Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
har inte BBB och dom körde troligen cat5e 1999 när dom drog igång, kaskadkopplade fastighetsnät är det dominerande sorten i dom flesta fastighetsnät, i slut ändan kommer alltid riktiga lan nät vara överlägsna både i prestanda och pris eftersom den marknaden är större än kabel internet.

Det var ju det som var grund ideen i BBB lan lösning, man tar gammal beprövad teknik som används i kontors miljö sen tidigt 80 tal och bygger liknande nät i bostadshusen, istället för att skapa ny teknik som inledningsvis blir kostsam pågund av utvecklingskostnader och så vidare.

Varför tror du att ownit tex kan erbjuda 10/10 från 115kr och 100/100 från 250kr?

Har själv BBB & det fungerar ypperligt, kommer att betala 179:- för 100/10.. vi kanske även kommer att få ComHem iofs. är inte deras internet intressant däremot deras IP-telefoni.

Med kaskadkoppling menar jag att linan går från lght till lght vilket den inte gör hos oss iaf. när jag var med & drog koaxialkabel till lght:er här i Lund runt 1983 tror jag det var så utgick vi från en central i källaren & drog en kabel till var lght.. kanske inte var så överallt?

Jag tycker att det är bra att ComHem erbjuder bredband då dom kan utnyttja befintligt nät vilket gör det billigt för fastighetsägarna att kunna erbjuda bredband i sina lght:er.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Men sen att Comhem inte kommer kunna konkurera mot BBB är bara nonsens vise versa då varken alla lägenheter har comhem eller bbb så det går inte att diskutera på det viset.

Okey om alla lägenheter i sverige hade båda delarna då hade det varit en annan femma för då hade man haft valet mellan de två bara.

Men lägenheter som har BBB idag kan lika gärna ha UPC eller annan leverantör för kabeltv.

Tycker inte vi ska dra förhastade slutsattser om vilket som är bäst då jag gärna skulle vilja ha fiber framför allt.
Alla som har comhem eller bbb skall bara vara glada eftersom de får/kommer få så pass bra tjänster som vissa andra bara drömmer om.

Får vi väll se om alla klagar i vinter för att de tycker sina 100mbit är slöa och bara går i 80mbit osv.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
..
Men lägenheter som har BBB idag kan lika gärna ha UPC eller annan leverantör för kabeltv.

Tycker inte vi ska dra förhastade slutsattser om vilket som är bäst då jag gärna skulle vilja ha fiber framför allt....

bra talat

jag ser bara 1 "problem" eller vad man nu ska säga.
är själv 23, anser mig ganska ung.

fick _jag_ välja, skulle jag ha fiber. vore det inte för alla "gamla" 40-50+ i vår förening hade vi dragit in fiber. (dom unga var positiva, dom äldre (majoritenten bestämde att renovera gården för 300k var viktigare)

Om alla föreingar / bostadshus överallt bara kunde göra samma sak, själva bekosta indragningen av fiber, så skulle *dsl, telia, telefonledningar och kabeltv-bolag vara ett minne blott.

tänk vad nice med att köra allt över IP/ethernet: telefon, bredband och tv.

endast en kabel in i huset, endast en kabel att underhålla osv osv.

dock så ligger ju mina fina tankar säkert en 10-20-30 år in i framtiden

men men

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Men sen att Comhem inte kommer kunna konkurera mot BBB är bara nonsens vise versa då varken alla lägenheter har comhem eller bbb så det går inte att diskutera på det viset.

Okey om alla lägenheter i sverige hade båda delarna då hade det varit en annan femma för då hade man haft valet mellan de två bara.

Tycker inte vi ska dra förhastade slutsattser om vilket som är bäst då jag gärna skulle vilja ha fiber framför allt.
Alla som har comhem eller bbb skall bara vara glada eftersom de får/kommer få så pass bra tjänster som vissa andra bara drömmer om.

Får vi väll se om alla klagar i vinter för att de tycker sina 100mbit är slöa och bara går i 80mbit osv.

Vissa kanske har både comhem och BBB och där blir det i så fall konkurrans (oavsett om sen alla har det alternativet?!)! I de fallen väljer nog de allra flesta BBBfiber! Men som jag skrev tidigare den stora majoriteten har inte båda och där står istället slaget mellan comhem och DSL. Under förutsättning att VDSL2 inplementeras så har vi två tekniker som erbjuder höga hastigheter. Det blir intressant...

Permalänk
Medlem

Jag hade Telia ADSL i ~5år till slut blev man trött på att man aldrig var i närheten av den hastigheten som man f örväntade sig så jag bytade till Comhem och nu ligger jag över den hastigheten som dom lovar

Dessutom spåarar man en massa pengar om året på att ha comhem jämfört med Telia. Ska bli intressant när comhem lanserar nya systemet (3.0)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
bra talat

jag ser bara 1 "problem" eller vad man nu ska säga.
är själv 23, anser mig ganska ung.

fick _jag_ välja, skulle jag ha fiber. vore det inte för alla "gamla" 40-50+ i vår förening hade vi dragit in fiber. (dom unga var positiva, dom äldre (majoritenten bestämde att renovera gården för 300k var viktigare)

Om alla föreingar / bostadshus överallt bara kunde göra samma sak, själva bekosta indragningen av fiber, så skulle *dsl, telia, telefonledningar och kabeltv-bolag vara ett minne blott.

tänk vad nice med att köra allt över IP/ethernet: telefon, bredband och tv.

endast en kabel in i huset, endast en kabel att underhålla osv osv.

dock så ligger ju mina fina tankar säkert en 10-20-30 år in i framtiden

men men

Känner igen det.
Efter renoveringen av huset så fick alla lägenheter lan jack brevid de "tre hålen" i väggen.
Dock så går kablarna bara ner till källaren och ingen koppling alls utan bara kablar typ.

Korkat att de går halva vägen bara, inte direkt någon användning av en kontakt och sladd som inte är kopplat någon stans.

"kunde alla fall slängt in en switch så man kunde ha lite lan med grannarna".

Men visst hade det dragit in BBB eller nått sånt så skulle jag blivit en av de som hade fått välja mellan dem och visst hade jag nog tagit BBB då om inte comhem hade erbjudit högre upload.
Men majoriteten över de som har både comhem och bbb är nog inte så stor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Vissa kanske har både comhem och BBB och där blir det i så fall konkurrans (oavsett om sen alla har det alternativet?!)! I de fallen väljer nog de allra flesta BBBfiber! Men som jag skrev tidigare den stora majoriteten har inte båda och där står istället slaget mellan comhem och DSL. Under förutsättning att VDSL2 inplementeras så har vi två tekniker som erbjuder höga hastigheter. Det blir intressant...

BBB Fiber?? Är det nån ny tjänst? Trodde det var RJ45-kontakter som man satte i väggarna och att det var TP kabel bakom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slajsen
BBB Fiber?? Är det nån ny tjänst? Trodde det var RJ45-kontakter som man satte i väggarna och att det var TP kabel bakom...

BBB kallade det "Fiber" förr, för att det gick fiber till husen oftast...

Sen att folk kallar det fiber fortfarande får väl vara upp till dom

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
BBB kallade det "Fiber" förr, för att det gick fiber till husen oftast...

Sen att folk kallar det fiber fortfarande får väl vara upp till dom

Ah ok, snacka om go marknadsföring...då kan man ju kalla ADSL för fiber också eftersom det oftast går fiber till telestationerna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slajsen
Ah ok, snacka om go marknadsföring...då kan man ju kalla ADSL för fiber också eftersom det oftast går fiber till telestationerna...

Jo, det tyckte PTS (?) också och tvingade BBB att döpa om det.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Precis, BBB kallade sin tjänst "fiber" därför har jag använt det uttrycket. Var inte medveten om att de tagit bort det namnet från "porduktportföljen".

Permalänk

Får hoppas att ryktena om 100/10 stämmer... //matte56

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt nice och se var priset hanmnar för Comhems 100 Mb tjänst, kostar ju idag 389 kr... eller 339 kr om man är bunden i 12 månader..

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Ska bli riktigt nice och se var priset hanmnar för Comhems 100 Mb tjänst, kostar ju idag 389 kr... eller 339 kr om man är bunden i 12 månader..

Blir nog ganska dyrt, men det hamnar säkert runt 500kr+. //matte56

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av generation

hehe betalar 419:- idag för sketet BBB ADSL så inte mig imot

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av generation

Tror nästan att smärtgränsen är nådd, iaf här hemma hos mig när det gäller månadsavgiften på 389 kr för 8/1 med ComHem, Får mer än utlovad hastighet och det krånglar aldrig så jag är nöjd, men lite sur att det kostar så mycket.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Intressant detta, fick idag veta att jag ska få comhem installerat i lägenheten, har idag internet via nätet i huset och någon lokalt isp, 100 Mbit men funkar mindre bra.
Sitter även på ADSL för att kompensera detta, så ännu ett alternativ tar jag gärna emot, om det kostar 100 eller 800kr/månad spelar mindre roll, bara det fungerar bra och det jag har kört på comhem har jag aldrig haft problem, varken med hastigheten eller tillförlitligheten.

Återstår att se vad dom kommer att leverera uppströms nu.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

fick detta i sista nyhetsbrevet från comhem.

Pressmeddelande 2 februari, 2006 Com Hem testar 100 Mbit/s Just nu pågår det första testet med höga hastigheter i Com Hems bredbandsnät. Under året kommer företaget, som ett av de första företagen i världen, att kunna erbjuda de 1,4 miljoner anslutna hushållen en höghastighetstjänst i kabelnätet. Det är den nya plattformsstandarden, Euro-DOCSIS 3.0, som möjliggör överföringshastigheter på upp till 100 Mbit/s. I början av året startade Com Hem tillsammans med nätverksföretaget Cisco testet av den nya standarden. Testet sker i Malmö och är ett av de första i världen. Com Hem vill med den nya tekniken stärka sitt erbjudande som Sveriges ledande triple play-leverantör med tv, bredband och telefoni. --- Idag levererar vi en hastighet på upp till 8 Mbit/s. Den nya plattformen har en kapacitet att kunna erbjuda hög bredbandshastighet samtidigt som någon annan i hushållet ringer och ser på digitaltv. Vi håller nu på att utforma de nya tjänsterna, vilka hastigheter vi kommer att erbjuda är ännu inte helt klart. De nya högre överföringshastigheterna kommer att lanseras under slutet av året, säger Jonas Abrahamsson, Produktchef Bredband på Com Hem. Utöver tv, bredband och telefoni kan Com Hems nät även användas till tjänster som förenklar fastighetsägarens förvaltning. Exempel på tjänster är övervakning och styrning av datoriserade undercentralen (DUC). Med rätt teknik är kabelnätet det enda nät som behövs i en fastighet. Det blir i längden mer kostnadseffektivt och enklare att ha ett fastighetsnät för alla tjänster. DOCSIS står för Data Over Cable Service och är en internationell standard för kommunikation över koaxialkabel. Euro-DOCSIS är den europeiska anpassningen av den amerikanska standarden DOCSIS och utnyttjar PAL-standardens 8 MHz istället för den amerikanska NTSCstandardens 6 MHz. Com Hem levererar triple play-tjänster - tv, bredband och telefoni - till en tredjedel av Sveriges hem. De anslutna hushållen har tillgång till bredbandstjänster av hög kvalitet, prisvärda tjänster för fast telefoni och marknadens största tv-utbud. Com Hem erbjuder även interaktiva tjänster som underlättar drift, kommunikation och underhåll för fastighetsägare. Företaget har cirka 500 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Västerås och Härnösand. Com Hem ägs sedan 2006 av The Carlyle Group och Providence Equity.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen i Malmö som är testperson och aktiv sweclockare? Vore kul med lite inside hur det fungerar...

I BBBs fall är det ju ganska naturligt att de erbjuder 100/10 då de vill kunna sälja telefon och famför allt TV via bredbandet. Tidigare har ju kunder klagat att TV-tittande sänker hastigheten på bredbandet (vissa har blivit kompenserade genom höjdhastighet?). Men för Comhem behövs väl inte detta då de redan nu erbjuder TV och telefon utan att bredbandet påverkas! Så att BBB har lågt pris tänker de kompensera genom försäljning av (trippleplay)tjänster men hur kommer comhem resonera? Finns risk att det blir högre pris istället!