Permalänk
Medlem

Självklart FireFox.
Fördelar: De har en söt räv som logga
Nackdelar: Finns inga!

Har testat Opera men det passade helt enkelt inte mig. FireFox har allt som behövs, finns det inte med från början, ladda hem plugin! Opera tolkar kod konstigt med. För en webmaster så gäller FF (med en liten check i IE så att det ser någorlunda ut).

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

Firefox. Tog ett tag innan jag gick över till den (från IE) men nu använder jag endast den (förutom när man kollar så sidor man skapar ser bra ut i bägge). De olika extensions som jag hittat gör det mycket effektivare att surfa runt. Har även Opera, men har inte riktigt hittat in i den ännu.

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på Opera nu när det är gratis..
Blir problem ibland med Opera på vissa sidor och då kompletterar jag med IE 7.0 Beta 2.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Var trogen Netscape länge, har för mig att det var typ 4.02 eller något sådant som var den sista Communicator jag installerade. Sedan blev det ju så "självklart" att använda Explorer...

Testade Firefox när första skarpa släpptes, kan det vara 1,5 år sen? Fastnade direkt, men en bekant övertalade mig att testa Opera, det var i Beta-stadiet av 8.x kanske ett år sen. Körde parallellt med FF, men efter ett par månader när jag lärt mig en massa finurligt med Opera och det dessutom kommit en skarp 8:a och vidare hade jag inte ens lyckats sänka Opera en enda gång under denna tid, vilket inte var några större problem med FF bara man hade viljan.

Ojoj vilken konstig mening.

Hur som helst kör jag nu Opera all the way. Vill ju påstå att Opera är det bästa och att alla skulle tycka det om dom gav det en ärlig chans. Precis som jag säger till alla med MSN att dom måste skaffa ICQ för att det är ett bättre protokoll. Men sen finns ju den berömda "smaken". Den/det som gör att människor itne tycks tänka rationellt.

dessutom är ju Opera norskt. Så lite skandinav-patriotisk är man ju.

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Firefox är ett bra exempel på en webbläsare som blivit alltför stor. Så jävla bloatad så det finns inte. Firefox' minnesproblem blev droppen för mig och det var då jag upptäckte Opera. Behöver jag säga att jag aldrig kommer att gå tillbaka till Firefox, aka. bloatat mainstreamprogram.

1. Firefox? Bloatat? På vilken planet bor du?

2. Firefox? Mainstream? Kanske inte. Eller vänta, den har ju hela 15% av användarna.
Förresten är väl enda nackdelen med att det är "mainstream" är väl att det upptäcks fler och fler exploits till det.

3. Man märker inte minnesproblemen om man inte kollar specifikt efter hur mycket Firefox.exe drar, eller om man har mindre än 128MB RAM-minne.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
3. Man märker inte minnesproblemen om man inte kollar specifikt efter hur mycket Firefox.exe drar, eller om man har mindre än 128MB RAM-minne.

Efter några timmars användande av Firefox drar det över en gig minne för mig. Bra minneshantering...

Permalänk
Medlem

Kan man få bokmärkeslist som i ff under söklisten?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Efter några timmars användande av Firefox drar det över en gig minne för mig. Bra minneshantering...

Brukar aldrig eller sällan dra mer än 60MB för mig. Nu har jag haft på det non-stop sen ungefär 12-13-tiden, och det drar... 106MB. Ajdå. Okej, minnesproblemen är nog en nackdel, men isf den enda!

Permalänk
Medlem

Har varit en flitig Opera-användare tidigare men det verkar inte fungera alls numera. Någon som har problem med att bilder verkar placeras på fel ställen (och därmed blir dimensionerna felaktiga) och sidorna blir i princip helt värdelösa i Opera?

Första bästa screenshot jag kunde ta då det händer relativt ofta: http://img154.imageshack.us/my.php?image=irfanviewopera3it.jp...
Som synes är menyn till vänster helt förstörd samt att den svarta pilen till höger under tucows-bilden inte ska vara där. Det där är ändå ett relativt milt exempel, ni ska se hur det ser ut på vissa sidor men många bilder (till exempel www.itbutikken.se).

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Har varit en flitig Opera-användare tidigare men det verkar inte fungera alls numera. Någon som har problem med att bilder verkar placeras på fel ställen (och därmed blir dimensionerna felaktiga) och sidorna blir i princip helt värdelösa i Opera?

Första bästa screenshot jag kunde ta då det händer relativt ofta: http://img154.imageshack.us/my.php?image=irfanviewopera3it.jp...
Som synes är menyn till vänster helt förstörd samt att den svarta pilen till höger under tucows-bilden inte ska vara där. Det där är ändå ett relativt milt exempel, ni ska se hur det ser ut på vissa sidor men många bilder (till exempel www.itbutikken.se).

Kör du senaste opera versionen? Har du rensat cachen osv?
Sidan fungerar perfekt här med:
Version 8.51
Build 7712
Platform Win32
System Windows NT 5.2

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Kör du senaste opera versionen? Har du rensat cachen osv?
Sidan fungerar perfekt här med:
Version 8.51
Build 7712
Platform Win32
System Windows NT 5.2

Har testat ett antal av 8.xx samt även 9.0tp1 och tp2 med samma resultat. Även testat olika värden på max connections och connections per server. Enda lösningen skulle väl i så fall vara att inte använda någon cache alls, men det känns inte acceptabelt då snabbheten i Opera försvinner. Måste också tillägga att detta problem inte har uppstått med varken IE eller Firefox.

Synd dock då Opera annars är mycket snabbare än Firefox vad gäller både rendering av sidor samt tabb-hantering.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag har både Firefox och Opera installerade, men använder nästan bara Firefox. Enda gångerna jag använder Opera är när jag ska testa webbsidor jag har gjort.

Lite nackdelar med Opera är hanteringen av flikar. Om man använder mouse3 för att stänga av en flik i Firefox, kan man ångra sig genom att dra bort musen från fliken och släppa knappen. Detta går inte med Opera då fliken stängs direkt (även om man fortfarnade har musknappen inne). Vad som däremot är bra med flikhanteringen i Opera är att pop-up rutor läggs som en flik.

För mig tog det nästan lika långt tid att hitta plugins till firefox som att ta bort en massa skit från Opera.

Permalänk
Medlem

Jag lider av samma problem som "shad0w" Bilder på vissa sidor blir havla osv, grymt störande :S

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Har varit en flitig Opera-användare tidigare men det verkar inte fungera alls numera. Någon som har problem med att bilder verkar placeras på fel ställen (och därmed blir dimensionerna felaktiga) och sidorna blir i princip helt värdelösa i Opera?

Första bästa screenshot jag kunde ta då det händer relativt ofta: http://img154.imageshack.us/my.php?image=irfanviewopera3it.jp...
Som synes är menyn till vänster helt förstörd samt att den svarta pilen till höger under tucows-bilden inte ska vara där. Det där är ändå ett relativt milt exempel, ni ska se hur det ser ut på vissa sidor men många bilder (till exempel www.itbutikken.se).

Märkligt, jag har aldrig haft problem med de två sidorna med Opera, oavsett version. Vad har du för browser-ID?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Lite nackdelar med Opera är hanteringen av flikar. Om man använder mouse3 för att stänga av en flik i Firefox, kan man ångra sig genom att dra bort musen från fliken och släppa knappen. Detta går inte med Opera då fliken stängs direkt (även om man fortfarnade har musknappen inne).

Å andra sidan kan man ta tillbaka ett fönster man stängt av misstag med CTRL+Z. Funkar i flera steg oxå; har du dödat fem sidor av misstag är det bara att trycka CTRL+Z fem ggr så är de tillbaka. Man kan även nå dem via Window -> Closed där man har en lista över de senaste stängda fönstren.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Å andra sidan kan man ta tillbaka ett fönster man stängt av misstag med CTRL+Z. Funkar i flera steg oxå; har du dödat fem sidor av misstag är det bara att trycka CTRL+Z fem ggr så är de tillbaka. Man kan även nå dem via Window -> Closed där man har en lista över de senaste stängda fönstren.

Aha, nice!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Har varit en flitig Opera-användare tidigare men det verkar inte fungera alls numera. Någon som har problem med att bilder verkar placeras på fel ställen (och därmed blir dimensionerna felaktiga) och sidorna blir i princip helt värdelösa i Opera?

Första bästa screenshot jag kunde ta då det händer relativt ofta: http://img154.imageshack.us/my.php?image=irfanviewopera3it.jp...
Som synes är menyn till vänster helt förstörd samt att den svarta pilen till höger under tucows-bilden inte ska vara där. Det där är ändå ett relativt milt exempel, ni ska se hur det ser ut på vissa sidor men många bilder (till exempel www.itbutikken.se).

Har inga sådana problem:

Bild-> http://www.jazzil.se/opera.png

Om du avinstallerar Opera och insrtallerar den nyaste versionen i en helt ny mapp så kanske det löser sig.

Jag har Opera som browser-ID.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Har inga sådana problem:

Bild-> http://www.jazzil.se/opera.png

Om du avinstallerar Opera och insrtallerar den nyaste versionen i en helt ny mapp så kanske det löser sig.

Jag har Opera som browser-ID.

Inga problem här heller med 8.51 (oavsett browser-ID).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med Opera+bilder förut men inte med senaste versionerna.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Firefox utan tvekan

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Firefox har visat html sidorna bäst. När Firefox 1.5 kom, så bytte jag till den från Opera. Snabb och skön utan några brister.

Permalänk
Medlem

Fx 1.5 för hela slanten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Opera 8.5 solklart inget fel på Firefox men Opera är bara bättre helt enkelt smidigare att använda och snabbare.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
Opera 8.5 solklart inget fel på Firefox men Opera är bara bättre helt enkelt smidigare att använda och snabbare.

Jag upplever nya Firefox som något snabbare än Opera.

Permalänk

Firefox!

Opera testade jag när det ännu inte var gratis och gillade det inte. Dessutom är det Norskt.

Firefox passar mig till 100%, dessutom använder jag även Thunderbird och Sunbird. Innan Firefox körde jag Netscape.

Nu vet jag inte om Opera finns till Linux/Unix, men eftersom jag hoppas mellan olika system och firefox finns till dem alla så finns det ingen anledning att se åt något annat.

TANDEMCYKELN:

Hur kommer du upp i en gig?? Firefox är i stort sett alltid igång på min maskin och ibland med tio, femton öppna flikar och jag kan inte minnas att jag SETT det ta mer än 200 meg.

Har man så ont om minne att 100 meg är för mycket för browsern kanske man ska överväga att installera links och köra 'links -g' istället. Med det är det inte sagt att det inte är välkommet med minnessnåla program, men man kan tyvärr inte få allt på en gång.

Mvh Magnus

Visa signatur

Unix brings the power.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ifconfig_up
Firefox!

Opera testade jag när det ännu inte var gratis och gillade det inte. Dessutom är det Norskt.

Firefox passar mig till 100%, dessutom använder jag även Thunderbird och Sunbird. Innan Firefox körde jag Netscape.

Nu vet jag inte om Opera finns till Linux/Unix, men eftersom jag hoppas mellan olika system och firefox finns till dem alla så finns det ingen anledning att se åt något annat.

Mvh Magnus

Opera finns till de flesta system också, inkl många mobiler.
Vad spelar det för roll om en programvara är norsk? Blir det sämre då?
För övrigt har Opera Software utvecklare i Linköping Sverige också, så då blir det ju delvis svenskt också.

Ang. 100% så är det ju så många IE-användare känner också. Det är först när man provar något bättre som man inser att det föregående inte var så 100 som man först trodde.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Kört Firefox länge nu men testade efter denna tråd att köra Opera 8.51 och vilket lyft!! Otroligt mycket snabbare än Firefox och nu när man lekt med det ett tag så kör jag Opera som default nu. Snabbt, bra och ..bra!

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Hedersmedlem

Opera har på senare tid gått från tågvrak till att vara ett seriöst alternativ (iom att man tog bort reklamen, bland annat), men jag saknar fortfarande den valfrihet jag får av FFs extensions. Utan dem är man alldeles för utlämnad till Operafolkets underliga prioriteringar, BT och IRC klient istället för mass-nedladdare till exempel? Inte i min webbläsare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nu löste jag mitt bild problem som jag tidigare haft i Opera med Halva bilder* , skit skönt! TACK OPERA!

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Efter några timmars användande av Firefox drar det över en gig minne för mig. Bra minneshantering...

har du nyaste versionen då?
http://www.mozilla.com/firefox/releases/1.5.0.1.html :

Citat:

Here's what's new in Firefox 1.5.0.1:

* Improved stability.
* Improved support for Mac OS X.
* International Domain Name support for Iceland (.is) is now enabled.
* Fixes for several memory leaks.
* Several security enhancements.

personligen gillar jag friheten i firefox opera har en ganska skön känsla över sig (vissa program har det bara. likaså när man använder en mac), men det överväger inte (de inbillade?) fördelarna med firefox.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!