Permalänk

Problem med statisk ip och ftp

Hej.

Började nyligen ett litet projekt med att sätta upp en ftp-server i linux. Funkade skitbra fram tills igår=).

Först hade jag dynamisk ip på servern. Men detta var ju inte så bra eftersom om modemet får för sig att ge servern en annan ip så måste jag ju forwarda om alla portar jag fixat i modemet osv.

Så jag gav servern en statisk ip, samma ip som den fått med dhcp förut så jag inte skulle behöva ändra så mycket.

Problem uppstod då direkt. Ingen kan ansluta till ftp:n från internet, med en webbläsare. Jag kan ansluta till den via putty från både det interna nätverket och internet. Och ftp-klienter funkar bra.

Och även om jag kör dhcp på servern igen så funkar det inte.

Min /etc/network/interfaces ser ut så här:

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# This is a list of hotpluggable network interfaces.
# They will be activated automatically by the hotplug subsystem.
mapping hotplug
script grep
map eth0

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.6
netmask 255.255.255.0
network 192.168.0.0
broadcast 192.168.0.255
gateway 192.168.0.254

Vad är det för fel? Jag antar att jag skulle kunna installera om ubuntu på servern och fixa statisk ip direkt, men det känns ju som att man ger upp då.

Servern har internetanslutning. Jag kan pinga externa ip:n och chatta med irc.

Tacksam för svar!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4