Permalänk
Medlem

Vad är stabilt enligt prime95?

Tjenare alles, jag har i dagarna nött lite extra på överklockningen och suttit en hel del med prime95. Testerna har många gånger gett mig resultatet "fail" efter några rundor. Jag har bara kört "Blend" (standardtestet) med prime.

Vi kan ta två exempel att diskutera kring:

EXEMPEL 1:
10x230, Vcore 1.5V, minnet på 230mhz med 2.5-3-3-7 timings och 2.6V.

Här Klarar Prime inte ens Test 1 och det märks även i windows som efter 30 minuter tvärdör och datorn rebootar av sig själv, än så länge allt logiskt.

EXEMPEL 2:
10x240, Vcore 1.5V, minnet på 200mhz med 2.5-3-3-7 timings och 2.6V.

Här klarar Prime 10 minuter. Efter en bit in på Test 3 ger den ett "error". MEN datorn i sig är hur stabil som helst. Jag har kört Quake 4 och massa andra tyngre renderingsprogram som kräver en del och inget har hänt.

Så slutligen kan man ju undra hur länge datorn skall kunna köra Primes Blendtest för att klassas som stabil? Eller är det så att INGEN av er skulle köra datorn i det läge då prime räknar fel efter 10 min?

Vad säger ni? Hur länge ska prime kunna köras för att datorn skall kunna klassas som användarstabil för den som spelar en del och renderar en del i tyngre musikprogram som jag.

Permalänk
Medlem

Själv så vill jag ha den helt primestabil i minst 12 timmar vilket test jag än väljer.
Får du fel efter 10 minuter så är den verkligen inte stabil.

Permalänk
Medlem

i mitt fall är den det om du läser vad jag skrev i resultat?

Permalänk

Re: Vad är stabilt enligt prime95?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Tjenare alles, jag har i dagarna nött lite extra på överklockningen och suttit en hel del med prime95. Testerna har många gånger gett mig resultatet "fail" efter några rundor. Jag har bara kört "Blend" (standardtestet) med prime.

Vi kan ta två exempel att diskutera kring:

EXEMPEL 1:
10x230, Vcore 1.5V, minnet på 230mhz med 2.5-3-3-7 timings och 2.6V.

Här Klarar Prime inte ens Test 1 och det märks även i windows som efter 30 minuter tvärdör och datorn rebootar av sig själv, än så länge allt logiskt.

EXEMPEL 2:
10x240, Vcore 1.5V, minnet på 200mhz med 2.5-3-3-7 timings och 2.6V.

Här klarar Prime 10 minuter. Efter en bit in på Test 3 ger den ett "error". MEN datorn i sig är hur stabil som helst. Jag har kört Quake 4 och massa andra tyngre renderingsprogram som kräver en del och inget har hänt.

Så slutligen kan man ju undra hur länge datorn skall kunna köra Primes Blendtest för att klassas som stabil? Eller är det så att INGEN av er skulle köra datorn i det läge då prime räknar fel efter 10 min?

Vad säger ni? Hur länge ska prime kunna köras för att datorn skall kunna klassas som användarstabil för den som spelar en del och renderar en del i tyngre musikprogram som jag.

Du borde kunna höja spänningen något både till CPU och minne, men allt på egen risk och bedömning. Jag kör min AMD 3500+ på 1,55V och mina Corsair-minnen på 2,8V och då får jag upp den från 2200Mhz till 2600Mhz. Minnena kör jag med timings 2,5-3-3-7 i 216Mhz.

Du har dock inte samma modell av minnen som mig men testa att höja spänningen till minnen kanske till 2,7V och till CPU 1,55V. Prova därefter att köra Prime igen.

Lycka till!

//Putte

EDIT: Håll koll på tempen bara!!!

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
i mitt fall är den det om du läser vad jag skrev i resultat?

Ja du väljer ju själv, men får du fel i prime så är datorn inte 100% stabil, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem

Jo men det har vi alla nog redan förstått. Men det jag vill veta med den här tråden är förhållandet mellan stabilitet i prime och ett stabilt windows. Det jag vill höra är exempelvis.

"Hej! Jag har kört prime stabilt i 30 min på min burk och den anser jag vara stabil för jag har kört de o de o de på den hela dagar och den har inte låst sig bla bla".

Jag tror nämligen starkt på att datorn kan vara stabil fast man inte har kört prime på den i 12 timmar.

Förstår du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Jo men det har vi alla nog redan förstått. Men det jag vill veta med den här tråden är förhållandet mellan stabilitet i prime och ett stabilt windows. Det jag vill höra är exempelvis.

"Hej! Jag har kört prime stabilt i 30 min på min burk och den anser jag vara stabil för jag har kört de o de o de på den hela dagar och den har inte låst sig bla bla".

Jag tror nämligen starkt på att datorn kan vara stabil fast man inte har kört prime på den i 12 timmar.

Förstår du?

Hehe....det här låter ganska kul tycker jag. Vad menas egentligen med stabil?
Du säger ju själv att den är stabil i windows och i de applikationer du använder den till, således är den ju såklart tillräckligt stabil för dig....varför bekymmrar du dig då?

Om du vill att den ska vara stabil i Prime95 så får du jobba vidare men vad spelar det för roll?

Kör du vidare med din clock utan att köra Prime95, det kan ju fungera hur bra som helst. Märker du sen att ditt system inte är stabilt i de applikationer du använder den till så får du väl kolla över och ändra lite på inställningarna.....OK?

//Putte

EDIT: Har du förresten testat att höja spänningen lite till CPU och minne....jag tror det skulle göra susen. Bara du har bra kylning så.

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Hedersmedlem

Även om systemet klarar ett år Prime95 så betyder det inte att systemet helt säkert är 100% stabilt. Anledningen till att man (eller jag iaf) kör Prime95 är att ifall systemet klarar 24h+ Prime95 så kan man anta att systemet förmodligen är stabilt nog. Sen kör man även annat, Memtest86, 3DMark osv för att stärka övertygelsen om att allt är stabilt nog.

Får man fel i något av "testprogrammen" kan man konstatera att systemet inte är helt stabilt. Sen ifall man åtgärdar detta eller bara skiter i det och hoppas på det bästa.. det gör man som man vill. Jag vill ändå hävda att man nog gör bäst i att fixa problemet och kanske till och med klockar ner en bit ifall inga andra alternativ finns, eftersom stabilitet är värt mer än några ynkliga MHz till när man i dagens läge ändå har CPU-kraft så det räcker. Idag överklockar man ju i allmänhet inte för att det är nödvändigt, som på den gamla goda tiden.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Kör prime i kanske 6 timmar. Inga errors på den tiden eller vanligt användande av datorn i några dagar och ingen bluescreen/reboot så anser ja de som stabilt.

vem bryr sej om den får error i prime men e 100% stabil i dom saker man gör?

för tillfället så e den stabil i prime i 7 timmar (orkade inte köra längre) och har inte fått en bluescreen sen ja satte klocken i söndags så. de ser så jag som stabil iaf

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar oftast inte heller köra 24h+ utan oftast 8-10h under tiden som jag sover. Grejen är ju att man aldrig kan veta ifall systemet är stabilt eller inte. Bara för att det gått bra hittills eller att man inte observerat några problem än så länge, så kan man inte säga att systemet säkerligen är stabilt. Får man en varning redan efter 10min Prime95 och använder datorn till "viktiga" saker (alltså inte bara spel utan kanske rendering, encoding osv) så är risken för stor enligt mig. Man vill inte i efterhand upptäcka att man har artefakter i sin mp3a eller whatever.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thegambler79
Hehe....det här låter ganska kul tycker jag. Vad menas egentligen med stabil?
Du säger ju själv att den är stabil i windows och i de applikationer du använder den till, således är den ju såklart tillräckligt stabil för dig....varför bekymmrar du dig då?

Om du vill att den ska vara stabil i Prime95 så får du jobba vidare men vad spelar det för roll?

Kör du vidare med din clock utan att köra Prime95, det kan ju fungera hur bra som helst. Märker du sen att ditt system inte är stabilt i de applikationer du använder den till så får du väl kolla över och ändra lite på inställningarna.....OK?

//Putte

EDIT: Har du förresten testat att höja spänningen lite till CPU och minne....jag tror det skulle göra susen. Bara du har bra kylning så.

Hehe, trevlig diskussion detta. Med stabil menar jag en dator som klarar köra alla program som vardagsmänniskor och i mitt fall musikproducenter kör, lite högre krav på stabilitet än standard om man säger så. Det jag helst ville slippa var att ägna en hel vecka åt att upptäcka vilka lägen datorn är stabil i Prime testar ju datorns stabilitet ganska hårt och datorn kanske aldrig utsätts för dem beräkningar och påfrestningar som den gör under prime under mina omständigheter. Och då tänkte jag att man kanske just inte behöver kunna köra prime utan fel i de där 12 timmarna. Utan att t.ex. kunna säga att om man klarar köra det i 20 - 30 min så är man säker. Man KAN givetvis aldrig vara riktigt säker då all hårdvara i allas system inte är exakt den samma. Men det hindrade inte mig från att ställa frågan. Det är dessutom kul och se hur folk resonerar kring det hela. Med hjälp av allas upptäckter inom området får man trots allt en ganska bra bild över hur det verkligen ligger till i verkligheten.

Jag har iallafall kommit fram till ett system som än så länge är stabilt (under prime): 10x240 med minnen som går i 200Mhz med låga timings Vcore 1.525 och DDRV: 2.7V

Permalänk
Medlem

Då en riktigt "stabil" dator borde ju då kunna köra prime i månader och längre utan error igentligen ?

Visa signatur

|AMD 3700+ [KAB2E] | 512mb DDR | ASROCK DUAL-SATA2 | ATI Radeon 9600XT
|P4 2.53GHz@2,85GHz | Gigabyte GA-8SG800 |256mb DDR333 | GeForce TI200
|Server: Celeron 1,0Ghz | 128Mb 133 | TNT2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfLoX
Då en riktigt "stabil" dator borde ju då kunna köra prime i månader och längre utan error igentligen ?

Ja

Permalänk

Brukar själv köra prime i ca 24 timmar när jag vill säkerställa mig om att systemet känns stabilt.

Har iofs nöjt mig med 1 tim ibland också bara för att testa att det finns någon stabilitet innan jag bootar om och trimmar lite till.

Min längst prime körning var ca 60 timmar effektiv CPU tid då jag helt enkelt glömde bort den LOL.

Då jag kanske kommer köra seti@home igen på mitt system så vill jag försäkra mig om att systemet inte räknar fel när jag startar upp det så därför kommer jag nog köra prime och memtest ganska hårt innan Seti får gå igång men det får bli efter att jag har blivit nöjd med min OC, om jag nu nåsnin blir det.

Visa signatur

Abit Kt7A-Raid : Xp1600 @ 146.3*12.5 = 1828.75 : Vcore 2.15 : 3.3V @ 3.66V : Prime stabil i 36 timmar sen stängde jag ner självmant.

Permalänk
Medlem

offtopic:
seti@home?
"alienletar"-program?

Permalänk
Medlem

Min åsikt: För att vara stabil, ska ingen mjukvara kunna få den att krasha.

Det är ju dock en utopi, då alla chip och firmwares har lite buggar som de kan krasha av. Men det är ändå grundinställningen. Alla fall kan man ju inte testa, men om man _vet_ om något som den inte är stabil för, är den inte stabil.

Att köra den medvetet icke stabil är ju också ett val. Även om Prime är en syntetisk last och normal användning inte kommer upp i den lasten så om du någon gång har den oturen att processorn belastas så hårt som den gör i prime så riskerar du datakorruption. Något som kanske leder till att en viktig fil förstörs eller att datorn krashar precis innan sista bossen i spelet.

Men jag är också överängslig enligt många...

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hovvan
offtopic:
seti@home?
"alienletar"-program?

Japp. Leta Alien är spänning i livet

Visa signatur

Abit Kt7A-Raid : Xp1600 @ 146.3*12.5 = 1828.75 : Vcore 2.15 : 3.3V @ 3.66V : Prime stabil i 36 timmar sen stängde jag ner självmant.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är skumt att idiot prime säger error när man kan klocka skiten ur prollen och spela spel 24/7 utan nåt strul alls tror inte ett dugg på prime asså...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazertomte
Tycker det är skumt att idiot prime säger error när man kan klocka skiten ur prollen och spela spel 24/7 utan nåt strul alls tror inte ett dugg på prime asså...

Det handlar om att Prime är en tyngre last för processorn än de flesta saker man normalt gör på datorn (spel t ex). Sedan så säger ju Prime till så fort det blir en siffra fel. I ett spel kanske det bara resulterar i ett litet grafikfel eller inget som ens syns. I de fall som datafel kan märkas för en normal datoranvändare (data som sparas, t ex filmer och filer) så har man oftast att göra med väldigt låg processorbelastning (word och DC++ tar inte så mycket processorprestanda) så att där räknar inte processorn fel.

Så du kan köra vidare på det du kör, men om du någon gång hanterar viktig data samtidigt som processorn är tungt belastad så är det en risk, om än liten.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Avstängd

F.E.A.R ej krävande av datorn??? ... prime är överreklamerat trams.. snackat med massor av polare som fixar o donar med klockning allt funkar hur bra som helst sen prime error ...

Vissa får till och med error o klockat helt sjukt... måste vara nåt skumt med prime o moderkortet och drivers som krockar i min mening...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazertomte
F.E.A.R ej krävande av datorn??? ... prime är överreklamerat trams.. snackat med massor av polare som fixar o donar med klockning allt funkar hur bra som helst sen prime error ...

Vissa får till och med error o klockat helt sjukt... måste vara nåt skumt med prime o moderkortet och drivers som krockar i min mening...

Du gör som du vill naturligtvis. Jag föredrar att mina system klarar både Prime95 och FEAR. Nöjer du dig med ett av dem, fine.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Jo smaken e som baken

Permalänk
Medlem

Varför ens köra prime om man skiter i att den inte klarar det???

Permalänk
Medlem

Då kan jag säga såhär (och jag tror detta kan vara till stor hjälp för alla er där ute):

Mitt nuvarande system är INTE stabilt i prime95 i 12 timmar. Det är dock stabilt i 47 minuter. Om datorn falerar innan ens 20 min har gått så anser jag att den är instabil för spelande och annan rendering. Detta har jag testat mig fram till med olika klockningar. I dem flesta fall blev det ostabilt efter ca 9 min och det är lite väl tidigt. Och det har också visat sig vara helt korrekt då jag verkligen ville prova att köra med den instabila setupen, resultat: datorn hänger sig efter några timmar.
Från 20 min till 40 min i prime är väl något mellanting som jag fortfarande betraktar som "osäkert". Tillslut hittade jag då setupen som höll i 47 min därefter räknade den fel. Men datorn är hur stabil som helst när jag kör mina grejjer och nu snackar jag inte om att ja kört dem i 20 min utan en hel dag.

Summan av detta:

Räknar fel innan 20 min i prime = ostabil i windows/program/spel mm också.

Klarar minst 40 minuter = stabil dator i windows.

Sen huruvida detta stämmer överens med era andra system där ute vet ingen. Men det vore väldigt kul att se om ni testade efter min princip och kollar mig om jag har rätt eller möjligtvis fel!
Det vore bra om någon kunde understryka det jag skrivit helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Om man läser F.A.Q. till prime95 så tar de faktiskt upp det här. (Vad man ska göra med informationen)

Jag tycker det räcker om man klarar prime95 i typ 30 minuter för längre än så orkar jag aödrig vänta

Sen märker man ju om den dör när man rendrerar i 3dsmax eller när man lirar WoW.

Bryr mig inte så mycket om prime faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag testade lite nya frekvenser så klarade datorn prime i 12 timmar, när jag stängt av det och spelat i ca 15 minuter så startade datorn om. Prime ska alltså rulla väldigt länge för att datorn ska anses stabil.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

dedär låter ju dock väldigt underligt! Jag menar, det finns ju tillochmed folk här, ja till och med moderatorer som känner sig ganska säkra på sina system efter att ha kört prime i sina 12 timmar ;). Sådant är jobbigt, kanske är något annat fel i din dator? Instabilt moderkort eller så kanske..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
När jag testade lite nya frekvenser så klarade datorn prime i 12 timmar, när jag stängt av det och spelat i ca 15 minuter så startade datorn om. Prime ska alltså rulla väldigt länge för att datorn ska anses stabil.

Troligen något annat som spökar och inte CPU.