Permalänk
Medlem

Musikdator (spela in)

Ja, som rubriken säger, jag måste uppgradera min dator så att jag kan ha en liten "hemstudio".

Jag behöver följande:

moderkort
processor
ram
ljudkort
cd/brännare

nytt grafikkort är inte nödvändigt alltså. Jag hänger inte med alls längre om vad som är bra eller inte. Det som är viktigtast är väl ramet och ljudkortet.

det ska vara halschyssta grejjer typ. det behöver inte vara några nya grejjer, bara det funkar att att spela in utan problem och hänger med. det behöver alltså inte vara proffsgrejjer, utan ljudkortet behöver nog vara av lite högre klass (tror jag?).

har ingen aning om vad jag ska lägga ut på detta eftersom jag inte vet vad nått kostar längre.

mycket tacksam för hjälp!

Permalänk

Ja tja! Trevligt att se andra musikintresserade!
Ska du köra Cubase (det enda jag har erfarenhet av), så klarar du dig faktiskt med 512mb i ram, även om det flyter på så jävla mycket bättre med åtminstone det dubbla, beror på vad du kommer använda för VST-instrument/plug-ins osv.

Ett bra ljudkort som jag kan rekommendera är iaf M-Audios Audiophile 2496, detär inte farligt dyrt.

Lycka till med bygget! och som alltid: Mjämjä!

Visa signatur

fNisSah...

Permalänk
Medlem

512 kommer man inte så långt med om ma jobbar med cubase

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+, 1 gig ram, 200 gig hårddisk, geforce 6200

Permalänk
Medlem

2gb minne ger en avsevärd skillnad

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216