stående, in och joina så vi kan klättra på listan

Permalänk
Medlem

hurfan fyller man i "system information", aldrig lyckats med det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara ta edit profile i menyn till vänster när du har tryckt på My Profile där uppe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jamen se på fan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan, var tvungen att reboota pga att jag experimenterar för mycket

EDIT: Tror jag skiter i att vara med i ligan för tillfället. Har bara min workstation att lägga upp och den experimenterar jag som sagt rätt mycket med.
Ska slänga ihop en liten webserver snart som jag kommer lägga upp istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har gått med jag också, med en liten och trött webserver. Heter larsg på listan.

Visa signatur

1905

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Nu är det juh så att det inte spelar någon roll, eftersom root servrarna är Any castade vilket gör att den automagiskt kommer att ta den bästa. Dessutom gör bind så att den frågar root servrar slumpvis oxo.

Om varje Tom, Dick and Harry hade kört direkt mot rootdnserna hade det inte spelat någon roll om de så vore magiskt "i-roxx-b0xxor-castade". Anycasting är jättefint och en bra grej, och gör sitt till för att avhjälpa problemet med felaktigt riktade requests till rootservrarna. Men den övervägande anledningen till att DNS-systemet över huvud taget fungerar och inte är helt överlastat är att det är hierarkiskt och de allra flesta burkarna på nätet är konfigurerade via DHCP att använda en DNS som ligger nära dem. Om så inte vore fallet skulle trafikflödena till rootburkarna dränka dem direkt, anycasting or no anycasting..

W