Använder svenska företag IP-Telefoni?

Permalänk
Medlem

Använder svenska företag IP-Telefoni?

Som rubriken lyder undrar jag om en del svenska företag typ db.com, komplett etc. använder ip-telefoni?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med just dem, men de som oftast använder IP-telefoni är stora callcenters. Det är även ganska vanligt med digital kretskopplad telefoni. Faktum är att nästan hela telefonnätet är digitalt. Det är bara linjerna ut till alla kunder som är analoga.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget använder väl sin egna ip-telefoni i kundtjänsten om jag inte fattat det fel?

Permalänk

Är det därför ingen kan få tag på dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Bredbandsbolaget använder väl sin egna ip-telefoni i kundtjänsten om jag inte fattat det fel?

Nej, det gör de inte. Enligt SNPAC så har telefonnummret 020 - 71 00 70 TDC Song AB som operatör

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem

Sjukhusen i Skaraborg använder numer IP-telefoni internt. Stora inkörningsproblem kan man tala om

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, det gör de inte. Enligt SNPAC så har telefonnummret 020 - 71 00 70 TDC Song AB som operatör

även desamma som levererar bredbandsbolagets gamla pstn förvaltelefoni

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

Har för mig att Skånes kommunala och landstings-institutioner ska gå över till IP-telefoni. blir nog fina inkörningsproblem där också...

Permalänk
Medlem

Företaget jag jobbar på kör IP-telefoni. Jag har varit med och infört det.

Permalänk
Medlem

Samma för de stället jag jobbar på börjar använda ip-tele, dock har vi kvar de gammla också med det blir med och mer ip-tele.
"statligt"

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Komplett.se

Vi använder iaf inte IP-telefoni

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastian/KPS
Vi använder iaf inte IP-telefoni

Trots det är det omöjligt att nå er per telefon

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
A, Mjuk kommunikation?

Huh?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jymdis
Huh?

Jag har tagit bort det sen länge...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

vi gör det med på jobbet, men tråkigt att det skrapar i luren så fort nån surfar på en dator (0.5mbit uppkoppling..hehe)

Visa signatur

P4/775 @ 3.2ghz | 1gb ram | 2x160gb SATA raid0 | Geforce 6600GT | Nec DVDR-3500 | 19" BenQ | Logitech DiNovo

Permalänk
Hedersmedlem

BBB är jhu lite fust ip.telefoni det är väll bara åt ena hållet ?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
BBB är jhu lite fust ip.telefoni det är väll bara åt ena hållet ?

VA?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har tidigare jobbat på ett av Sveriges största datakoncerner och de har använt IP.telefoni länge.
Åtminstone i delar av företaget t.ex helpdesk.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Siba använder IP telefoni

Permalänk

TeliaSonera håller väl på att gå över till IP-telefoni internt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tragiskt att den allmänna uppfattningen av IP-telefoni är att man använder en dator med en USB-telefon kopplad till den, när det oftast inte alls är fallet. Typiskt skype...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker det är tragiskt att den allmänna uppfattningen av IP-telefoni är att man använder en dator med en USB-telefon kopplad till den, när det oftast inte alls är fallet. Typiskt skype...

Fast det kan ju Netgears Skype101 komma att ändra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast det kan ju Netgears Skype101 komma att ändra

Hurra... Jag är inte särskilt förtjust i Skype alls faktiskt SIP och IAX däremot är trevliga protokoll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hurra... Jag är inte särskilt förtjust i Skype alls faktiskt SIP och IAX däremot är trevliga protokoll.

Jo, SIP är Fint

Fast skype har ju fördelen att vara en jävel på att ta sig ut på alla möjliga nät

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, SIP är Fint

Fast skype har ju fördelen att vara en jävel på att ta sig ut på alla möjliga nät

Ja, genom att låta de som har bra anslutningar mot nätet bounca trafik åt de som inte har det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, genom att låta de som har bra anslutningar mot nätet bounca trafik åt de som inte har det.

Var väl inte riktigt så jag menade, utan att det kan ta sig ut på nät som nästan är helt stängda (t.ex. på jobbet där typ bara 80 och 443 är öppet)..

Där har ju SIP-trafik betydligt mer problem...Sen hur skype gör har ju inte så mycket med saken att göra, skype är mer versatilt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Var väl inte riktigt så jag menade, utan att det kan ta sig ut på nät som nästan är helt stängda (t.ex. på jobbet där typ bara 80 och 443 är öppet)..

Där har ju SIP-trafik betydligt mer problem...Sen hur skype gör har ju inte så mycket med saken att göra, skype är mer versatilt..

Versatilt eller inte, man bouncar inte sin egen trafik över andras internetanslutningar hur som helst. Bara för att jag har öppnat rätt portar för skype så betyder inte det att jag vill låta andra låna av min bandbredd bara för att de inte vet hur man gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis det jag tyckte var lustigt med skype var att den klarade sig att ansluta hipp som happ utan problem.
Och kunde snacka och skicka filer utan problem också.

Men märkte att den snappade åt sig webserver porten också.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Har IP-telefoni ens NÅGON fördel över vanligt telefoni, annat än att man kan ta med sig sitt nummer var man vill bara det finns en dator?

Jag har själv IP-telefoni, mest för att jag bor i en överprisad ny"byggd" byggbarrack till hutlöst överpris. Inget telejack finns installerat där, eftersom de pressar kostnaderna maximalt, så att de kan öka hyrorna ännu mer (?).

För det första så är samtalskvaliten lägre än med vanlig telefon. Jag har ett konstant bakgrundsbrus som jag inte haft tidigare med vanligt telefoni.

Dessutom fungerar det inte när strömmen är nere, eller när deras servrar är nere, vilket är någon gång i veckan. Mao är det inte ens säkert att jag kan ringa när jag vill kunna göra det, utan jag får vänta till det fungerar.

Sen är det inte billigare ens, utan snarare dyrare. Måste till och med bekosta en adapter om jag vill använda en vanlig telefon istället för att ringa med datorn. En telefon använder man väl just för att man INTE vill kommunicera via sin dator?

Jag tycker hela grejen med IP-telefoni är en bloatad hype. Det är nytt, häftigt och sämre. Just därför ska man ha det är det tänkt?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Har IP-telefoni ens NÅGON fördel över vanligt telefoni, annat än att man kan ta med sig sitt nummer var man vill bara det finns en dator?

Jag har själv IP-telefoni, mest för att jag bor i en överprisad ny"byggd" byggbarrack till hutlöst överpris. Inget telejack finns installerat där, eftersom de pressar kostnaderna maximalt, så att de kan öka hyrorna ännu mer (?).

För det första så är samtalskvaliten lägre än med vanlig telefon. Jag har ett konstant bakgrundsbrus som jag inte haft tidigare med vanligt telefoni.

Dessutom fungerar det inte när strömmen är nere, eller när deras servrar är nere, vilket är någon gång i veckan. Mao är det inte ens säkert att jag kan ringa när jag vill kunna göra det, utan jag får vänta till det fungerar.

Sen är det inte billigare ens, utan snarare dyrare. Måste till och med bekosta en adapter om jag vill använda en vanlig telefon istället för att ringa med datorn. En telefon använder man väl just för att man INTE vill kommunicera via sin dator?

Jag tycker hela grejen med IP-telefoni är en bloatad hype. Det är nytt, häftigt och sämre. Just därför ska man ha det är det tänkt?

Vad har du för slags IP-telefoni? Är det SIP, och isf, vilken utrustning använder du och vad har du för operatör? Vanligtvis lägger man faktiskt på extra bakgrundsbrus på ljudet i all sorts telefon som inte antas ha störningar, detta kallas för comfort noise. Har man inte det så kommer du tro att den du pratar med har lagt på luren när den inte säger något

IP-telefoni är på inget sätt sämre, det är avsevärt bättre än analog telefoni. Just att Skype är sämre är en annan sak.

Visa signatur