Western Digital Raptor WD360GD 36Gb?

Permalänk
Medlem

Western Digital Raptor WD360GD 36Gb?

Tjena!
Har köpt denna disk och installerat den som systemdisk. Dock känns den oerhört slö. Den knastrar som en idiot och det känns som om den förra systemdisken gjorde ett bättre arbete. När jag t.ex öppnar eller stänger ett program så känns det som om allt händer i hastigheten till den knastret.

Förra seagaten 120 gb IDE vart inte likadan. Där flöt allt på som vanligt. Nu är jag i deprision över att jag har lagt över 1000 spänn på en disk som inte ger mig något.

Känns som en gammal 5400 rpm:are.

Är det något man helt enkelt måste göra för att få det att flyta bättre?
Finns det något bra program för att jämföra hårddisken jämtemot en annan hårddisk?

Tack!

MVH Dantax

Edit: körde HD tune. Skulle flytta över en fil till hårddisken som låt oss säga är 4.3 gb :P. Mätte samtidigt. Då flyttar hårddisken i en hastighet som är:

Minimum: 1.5mb/sek
Maximum: 67,2 mb/sek
Average: 20,1 mb/sek
Access time: 8.1 ms
Burst rate: 101,2 mb/sek
Cpu Usage: 7.5%

Hur bra är det för en raptor disk?

Permalänk

Re: Western Digital Raptor WD360GD 36Gb?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dantax
Den knastrar som en idiot ....

Lite OffTopic-inlägg men jag måste fråga:
Hur knastrar en idiot??

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Re: Re: Western Digital Raptor WD360GD 36Gb?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Lite OffTopic-inlägg men jag måste fråga:
Hur knastrar en idiot??

Hehe, jadu... Liksom knackknackknackknackknackknack.. Programet stängs.. knackknackknackknack.. programet snart stängt.. knackknackknack

Permalänk
Medlem

Ladda ner ett hårddisk prestanda test som t.ex. hdtach och ge oss värdena du får där, skulle också rekommendera att skaffa ett bra defragmenteringsprogram t.ex. diskkeeper för att defragmentera datan och MFT.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet kan du köra Zero Fill eller lågformatering. Men då kräver det ominstalation av Windows.
Jag skulle gissa att sådant löser de flesta problem om det inte är någon fysisk/mekanisk problem och det kan det mycket väl vara om det släpper ifrån sig ljud. Då kan det vara bra att kontakta bukiken eller tillverkaren om man har garanti.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem

Testade precis min som jag använder som systemdisk (mycket snabbare än min gamla 120GB Seagate). Påverkar det resultatet mycket?
Burst: 73.3MB/s (öh, lite?)
Read: 58.2MB/s (fin trappa från 65MB/s -> 45MB/s med några "spikes?")
Access: 8.4ms (ska det vara så mycket?)
CPU 4%

<edit>
Testade 74GB-raptorn som har swapfilen (kan påverka resultatet?):
Burst: 73.3MB/s
Read: 64.4MB/s (Ett nästan rakt streck fram till mitten på disken i 70MB/s, sen trappa ner till ca 52MB/s)
Access: 8.1ms
CPU: 2%

Varför är bursten så låg och accessen så hög? Båda diskarna sitter på ett SATA-kontrollerkort.
</edit>