VIKTIGT! 7800GS 256MB (AGP) Korten har olika frekvenser.

Permalänk
Medlem

VIKTIGT! 7800GS 256MB (AGP) Korten har olika frekvenser.

Tänkte starta denna tråd där man kan diskutera & lämna synpunkter angående de olika frekvenserna "7800GS 256Mb (AGP) & Extreme Edition" t.ex att det kan finnas skillnader mellan två likadana "7800GS (AGP)" fast olika märken.

Hoppas denna tråd sedan blir klistrad för jag tycker det är minst sagt viktigt att folk (speciellt nya som kanske inte vet hur man söker & ej förstår sej på engelska) som vill köpa ett av ovanstående kort måste få veta att det finns skillnader mellan de lika fast ändå "olika" grafikkorten.

Så ni som sitter med kunskaper som berör "7800GS/Extreme Edition 256Mb (AGP)" kom gärna hitförbi och skriv en rad gärna med nån bra länk (helst svensk) med jämförelser el. dylikt & posta informationen här:)

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk

Finns typ 100 st olika 7800GS versioner... kan nån förklara skillnaderna och varför det är 200 kr skillnad på varje (okej överdrev med 100..kanske 5)

Permalänk
Medlem

det finns ju olika 7800GTX som har olika klock frekvenser också. Så detr är ju inte direkt konstigt att det skiljer i hastigheten på dom. Att det skiljt från kort till kort är ju inte direkt en nyhet.....

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
det finns ju olika 7800GTX som har olika klock frekvenser också. Så detr är ju inte direkt konstigt att det skiljer i hastigheten på dom. Att det skiljt från kort till kort är ju inte direkt en nyhet.....

snälla Exstaz kom inte med onödig information som inte har med ämnet att göra, det var nämligen meningen att detta skulle bli en tråd angående "7800 GS/Extreme Edition/ 256Mb (AGP)" och INTE
"7800GTX"...och du, för att du vet att det inte direkt är en nyhet att det skiljer sig emellan olika kort
och dess innebörd så behöver det inte betyda att alla andra här vet det,eller hur? och även om de nu läser denna tråd så förstår dom kanske iaf inte hur det menas med att det skiljer sej? så därför tycker jag du kan vara lite sjyst och då istället komma med lite mer utförlig information med länkar och t.ex tester (helst svenska för dom som ej kan så bra engelska) där dom jämför flera olika "7800GS 256Mb (AGP)" eller "7800GS Extreme Edition"

Edit: "robinsmamma" du verkar ju veta en del angående det tekniska märkte jag i min en annan tråd, men här har du iaf information från den tråden som även kan vara nyttig för andra:

Kolla & jämför dessa länkar med två "7800GS 256Mb (AGP)" av samma märke, lägg märke till de olika GPU-clock & Memory-clock hastigheterna:

www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317656&cks=PRL

www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317653&cks=PRL

...dessa ovanstående länkar med två till synes likadana 7800GS 256Mb (AGP) ser kanske då ut som samma kort men så är icke fallet så till er som undrar kan jag medela att det ena kortet är ett "7800GS 256Mb Extreme Edition" med en snabbare hastighet (Mhz) på både Minnet (Memory) & på GPU än "7800GS 256Mb (AGP)"

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk
Medlem

det säger väl nästan sig självt att två kort från samma tillverkare, varav ett är märkt "extreme edition" och är lite dyrare, har olika klockfrekvenser?

det där lär ju vara det absolut bästa (och sista?) som kommer komma ut på agp-fronten

vad är det du vill uppmärksamma den ovetande pöbeln på? det står ju klart och tydligt (och i fettext) att det är olika klockfrekvenser

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
det säger väl nästan sig självt att två kort från samma tillverkare, varav ett är märkt "extreme edition" och är lite dyrare, har olika klockfrekvenser?

det där lär ju vara det absolut bästa (och sista?) som kommer komma ut på agp-fronten

vad är det du vill uppmärksamma den ovetande pöbeln på? det står ju klart och tydligt (och i fettext) att det är olika klockfrekvenser

visst har du lite rätt just angående frekvenserna (men det är ändå rätt bra för nybörjare att kunna se), jag hade jag länkat till själva produktinformationen och inte listan med "alla" grafikkort, men däremot om man inte är uppmärksam och kollar länken till tillverkaren så vet man inte heller vilken skillnad det är förutom priset för det står inte hos komplett att det ena är "Extreme Edition" och det andra ett vanligt "GS"
(då har dom isf ändrat det sen sist jag såg):)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men det står ju ändå klockfrekvenserna på minnena o gpu i fetstil i produktinformationen, dessutom finns ju bara dessa 2 kort plus 1 annat hos komplett i skrivande stund. Hos DB.com finns 2 st att välja på o det skilljer 100:- mellan dom.

Så det är inte direkt nån djungel av 7800GS att välja på tycker jag. Alla med "normala" klockfrekvenser kostar mellan 3200-3300 medans det överklockade kostar runt 3700.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
In a world without walls and fences you don´t need windows and gates.......
AMD Ryzen 5 3600X, Radeon RX5700XT, on Linux Mint.

Permalänk
Medlem

Det har varit så här i alla tider. Jag fattar fortfarande inte vad den "viktiga nyheten" är.

Och efter din ganska elaka sågning av exstaz var jag bara tvungen att skriva detta inlägg. Hans inlägg anser jag inte onödigt och inte irrelevant.

Alla som vet tillräckligt för att kunna köpa ett grafikkort separat och sen installerade det, kan nog oxå läsa svenska. Det står tydligt att det är olika fekvenser samt i vissa fall olika minnen. Texten "EXTREME EDITION" bör ju få även den dummaste nybörjaren att hejja till. Det har funnits fall där elaka tillverkare haft olika minnesbandbredd/frekvens etc men ändå packat dem i samma låda. Jag tror det senast var powercolor som gjorde någon liknande tabbe där korten märktes 256 minne men innehöll vissa 128 minnen (bandbredd). DETTA är info att belysa därför man då ej kan se skillnad på paketen. I ditt fall vill du belysa en uppenbar skillnad som för mig är lika tydlig som skillnaden mellan ett ATI <---> nvidia kort.

Så tycker jag iallafall. Sen kan man ju iofs skita i vad jag tycker

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vad trögt det kan va då,här vill man bara åstakomma en bra tråd med lite samlad information angående "7800GS" för just nybörjare och vissa bara skiter en i ansiktet ...ni har inte funderat på att det är många nybörjare som absolut nästan inte förstår nåt enda när de kommer hit till forumet? och väl när de kommer hit vill de lära sej och få reda på saker men det går ju uppenbarligen inte när de flesta gamla "forumsrävar" bara säger så här om de lägger ut en ny tråd för att få reda på nåt: "SÖK" istället för att lika gärna kunna skriva en rad & försöka hjälpa personen i fråga och kanske passa på att förklara hur man använder sökfunktionen. jag kan då iaf säga att jag inte visste hur och framförallt vilka ord,förkortningar osv man var tvungen att skriva för att få någon träff (jag är själv dyslektiker så ibland hittar man helt enkelt inte ens orden fast man vill)

Nån av er tyckte att jag sågade en annan förut, men förstår du fortfarande inte? helt enkelt ville jag åstakomma denna tråd och som då endast skulle innehålla information & länkar om "7800GS AGP" korten "svar på tal heter det" och den här grejen du sa: "jag fattar ej vad det viktiga är i tråden" hade du då tänkt lite ur en "dum" nybörjares synvinkel så hade du då kanske insett att den personen "DaNnY_B" tyckte att han kanske hade funnit en viktig grej att dela med andra därav "VIKTIGT!" i början på ämnet.

Hoppas ni blir mer förstående efter detta & besparar oss "dumma" nybörjare era dumförklaringar/DaNnY_B

Här kommer föresten en länk som kanske får en del av oss att ännu mer vilja ha ett "7800GS 256Mb AGP":

http://www.evga.com/articles/276.asp

Visa signatur

Permalänk

Jag förstår din tanke och fördummar ingen. Är själv ingen expert på långa vägar.

Dock förstår jag folksom vill hålla kvaliteten på forumet högt. Om det bara finns typ 239 trådar med namnet "hur överklockar man" så sjunker kvaliteten. Då tröttnar de duktiga på att skriva samma sak OM OCH OM IGEN. Till slut finns då bara n00barna kvar och vem ska då hjälpa dem???

Därför skriver folk "sök". Och jag håller med dom. Jag vill ha kvar alla duktiga folk som finns här när jag behöver hjälp. Och om allt de begär i retur är lite eftertänksamhet från vår sida så tycker jag det är ett bra pris att betala. Vem kan begära att alla dessa duktiga ska sitta och rapa samma skit dag efter dag allteftersom en ny n00b har loggat in. Om de får betalt som supportkillarna i telefon får så kanske vi kan begära detta. Men inte här.

Så "sök" och håll forumet rent så att kompetensen kvarstannar och sluta ta förgivet att alla duktiga människor ska dansa efter n00barnas pipa bara för att de inte gitter söka. Visst är det ett forum där tanken är att man ska få hjälp men ett forum blir inte stort och bra av sig självt. Det kräver lite disciplin. Annars blir det som när 14-isarna invaderade CS

Och vad tutan menar är bara att din rubrik inbjuder en att tro att den föreligger typ nån felmärkning som vi haft tidigare. Detta är lite allvarligt och bör uppmärksamas. Men att klistra en tråd som förklarar för folk att det finns olika grafikkort med samma kärna är ju som att skriva en lapp i mejeridisken: "OBS Det finns olika sorters mjölk".

Ok kanskelite överdrivet. Jag förstår att du vill informera och din avsikt är god. Säkert flera som köper fel kort. Men du kanske kom ut lite väl starkt med CAPS LOCK, texten VIKTIGT, klister önskemål samt påhopp på exstaz. Han undrade ju bara lite precis som nog många andra gjorde i och med senaste box-felmärkningen som tutan talar om. Jag trodde först du menade det.

Så nu kan vi alla vara vänner

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

DaNnY_B...

Grafikkortstillverkarna clockar sina kort för att man skall kunna köpa ett färdigclockat kort istället för att clocka själv...

Jag antar att tanken bakom det hela är att dels tjäna pengar, men att garantin fortfarande gäller för dom som vill ha lite mer kräm i grafikkortet...

Köper du det ena 7800GSn, så kostar den 3495 :- , då är hastighet på 375/1200
Köper du Xtremeedition, så kostar den 3649 :-, här är hastigheten 440/1300

Skillanden är 154 :-

Prisskillanden är inte stor, men det betyder mycket för dom som vill utmärka sig genom att ha ett snabbare grafikkort, men ändå ha kvar garantin på sitt kort...

Det hade varit värre, som jag först uppfattade det genom ditt val av text i "topicen",
att grafikkortstillverkarna säljer korten billigare, för att clocken är lägre än den orginalclock som finns på korten...

Det är bra att du är uppmärksam och att du informerar andra...

Som pås-knytare på denna topic så refererar jag efter ·€ra•Ðiaz· :

-"Så nu kan vi alla vara vänner "

Slutcitat

P.S.
Installerade mitt 7800GT igårkväll, stor skillnad från mitt 6800GT...
D.S.

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Vad som skulle vara intressant att veta är hur mycket de redan överklockade grafikkorten pallar att klockas mer? Om de inte går att klocka mer än normalversionen så ser jag knappt någon anledning att köpa de färdigklockade.
Är det så att de använder de bästa/mest lyckade (man får ju aldrig en perfekt tillverkning) GPU:erna på de redan överklockade korten?

Visa signatur

Moddning är beroendeframkallande.

Permalänk

För någon som inte är särskilt van vid att "trimma" ut prestanda ur sina datorproduker med klockning och dylikt kan det vara skönt att köpa ett fabriksöverklockat kort, så att de slipper göra det själv. (även om det ofta är lätt att få till en så pass moderat överklockning själv)
Men tyvärr är det ju så att nybörjare på att plocka ihop datorer har svårt att veta när namnet på t.ex. ett grafikkort indikerar att det är överklockat eller om det är ett vanligt modellsuffix eller om det bara är tillverkaren som lagt till ett prefix eller suffix som låter häftigt (Asus Extreme någon...).

Det första man gör som ovan grafikkortsköpare är ju inte direkt att kolla på core/minnesklock.

Däremot var topic lite olyckligt valt, ett bättre topic skulle kanske vara "Vad är skillnaden på dessa grafikkort" eller liknande. Den braskande rubriken ger lite kvällstiningsvibbar.

Edit:slarvfel

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Visst förstår jag lite grann så här i efterhand att det kanske var dumt med "varningsskylt" men fortfarande så verkar ingen kunna försöka förstå varför JAG (DaNnY_B) valde ordet "VIKTIGT!" i ämnet angående min tråd (läste ni inte min förra post)? jag trodde faktiskt jag hade hittat en rätt "VIKTIG" grej detta angående de olika frekvenserna (för man blir faktiskt lurad på ett vis när t.ex två ganska likadana kort kostar lika mycket men har olika prestanda). givetvis kan jag ändra ämnet till typ OBS! eller liknande, men vad jag inte förstår är varför man inte ska kunna få skriva nåt & påstå att det är viktigt när det faktiskt är det för mej & vissa andra som är nya i ämnet(är det förbjudet eller?)
Så i fortsättningen tycker jag man kan pm:a en istället & där fråga vad som är viktigt i ämnet istället för att posta nåt som andra inte har nån nytta av.

Sedan tycker vissa här att JAG hoppar på andra & är elak som inte alls stämmer (snarare tvärtom)

Här kommer föresten än en dumförklaring till som ni inte tycks få nog av:

"Men att klistra en tråd som förklarar för folk att det finns olika grafikkort med samma kärna är ju som att skriva en lapp i mejeridisken: "OBS Det finns olika sorters mjölk".

....tack för den

synd att den här tråden jag försökte göra nåt bra av bara blev en massa tjafsande & dumförklarande istället för förklarande. Önskar nästan den blev raderad.

Edit: Ett stort tack till de få som verkar förstå en:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår. Grafikkortsdjungeln är stor och snårig.

Men 7800GS är ganska straightforward. Finns bara en typ 7800GS och sen är vissa dyrare och fabriksöverklockade. Precis som de flesta andra kort. 6600gt finns ju i hur många varianter som helst t.ex.

Vad man skulle kunna göra är att starta en tråd för t.ex. 7800GS eller 7800GT där man längst upp listar alla kort som finns med märken, namn, klockfrekvenser, minnesmängd etc. Och sen fyller man på listan allt eftersom folk hittar nya kort.

Permalänk
Medlem

det var faktiskt en helt lysande idé "mark501":)
vet du hur man länkar upp bilder & så? behövs en egen hemsida för sånt va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DaNnY_B om du nu vill göra en noobi tråd så kan du ju helt enkelt göra en övergripande tråd och inte en tråd för endast 7800 korten. För du VET lika väl som mig vet att folk inte kommer att titta i din "7800" tråd utan dom kommer som alltid skapa en egen tråd. Folk vet inte vad "sök" är på detta forumet så när din tråd inte ligger på första sidan är den glömd, likaså vet dom inte vad google är eller hur den fungerar. Så jag anser inte att det finns någon anledning till denna tråden och framförallt inte att den skall bli klistrad. Gör en FAQ för alla kort istället som hjälper folk välja grafikkort i almänt. Hade jag haft kunskapen att uttrycka mig i text så skulle jag enkelt kunna plocka ihop en tråd, men jag har inte det men du verkar ju ha lite hum om det. Gör då en en allmän FAQ tråd som typ heter: "FAQ Hur väljer man ut ett grafikkort"

Vill du ha en sida som kan hosta bilder gör då det här: http://www.imageshack.us/

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
DaNnY_B om du nu vill göra en noobi tråd så kan du ju helt enkelt göra en övergripande tråd och inte en tråd för endast 7800 korten. För du VET lika väl som mig vet att folk inte kommer att titta i din "7800" tråd utan dom kommer som alltid skapa en egen tråd. Folk vet inte vad "sök" är på detta forumet så när din tråd inte ligger på första sidan är den glömd, likaså vet dom inte vad google är eller hur den fungerar. Så jag anser inte att det finns någon anledning till denna tråden och framförallt inte att den skall bli klistrad. Gör en FAQ för alla kort istället som hjälper folk välja grafikkort i almänt. Hade jag haft kunskapen att uttrycka mig i text så skulle jag enkelt kunna plocka ihop en tråd, men jag har inte det men du verkar ju ha lite hum om det. Gör då en en allmän FAQ tråd som typ heter: "FAQ Hur väljer man ut ett grafikkort"

Vill du ha en sida som kan hosta bilder gör då det här: http://www.imageshack.us/

Det var ju såklart därför jag från början ville att tråden skulle bli klistrad så att folk INTE skulle behöva kolla igenom i timmar och/eller dygn för att få reda på info angående 7800GS:)...men den tanken gällde bara förut innan tråden spårade ur:)...men däremot så skulle det vara bra om det fanns mer och uppdaterad information i t.ex den klistrade Samlingstråden angående grafikkort/Skärmar/Ljudkort som man hänvisas till att kolla innan man lägger upp en ny tråd i ämnet
...fick se att han/hon som hade hand om denna avdelning:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48665... är avstängd så på den fronten uppdateras det ju inte så mycket vet någon föresten vem som sköter den nu? nån moderator eller?

Föresten: ska tänka på den saken du nämde men som sagt ska man räkna med ALLA grafikkort i EN endaste FAQ så blir det lite väl rörigt tror jag, däremot så skulle man kunna lägga upp NVIDIA för sig i en tråd och ATI i en annan och kanske ha en samlad FAQ för just jämförelser specifikationer emellan korten (fast det finns som sagt redan bara den uppdateras lite):)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte en sådan tråd jag menar. Det jag menar är en köpa guide lite hjälp om hur man klockar och en avdelning med tester på dagens aktuella kort. Från Nvidia 6600 och uppåt. ATI är in min starka sida men men tror nog det skulle bli x700 och uppåt från deras sida. Jag kan jätta gärna hjälpa dig men en FAQ om hur man gör och med länkar till massa tester och liknande men jag kan inte utrycka mig i ord så bra. Så om du är sugen på att göra en FAQ så hjälper jag dig.
Funderar själv på att pula ihop en riktigt fett OC guide, men som sagt vet inte hur det blir med språket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DaNnY_B, jag förstår vad du menar, men jag måste hålla med de flesta att just klockfrekvenserna på kortet inte är det viktigaste att tänka på vid ett köp. Oftast skiljer klockfrekvensen på exempelvis två 7800GT (eller 7800GS, om du så vill) inte så mycket från tillverkare till tillverkare. Skillnaden i prestanda brukar ligga på några procent.

En sak jag istället skulle vilja belysa, som är mycket viktigare än klockfrekvenserna, är modellbeteckningarna "LE", "GT", "GTX", "GS", etc, samt vilket som är bäst/sämst av dem. För vad jag många, många gånger sett, är att nybörjare tittar på "LE"-korten för att de är billigare, exempelvis 6600LE eller 6800LE. Det de inte vet är att de får ett mycket sämre kort än om de hade köpt den dyrare "GT" eller vanilla (de korten utan bokstäver, t.ex 6600) varianten. Prestandaskillnaden hos exempelvis två 7800GS-kort är knappt märkbar om klockfrekvensen på det ena bara är, säg 20 MHz högre. Och som många redan nämnt så står det ju "extreme" på de som är högst klockade.

Det hela beror på om det står "GT", "GS" eller vad det kan tänkas stå. Det är det som är absolut viktigast att titta på när man köper ett grafikkort, INTE klockfrekvenserna, för de är nästan uteslutande försumbart nära varandra.

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk

Men snälla Exstaz du fattar väl bara att Danny försöker hjälpa vad fan gör du här o stör, ingen tvingar dig läsa tråden?

Tack Danny, förstod lite mera nu...och nej är inte så hajj på datorer, men jag lär mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robinsmamma
Men snälla Exstaz du fattar väl bara att Danny försöker hjälpa vad fan gör du här o stör, ingen tvingar dig läsa tråden?

Tack Danny, förstod lite mera nu...och nej är inte så hajj på datorer, men jag lär mig

Tycker endast du kan hålla käften. DaNnY_B och jag har inget otalt med varandra så hål trutan. Såna jävla fjortisar som dig behöver inte lägga sig i. Hade jag vellat käfta ord med DaNnY_B hade jag gjort det men det har jag inte. Jag försöker endast förklara för honom vad som skulle behövas på detta forumet. Vi håller även våran diskution på en nivå som tydligen ligger högt över ditt förstånd. Så vill du har förklaring på vad vi säger kan jag förtydliga det för dig. Min msn:
idiot@trög.com

OBS!! Jag brukar inte käfta mun eller kalla någon något elakt men det däringa inläget var fan för mycket. Så får jag en varning så får jag.......

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så ja grabbar lugn & fin nu:) (både robinsmamma & Exstaz)...jag lovar vi kommer ingen vart genom att bli arga på varann & bruka svordomar hit och dit (tro mej jag gjorde likadant när jag var ny här med) förstod att du bara ville mej väl "robinsmamma" men nu var det faktiskt inte så "dumma" grejer som "Exstaz" pratade om så det är ingen fara...ta det bara lungt. tycker annars det börjar ta fart på det här med de bra samtalsämnena nu så det kanske kan bli någon ny "super-Faq" angående grafikkorten.

Och du "IsToR" självklart är det viktigt med modellbetäckningarna på grafikkorten jättebra att du tog upp det:)

Bara en liten fråga: menar du att testerna mellan de olika klockade korten nästan inte har nån betydelse? eller förstår jag dej fel? men man ser ju ofta en ganska tydlig skillnad just i FPS (Frames per second) i testerna och FPS är ju ganska väsentligt i speciellt "första persons skjutare" som SOF2 eller CS:source & Dod:source,Cod osv, en liten notis:"7800GS Extreme Edition(AGP)" är inte det värsta/snabbaste i serien kolla denna länk så förstår du: http://www.evga.com/articles/276.asp
...eller hade du sett den länken tidigare?

H

Edit: Tack så mycket för länken till imagehack Exstaz. det fungerar ju med som synes här ovan:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den där sidan har jag inte sett, och det var faktiskt rätt stor skillnad i klockfrekvenserna mellan de korten. Men det är ju bra att det framgår ifall de är mycket överklockade.....

Det jag menade var skillnaden mellan exempelvis ett helt "standard" kort och ett XFX kort. XFX korten brukar vara några få procent snabbare för att de är lite överklockade, vilket jag anser är försumbart.

De överklockade EVGA 7800GS ser är onekligen ut att prestera mer än "några få procent" bättre än standard. Jag kan inte hiva ur mig några siffror sådär på rak arm, men det kanske handlar om 10 procent prestandaökning i bästa fall. Men fortfarande så står det ju "superklock" och de kostar mer än standardkorten...

En förslag till din "FAQ" vore att ta med både modellbeteckningar och klockfrekvenser. Men som sagt, enligt vad jag sett så fallerar de flesta nybörjarna på modellbeteckningen, i synnerhet "LE" och "SE", då de verkar tro att de får ett lika bra kort ("vad kan 'LE' göra för skillnad, det står ju geforce 6800........") för en mindre peng.

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

Det är ingen dum idé att uppmärksamma mindre insatta personer i detta.. Det är lätt att missa det, även om man har hyfsad koll på de olika tillverkarna osv. samt de olika beteckningarna.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

DaNnY_B hojta till om du vill ha hjälp med att sätta upp en övergripande FAQ. Så kan vi spåna ihop något posta det och sedan får alla säga vad som är fel och vad vi har glömt.

Visa signatur

Permalänk

Re: VIKTIGT! 7800GS 256MB (AGP) Korten har olika frekvenser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaNnY_B
Tänkte starta denna tråd där man kan diskutera & lämna synpunkter angående de olika frekvenserna "7800GS 256Mb (AGP) & Extreme Edition" t.ex att det kan finnas skillnader mellan två likadana "7800GS (AGP)" fast olika märken.

Hoppas denna tråd sedan blir klistrad för jag tycker det är minst sagt viktigt att folk (speciellt nya som kanske inte vet hur man söker & ej förstår sej på engelska) som vill köpa ett av ovanstående kort måste få veta att det finns skillnader mellan de lika fast ändå "olika" grafikkorten.

Så ni som sitter med kunskaper som berör "7800GS/Extreme Edition 256Mb (AGP)" kom gärna hitförbi och skriv en rad gärna med nån bra länk (helst svensk) med jämförelser el. dylikt & posta informationen här:)

no shit. korten med högre klockfrekvenser är oftast 500 kr dyrare, helt onödigt då man kan överklocka själv. man får vad man betalar för så varför "varna" för det..

Permalänk
Medlem

har själv beställt ett av följande få se när det kommer bara

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=EVGF78GSKOSC

Permalänk
Medlem

Re: Re: VIKTIGT! 7800GS 256MB (AGP) Korten har olika frekvenser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
no shit. korten med högre klockfrekvenser är oftast 500 kr dyrare, helt onödigt då man kan överklocka själv. man får vad man betalar för så varför "varna" för det..

...jag blir så trött *suck* hade du läst denna tråds innehåll & poster så hade du ju faktiskt inte ens behövt skriva det du skrev,men men, har man inget liv så måste man väl kanske klaga på andra, vad vet jag.

...dessutom så "Varnar" jag inte vad du nu fick det ifrån? jag bara uppmärksammar nåt som jag trodde många inte lade märke till själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: VIKTIGT! 7800GS 256MB (AGP) Korten har olika frekvenser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaNnY_B
...jag blir så trött *suck* hade du läst denna tråds innehåll & poster så hade du ju faktiskt inte ens behövt skriva det du skrev,men men, har man inget liv så måste man väl kanske klaga på andra, vad vet jag.

...dessutom så "Varnar" jag inte vad du nu fick det ifrån? jag bara uppmärksammar nåt som jag trodde många inte lade märke till själva.

Tycker att denna diskution är över!

Det blev ett missförstånd mellan Exstaz och DaNnY_B, som i sig slutade ganska bra med att båda verkar va sugna på att göra en FAQ om grafikkort m.m...

Jag kan också vara med på ett hörn, om ni två behöver någon som läser igenom text och FAQ innan ni postar!

Länken från http://www.imageshack.us/ , var ju klockren!!

MÅste få tacka för länken, nu kan man lägga upp fjolliga bilder på sig själv och låta andra se dom

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.