Permalänk
Medlem

För bästa mottagning (WLAN)

Vilket WLAN skall man ha ifall man bor i stan och vill snappa upp lite uppkopplingar här och där
Alltså vad heter de typ? För jag ska kanske köpa en bärbar snart och jag vill kunna snappa upp många singnaler

Permalänk

snackar du inbyggt eller externt?

inbyggt i laptopen bör det vara inte bara 802.11b utan även g (802.11b/g)

Om du ska ha ett externt trådlöst nätverkskort så fins det lite olika alternativ att välja mellan.. Först och främst får du bestämma dig för om du vill ha ett usb-stick (liten "pinne" man sätter i usb-porten" eller ett pcmcia-nätverkskort (pc-card, ett kort du sticker in i laptopens pcmcia/pc-card-plats)
Finns många olika tillverkare att välja mellan t.ex. d-link, netgear, belkin, cisco, 3com m.fl.
Även här gäller att du gärna ska ha ett som klarar 802.11b/g
Det som skiljer är hastigheten:
802.11b - 11Mbps
802.11g - oftast 54Mbps men kan även vara t.ex 108Mbps
finns även 802.11a m.fl. men det är inget du ska bry dig om.

Bor du inte alltför långt ifrån en publik hotspot så kanske du även kan titta på någon modell där det finns uttag för extern antenn då den inbyggda ofta inte når särskilt långt (100-200meter oftast)

Permalänk

Det finns väl även externa kort med längre räckvidd, har för mig att jag såg att Netgear har det iaf.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

Aa jag tänkte interna.. för de är väl såpass bra nuförtiden. Men vad brukar man kunna få för hastigheter med de interna? Är det samma?
Externa kort kostar väl ändå inte så mycket..eller?

Permalänk

ett externt kort går på runt 300kr... fördelen med dem är att det finns så mycket mer att välja på som motsvarar dina önskemål...men ett inbyggt wlan-kort finns i de flesta nya bärbara idag och har väl en räckvidd på kanske runt 100meter, men är du i stan och har massa höghus omkring dig så kan räckvidden vara väldigt begränsad. Då kan det vara ide att titta på ett externt kort som har stöd för extern antenn.

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur din laptop är gjord, Finns det en liknande modell du har fast med wlan finns det troligtvis färdigdragit antenn i skärmen till datorn vilket är klart mycket bättre än att köra med något instickskort om man är ute efter bra mottagning. Har du däremot ingen färdigdragen antenn och det inte finns utrymme för att dra en själv är det ganska värdelöst med kort som sitter inne i datorn då du både täcker den antennen som finns på kortet samt stänger möjligheten till en extern antenn.

Jag kör själv med ett Intel Pro wireless 2200BG. Vågar inte ge någon exakt siffra på avståndet men man kan parkera ganska långt ifrån ett hög hus (ca 100 meter) och fortfarande hitta många wlan. Brukar hitta rätt skapligt med wlan om man åker essingeleden med kismet igång på laptopen