Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Gammal processor bättre?

Ska köpa en ny processor och undrar om det är NÅT som min gamla processor är bättre på än den nya, eller om den nya slår den gamla på precis ALLT. Dom är ju så olika så det kan väl finnas nåt, fast den nya ser mycket bättre ut.

AMD Athlon XP 2600+ (2,13 GHz)
AMD Athlon 64 X2 4200+ (2,2 GHz)(Kan bli en 4400+, inte bästämt mig)

Permalänk
Medlem

.. Förlåt mig, jag antar att man får skratta på detta forum. Jaa, den nya processorn är Ganska mycket bättre än den gamla i ALLT.

Inlägg redigerat av GAPa: Du behöver faktiskt inte överdriva.

Permalänk
Medlem

Förutom värma upp rummet..
Då den gamla troligen är en T-bred.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Ja förlåt, har ingen aning om hur processorer funkar, och kom plötsligt att tänka på om det ändå skulle finnas nåt obetydligt som den gamla kunde göra bättre, just pga att dom är så olika.
Har läst så mycket konstigt om hur dubbla kärnor funkar, så vad jag fattat så skulle prestandan sjunka ifall den bara använder en av kärnorna?
Och den nya är ju gjord för 64-bitar, så jag har ingen aning om hur den kör 32-bitar. Vet fan inte ens vad bitarna gör, utom att dom tydligen ska vara helt olika och okompatibla med varandra.
Inte för att jag en sekund tvekade köpet av den nya. Bara nåt jag råkade tänka på.

Permalänk
Avstängd

Skulle nog säga att den är 99% bättre än din gamla

Permalänk
Medlem

Glöm bara inte att du kommer att behöva ha ett socket 939-moderkort till den nya.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Hehe så dum är jag inte
Mitt nuvarande grafikkort har ett hårdvarufel som startar om datorn ibland.
Nytt PCIe grafikkort -> nytt moderkort med PCIe -> ny processor, och så nytt minne när man ändå håller på (har 512MB).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazertomte
Skulle nog säga att den är 99% bättre än din gamla

jag skulle nog säga att den är flera gånger bättre än gamla, så typ 300% bättre. 99% är ju inte ens det dubbla.

Permalänk
Avstängd

Re: Gammal processor bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Ska köpa en ny processor och undrar om det är NÅT som min gamla processor är bättre på än den nya, eller om den nya slår den gamla på precis ALLT. Dom är ju så olika så det kan väl finnas nåt, fast den nya ser mycket bättre ut.

AMD Athlon XP 2600+ (2,13 GHz)
AMD Athlon 64 X2 4200+ (2,2 GHz)(Kan bli en 4400+, inte bästämt mig)

Okej. Jag kan berätta vad skillnaden är.

Den nya bygger på samma kärna som den gamla. Så i sämsta fall är den lika snabb per Hz. Men oftast blir den mycket snabbare per Hz. På grund av följande:

Men den har fått mer Cache. 512Kb x2 jämfört med 256Kb.
Den har fått högre buss, 2000MHz HTT mot den gamlas 266MHz.
En egen dubbelkanals minneskontroller som ökar prestandan massvis.
Sammanlagd bandbredd till övriga systemet på 12GB/S mot den äldre som har 2.1GB/s.
Den har fått 64 bitars stöd.
Lite bättre prefetchfunktioner som ökar prestandan.
Den tillverkas med nyare metoder som gör den svalare och kan klocka mycket mer.
Bättre stöd för snabba grafikkort genom modernare chipset. De senaste viddundrerna passar helt enkelt inte till den gamla.
SSE2 & SSE3
Och sist men inte minst, du har två processorer i en!

Den nya är med andra ord jävligt mycket snabbare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
jag skulle nog säga att den är flera gånger bättre än gamla, så typ 300% bättre. 99% är ju inte ens det dubbla.

300% ny procent skala ?? hehe ville inte överdriva osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazertomte
300% ny procent skala ??

Ny sär skrivning ????

Han kanske menar det, ska du köra något med 64bitars stöd, minnesintensivt med stöd för flera processorer kan du komma långt över 300%.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Gammal processor bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okej. Jag kan berätta vad skillnaden är.

Den nya bygger på samma kärna som den gamla.

Eller inte!?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Gammal processor bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anteaeg
Eller inte!?

Eller? Ska du dementera får du allt ha lite kött på benen... lycka till.

Permalänk
Medlem

http://www.amdboard.com/athlon_64_4200.html

http://www.amdboard.com/athlonxp2600special.html

Förutom att 2600+ är barton/thoroughbred och x2 4200+ är manchester och att de har olika instruktioner? Tillverkningsprocessen är ju annan också.

edit: antar att du menar att den på sätt och vis är utvecklad från barton.. men skillnaden är ju mycket stor.

Visa signatur

TimelineX 3820tg
iAudio M3/Meizu M6/Cowon D2/Grado SR80/Beyerdynamic DT150+DT250/Audio-Techica ATH-2
I've seen things you people wouldn't believe.. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time... like tears... in the rain. Time to die.

Permalänk
Medlem

Achitekturen är fortfarande till största del oförändrad..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustaren
http://www.amdboard.com/athlon_64_4200.html

http://www.amdboard.com/athlonxp2600special.html

Förutom att 2600+ är barton/thoroughbred och x2 4200+ är manchester och att de har olika instruktioner? Tillverkningsprocessen är ju annan också.

edit: antar att du menar att den på sätt och vis är utvecklad från barton.. men skillnaden är ju mycket stor.

Dom bygger fortfarande på samma kärna.

EDIT:
Jaja, så går det. Yttrar du dig får du gärna ha argument.