Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Firefox eller Opera

Permalänk
Medlem

Firefox eller Opera

vad säger ni?, för & nackdelar med båda webläsarna?, jag själv testar Opera just nu, har kört med firefox en tid nu & tid för ett byte :b kändes det som .. Vad andvänder ni osv?

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem

Det är lite av en smaksak men jag använder Opera och har gjort så under en lång tid. Saker som jag gillar med det är att det mesta är inbyggt redan från början som tex IRC samt Mail. Jag tycker även Operas Tab-funktion är betydligt bättre än FF:s och jag gillar funktioner som tex mouseguestres och zoom.funktionen där man zoomar hela sidor/bilder

Permalänk
Medlem

Jag får inte "svenskan" att funka i opera :S det är hur som helst engeslket fast jag valt svenska. Men en sak som jag märk av är att opera känns snabbare än t.ex FF, & att det går att få "Stilrent" om man så vill, finns många möjligheter att dölja knappar osv ett + i kanten. Irc inbyggt? hur får jag fram det i såfall

Visa signatur

-Switch

Permalänk
Medlem

Har du kollat så det står på sv i Tools > Preferences > General?
Annars finns rätt språkfil att ladda ner här: http://www.opera.com/download/languagefiles/

IRC får du fram i menyn samtal (tror menyn heter Chat på engelska)

Permalänk
Avstängd

Vän,

Opera är tusen gånger bättre än Firefox. Snabbare, grymt bra minneshantering och går att konfigurera precis hur som helst.

Permalänk
Medlem

Opera
Går snabbare hos mig än firefox
Allt jag behöver finns förinstallerat

Permalänk
Medlem

Rödräven tack...ty det handlar om open source!

Visa signatur

Dammtussar tyder på att man gjort något roligare...

Permalänk
Medlem

Firefox. Opera tolkar kod vansinnigt konstigt och känns grötigt.

Permalänk
Medlem

Visserligen har det inte hänt ännu, men du inser att den här tråden kommer att bli nerflamad av fanboys?

Själv skulle jag nog köra FireFox. Gillar det bara.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Själv föredrar jag Opera för att det går att få lite mer slimmat än Firefox, och för att jag tycker att Opera känns snabbare. Men det är mest en smaksak vilken av dem man föredrar; huvudsaken är att man inte kör IE.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Opera. Lika bra att använda det bästa när det ändå är gratis. Finner ingen vits med att använda FF där man måste leta runt länge för att hitta alla nödvändiga plugins.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Opera 9.0b2

Har en lite högre inlärningskurva, men när man använt det ett tag, lärt sig kortkommandorna och anpassat utseendet, då ligger firefox långt efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
huvudsaken är att man inte kör IE.

Kör IE ... ihop med CookiePatrol & MemCheck naturligtvis.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kör IE ... ihop med CookiePatrol & MemCheck naturligtvis.

Varför är jag inte förvånad?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Håller med att Opera är/känns renare än FF men somsakt jag har lite problem med mitt Opera :S bilderna syns halft på en del sidor osv :S någon som har liknande fel?

Visa signatur

-Switch

Permalänk
Avstängd
Citat:

huvudsaken är att man inte kör IE.

När ska folk förstå att det är BRA att den stora massan kör en webbläsare som man inte själv kör?

Förklara gärna hur du tänker. Är det bara för att det är roligt att basha MS, som du håller på som du gör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
När ska folk förstå att det är BRA att den stora massan kör en webbläsare som man inte själv kör?

Förklara gärna hur du tänker. Är det bara för att det är roligt att basha MS, som du håller på som du gör?

Tja... IE klarar inte att tolka kod på ett vettigt sett och för folk som pillar med webbdesign så skulle det vara en gåva ifrån Gudarna om majoriteten av alla användare gick över till en vettig webbläsare. IE är den enda större idag som inte kan tolka kod vettigt.

Och vad menar du egentligen? Attacker emot din kära webbläsare? Det argumentet fungerar inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Du menar förmodligen att färre exploits utnyttjas för alternativa browsers för att IE fortfarande används av "den stora massan". Detta är sant till viss del. Men det stora problemet med IE är det säkerhetsproblem som redan finns inbyggt där och som inte finns i andra browsers (ActiveX t.ex.). Kör man något annat än IE så slipper man utsättas för dessa risker och det är en stor anledning till att använda något annat.

Men den största anledningen till att så många som möjligt bör använda en annan browser är att det tyvärr görs alldeles för många sidor som använder sig av IE-specifik kod som inte tillhör HTML-standarden. Detta är Microsoft i ett nötskal (japp, jag bashar MS här), att gå in på ett "öppet" område och med sin monopolställning försöka ta över med egna grejor. Försöka "utöka" standarden och göra den till sin egen helt enkelt.

Ifall de flesta istället använder en browser som följer HTML-standarden och renderar sidor som de ska se ut så tvingas webdesigners att konstruera sidor som följer HTML-standarden och som alltså fungerar på ALLA browsers som följer standarden och inte bara på IE.

Är jag galen som tänker på det sättet? Är det ingen annan som blir irriterad och förbannad när ett stort företag som MS går in och "förstör" öppna standarder?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men det stora problemet med IE är det säkerhetsproblem som redan finns inbyggt där och som inte finns i andra browsers (ActiveX t.ex.). Kör man något annat än IE så slipper man utsättas för dessa risker och det är en stor anledning till att använda något annat.

Snälla nån! Det finns säkerhetsluckor i alla webbläsare. Skit samma om det handlar om ActiveX eller något annat. Om den stora massan kör IE, så kommer finniga hackers att rikta in sig på att hacka IE och det är positivt om man kör en annan webbläsare, för då skiter de fullständigt i att hitta säkerhetshål i dessa webbläsare.

Så ser jag på saken.

Edit: Det går givetvis att stänga av ActiveX i IE om man vill. Att sedan den stora massan inte förstår hur man gör och varför man ska göra det, är en annan sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Snälla nån! Det finns säkerhetsluckor i alla webbläsare. Skit samma om det handlar om ActiveX eller något annat. Om den stora massan kör IE, så kommer finniga hackers att rikta in sig på att hacka IE och det är positivt om man kör en annan webbläsare, för då skiter de fullständigt i att hitta säkerhetshål i dessa webbläsare.

Så ser jag på saken.

Så du håller inte med om att det finns saker som i grunden gör IE mer sårbart eftersom det är integrerat i operativsystemet på ett sätt som en "vanlig" browser inte är?

Jag tycker att fördelen med att de flesta attakerna riktas åt ett annat håll är mindre än nackdelen med att en stor del av www är "osurfbart" för t.ex. folk som kör något annat än Windows eller som helt enkelt inte vill använda IE.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag tycker att fördelen med att de flesta attakerna riktas åt ett annat håll är mindre än nackdelen med att en stor del av www är "osurfbart" för t.ex. folk som kör något annat än Windows eller som helt enkelt inte vill använda IE.

Jag kör Opera och upplever inte några som helst problem att surfa. Möjligen att en del idioter förutsätter att man ska köra webbläsaren i helskärm, vilket jag aldrig skulle få för mig att göra, men det är inget problem kopplat till IE.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag kör Opera och upplever inte några som helst problem att surfa. Möjligen att en del idioter förutsätter att man ska köra webbläsaren i helskärm, vilket jag aldrig skulle få för mig att göra, men det är inget problem kopplat till IE.

Det är ju bättre nu än tidigare, men det finns fortfarande sidor som stoppar en med ett meddelande om att bara IE stöds, samt massvis med sidor som ser konstiga ut i alla browsers utom i IE tack vare att skumma IE-specifika taggar använts.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder opera och det har allt jag behöver och lite till, sen är det snabbt och effektivt, dock så har jag inte testat firefox men jag ser ingen anledning att testa det eftersom jag redan är mer än nöjd med opera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är ju bättre nu än tidigare, men det finns fortfarande sidor som stoppar en med ett meddelande om att bara IE stöds, [...]

Mmmm. Du måste köra Firefox. Kör man Opera har man inte dessa problem.

Firefox är ett bra exempel på en webbläsare som blivit alltför stor. Så jävla bloatad så det finns inte. Firefox' minnesproblem blev droppen för mig och det var då jag upptäckte Opera. Behöver jag säga att jag aldrig kommer att gå tillbaka till Firefox, aka. bloatat mainstreamprogram.

Permalänk
Citat:

Testa att surfa runt på playahead.se med Firefox/IE och sen med Opera.

Permalänk
Medlem

Fx då det finn massor med roliga tillägg till det

Men som sagt huvudsaken är att man inte kör IE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Firefox är ett bra exempel på en webbläsare som blivit alltför stor. Så jävla bloatad så det finns inte. Firefox' minnesproblem blev droppen för mig och det var då jag upptäckte Opera. Behöver jag säga att jag aldrig kommer att gå tillbaka till Firefox, aka. bloatat mainstreamprogram.

Nej, Opera har varit min primära browser sen innan v3.61. Så Opera är ingen ny upptäckt för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

körde opera ett tag, men gick över till firefox eftersom adblock pluginen som finns till denna är hur smidig som hellst, till skillnad från opera som då inte hade någon vettig adblock funktion (kan ha kommit nån vettig nu dock, inte kollat).

Visa signatur

INTEL 4 EVER

Permalänk
Medlem

Opera.

Mest för att när man klickar på en länk så öppnas den i en ny flik, och inte i ett nytt fönster som firefox. Det är väl någonting som går att konfigurera men jag orkade inte.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urfen
körde opera ett tag, men gick över till firefox eftersom adblock pluginen som finns till denna är hur smidig som hellst, till skillnad från opera som då inte hade någon vettig adblock funktion (kan ha kommit nån vettig nu dock, inte kollat).

Jepp finns numera i senaste betan.