Vanliga frågor om Speedfan besvarade (FAQ? :)

Permalänk
Medlem

Mer clipp åt folket!

Permalänk

hm jag är lite misstänksam på speed fan.. lämna datorn en stund gick och hämta en cola. när jag kom tilbaka stod alla fläktar still och cpun närmade sig 100 grader fort som tur var gick inget sönder -_-

Visa signatur

Spec: chassi, moderkort med usb! :D, gfx kort "tror jag", cpu och raminne

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet problem när det gäller sådana här program.
Det är så att jag har ett MSI K8T-Neo, det kallas MS-6702.

I alla program jag provar, t ex Speedfan, CPUCool
och Motherboard Monitor hittar den bara ett moderkort
som heter MS-6701. Ingenstans något spår efter MS-6702.

Jag har testat att köra på MS-6701 men det är inte så kul.
Bland annat så sa Motherboard Monitor att min CPU-temp
låg på 119' C...

Någon med en lösning eller samma problem?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus A8N SLI Deluxe lr vad tysen det heter. Ni fattar no. När jag startar speedfan så står alla fläktar på 0% i programmet och det händer inget när jag höjer procenten. Nån som vet vad felet är??

Visa signatur

"Say hello to my little friend"

Permalänk

kan inte använda speedfan har intels gröntmoderkort 1915P

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Står att min moderkort stöder fläkt ändring, ändå händer ingenting när jag ska öka/sänka cpu RPM. Varför är det så? (Ja, det går 3 kablar)

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig hela tiden. Tror det är fel i spänningarna. Kan ni kolla?

Permalänk
Medlem

Vcore ser ut att vara för hög?

Spänningarna på vänster ruta ser bra ut, mittenrutan ser inte så jättebra ut..

Är inte jättekunnig, så om någon som vet att jag har fel kan skriva att det är så, så skulle jag vara tacksam!

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem

Vad ska man göra för att fixa det då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jespur
Jag har ett Asus A8N SLI Deluxe lr vad tysen det heter. Ni fattar no. När jag startar speedfan så står alla fläktar på 0% i programmet och det händer inget när jag höjer procenten. Nån som vet vad felet är??

Du måste enable Hardware monitor i BIOS , då kommer de funka

Permalänk

manual till SpeedFan

Det är ingen som stött på en manual till SpeedFan?

Permalänk
Medlem

min fråga blir om jag kan få speedfan att spara varvtalet jag satt min cpufläkt på istället för att den går upp i högvarv så fort jag bootar om.
Vill ha den på 50% konstant oavsett belastning.
*hoppas jag läst utförligt*

Permalänk

det här programmet skulle jag behöva liet hjälp med tror jag
vad betyder "Remote 2" ?? det har en jävla temp och om inte den fläkten jag kan styra ligger på ca 60% (låter mer än vad jag någonsin hört min dator göra) så skjuter dess temp i höjden och det kommer upp en flamma bredvid det...
vad ska jag göra?

Visa signatur

- - - - - - - - - - - - - - - -

Permalänk
Medlem

för mej blir det följande:

Jag tar hem speedfan och installerar

Jag startar speedfan och så fort jag stänger ner programmet går alla fläktar upp i 100% och jag kan inget göra förutom att stänga av datorn i panik.

Vad är felet?

EDIT: fixat problemet nu.. nu är det ett annat problem. min dator ligger aldrig över 40.c full load. kan väl aldrig stämma? i sommarvärmen och allt. och sen står det så här.

Fan1:0rpm
Fan2:7429rpm
Fan3:15429rpm

Det kan ju aldrig stämma det heller. men mitt moderkort stöds juh inte av speedfan men kan de bli så för det ?

Permalänk
Medlem

Konstigt nog så stog det på deras sida att speedfan stödjer DFI nf4 Ultra D men inget om DFI nf4 Sli-Dr. Kör förövrit oxå det programet men tycker om mer Everest för den namnger alla sensorer så det blir lättare att övervaka vilken som är vilken.

Men nu till problmet. Hittar inte nånstans i Biosen var man kan stänga av den interna fläktkontrollen. Isf man skulle kunna göra det så stänger man av även NB fläkten och Cpu fläkten och det är inte smart...
Men i speed fan så kan jag se varttalen på en FAN2 men det hjälper inte om jag klickar på +/- för då ändra ingenting. Fast det stog på deras hemsida att det skall gå. DFI nf4 Ultra D.
Tycker att det är en smidig funktion för jag har lagt en fläkt ovanför MOS-fet som går igång för fullt om det överstiger 45c och det har funkat fint fint. Fast den inställningen kör jag från Bios. Skulle vara smidigt om Speedfan kunde kontrollera det men det går tydligen inte.
Kan bara övervaka.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var onödigt att skapa en ny tråd så jag ställer min fråga här istället. Jag undrar varför min temp skiljer sig så mycket när jag använder speedfan och bios för att kolla. Om jag går in i bios så visar den 56C, men om jag däremot använder speedfan inne i windows så är cpu temp cirka 50C. Det är väl endå samma sensor som känner av eller? Det skiljer ju alltså 6C och prollen ska väl inte gå varmare i bios eller?Jag skulle gärna vilja veta vad som troligast är den riktigta tempen för om den idlar 56C så kanske jag borde göra något åt det...

Permalänk
Medlem

Tack för denna underbara FAQ... Jag undrar bara vilken temp en hdd ska ha? Min ligger på 45 när den varit igång ett tag.. (de e en 23/7 dator)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Nu känner jag mig både lurad och generad.

SpeedFan fungerar ju inte till Abit AN7, så därför tankade jag Abit uGuru Utility bara på skoj. Installerade, startade FanEQ.

Jag har tre fläktar:

-CPU-fläkt (Titanium 80-mm, fuskbygge men fungerar utmärkt)

-Fläkt vid hårddiskarna (Titanium 120mm är det)

-Plast-Chassifläkten 120mm som är standard i Antec Sonata som jag har.

Nu har FanEQ dragit ned farten på NB-fläkten (vilken är 120mm-Titaniumfläkten vis hårddiskarna som är inkopplad där, har passivt kyld NB). Till följd av att temperaturerna sjunkigt i burken (?) samt att ljudnivån har minskat med 50%. Tror den stora minskningen i ljudnivå beror på att den stora Titaniumfläkten sitter framför en spalt och suger luft igenom den. Men fråga mig inte varför temperaturerna i övrigt sjönk.

Jag är paff. Alla AN7-are bör testa FanEQ. Om ni har lika tur som mig så har ni en både tystare OCH svalare burk efteråt.

http://www.abit-usa.com/products/mb/utility.php?categories=1&...

Nu kanske man kan somna med datorn påslagen... (Var fysiskt omöjligt innan, den generarar ett ljud som inte ens öronluggar klarar av att blockera). Nu är det mera ett stilla surrande.

Kan ju skriva ett litet facit för dagen (för de som är intresserade...):

-Experimenterat lite med att optimera CPU-spänningen. Visar sig att den visst var stabil i 1.66V istället för 1.80 som jag hade innan.

-FanEQ som beskrivet ovan.

Resultat:

-Minskningen av CPU-spänning gav kanske 3-4 grader.

-Fan-EQ ytterliggare 5-6 grader

Idlar nu i 43 istället för 53. Vilket fått till följd att PWM samt Chassitemps också sjunkigt med flera grader.

Önskar bara jag hade kommit på detta lite tidigare.

KRYDDA_08:

45 grader låter helt okej. Så länge det inte blir mycket varmare skall det klara sig bra. Och om du blir orolig ändå så klarar en liten fläkt att kyla dem mer än tillräckligt om den riktas mot dem.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

"Temp3" är på 72 grader... det måste väl vara prollen det, och det är ju verkligen ingen bra temp det. Har dock en hyfsad Zalman-kylare... den borde väl kunna kyla min 64:a 3200 bättre?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Man skall alltså gå in på configure --> speeds och där finna det man ska ändra? För när jag går in där ser jag inte ett skit. Antar att mitt nya ABIT Fatal1ty AN8 inte fungerar med speedfan då. Jag kan nämligen ändra fanspeedsen via ABIT's egna program. Dock kan jag inte ställa in varje fan för sig som det verkar gå med speedfan.. Om de nu hade funkat.

Permalänk
Medlem

Asus A8N-VM CSM

har precis testat Speedfan på Asus A8N-VM CSM(AMD64 3700 clockad till 2600Mhz) och det fungerar utmärkt cpu:n idlar cirka 40 grader och då går fläkten på 45% helt suveränt program,
mitt moderkort står inte med på listan över kompatibla kort men det funkar perfekt ändå.

mycket bra FAQ för övrigt

Visa signatur

ASUS M3N78-EM, AMD Phenom X3 8450, 2048MB Corsair XMS, 80GB SSD, 1.5TB HDD + 320GB HDD, Ubuntu 9.10, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Tjena, tack för den fina guiden.
Det är dock en sak jag inte riktigt har förstått, temp2 vad står den för? Är det då chassitemperaturen medans temp1 är cpu temperaturen?
mvh / Robert

Permalänk
Medlem

hur ställer man in automatisk styrning av fläktarna i speedfan?
mina verkar alltid gå på max så jag får manuellt dra ner dom varje gång jag startar windows eftersom dom automatiskt går upp i 100%

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ / Msi K8N Neo2 / geforce3 Ti200 128mb / Kingston PC3200 1*1024 / Silentium T1 / 80gb Hdd + 120gb hdd / orginalkylning - kör utan fläkt på grafikkort

Permalänk
Avstängd

mitt moderkort skall ha stöd för speedfan...

Dlink ultra-d nf4

men när jag ändrar värdena så går varken RPM upp eller ner... varför? vill inte ha det såhär.. vill sätta alla speeds på max och min CPU värme måste vara fel också.. 37 i idle och 42 i full load i prime95 med en 3700+ @ 2.89 GHz

ngn som vet vad jag ska göra?

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
mitt moderkort skall ha stöd för speedfan...

Dlink ultra-d nf4

men när jag ändrar värdena så går varken RPM upp eller ner... varför? vill inte ha det såhär.. vill sätta alla speeds på max och min CPU värme måste vara fel också.. 37 i idle och 42 i full load i prime95 med en 3700+ @ 2.89 GHz

ngn som vet vad jag ska göra?

titta om det finns någon nyare firmware till moderkortet att tanka..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Abit BX133 Raid kort med en 800 MHz intel celeron @1067MHz i min laborationsburk. När jag kör Speedfan så ökar varvtalet när jag minskar % satsen i programmet!? borde det inte vara tvärt om eller är det nåt jag inte förstår?

En annan fråga: jag har 230 W agg till datorn. Om jag vill överklocka fläktarna (3 st) bör jag skaffa ett kraftigare agg då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle88

Jag har ett litet problem när det gäller sådana här program.
Det är så att jag har ett MSI K8T-Neo, det kallas MS-6702.

I alla program jag provar, t ex Speedfan, CPUCool
och Motherboard Monitor hittar den bara ett moderkort
som heter MS-6701. Ingenstans något spår efter MS-6702.

Jag har testat att köra på MS-6701 men det är inte så kul.
Bland annat så sa Motherboard Monitor att min CPU-temp
låg på 119' C...

Någon med en lösning eller samma problem?

Du kan ju alltid ändra "temperature offset" så att speedfan visar rätt temp?
Configure-> Advanced-> rätt chipset-> Temperature offset

Fast det löser ju inte ditt problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suedman
Jag har ett Abit BX133 Raid kort med en 800 MHz intel celeron @1067MHz i min laborationsburk. När jag kör Speedfan så ökar varvtalet när jag minskar % satsen i programmet!? borde det inte vara tvärt om eller är det nåt jag inte förstår?

En annan fråga: jag har 230 W agg till datorn. Om jag vill överklocka fläktarna (3 st) bör jag skaffa ett kraftigare agg då?

Hehe, överklocka fläktarna?

Om du går in i Advanced och väljer rätt chip så har du något som heter "Reverse PWM logic" Sätter du den på ON så borde ditt problem vara löst

------

Min egen lilla guide till speedfan

Tröttnade på oväsen och värme.

Jag har 2st 120mm fläktar i min låda, en där fram och en där bak.
Asus p4c 8oo Deluxe (gammalt, jaja, shut up..)

När jag en dag skulle kolla på en dvd i datorn så körde jag ut släden på dvd spelaren och brände mig på skivan som satt i, dvd:n sitter ju överst och precis vid nätagget. Kom ganska snabbt fram till att jag måste få ner tempen Satte då in mina 2st Papst 120mm fläktar och för att kunna sova ordentligt och överhuvudtaget kunna sitta vid datorn utan att bli vansinnig satte jag på 2x zalmans motstånd på båda fläktarna, detta innebar ju tyst och skönt.

Efter ett tags spelande så märkte jag dock att temperaturen var för hög, så jag laddade hem speedfan.

På mitt moderkort visade det sig att man bara kunde styra CPU fan med speedfan, med asus egna fan-styrning i bios avstängd. (eller var det på? Inte helt säker och vill inte reboota) Eftersom jag har zalmans reserator så spelar det ju ingen direkt roll. (möjligen har jag gjort nått fel, men jag orkade inte gå djupare in i det än så.)

Det första man ska göra är kolla vilken fläkt som är vilken och byta namn på dom så att man vet. (mina sitter ju båda på cpu-kontakten, men varvtalet tar jag från en annan pin så jag får varvtal från båda, men dom måste ha samma hastighet)

Nu har jag ett A8N SLI SE och trots samma v (4.28) så ser inställningarna i Advanced lite annorlunda ut. Uppdaterar längre ner.

För att få speedfan att fungera som jag vill har jag sen gjort följande:

Configure ->

-> Temperatures
1. Avmarkera orelevanta temperaturer
2. Döpa om (F2) de olika temperaturerna till något mer överskådligt (här antar jag att MB tempen har lägre temp än CPU)
3. Trycka på + intill temperaturen som är relevant och kryssa i vilken fläkt som påverkar just den temperaturen (i mitt fall så är det ju HD0, HD1, MB, CPU som alla påverkas av samma fläkthastighet)
4. Ställa in desired temp för dom olika prylarna, HD0 36; HD1 36; CPU 42; MB 40 .. osv.
Tänk på att så fort desired temp överskrids så ökar speedfan fläkthastigheten så inga drömtemperaturer nu

->Fans
Här har jag bara döpt om fläktarna till "Front" och "Rear"

->Voltages
Gjorde inga ändringar

->Speeds
Här har jag ställt min min fläkthastighet till 62% (det är där som hårddiskarna nästan överröstar fläktarna)
Och max till 100% (kan man ju ställa till kanske 80% eller nått om man inte vill att den ska låta så mycket när den väl blir varm)

->Options
Ändrade bara till Celcius

->Log
Logga eller inte logga, det är frågan.

->Advanced (p4c800 Deluxe)
1. Väljer Winbond #¤%&/, för det är för moderkortet (det är också den med flest options så det är ganska lätt att klura ut)
2. Ändrar FAN Divisor till 16 (för att programmet ska kunna läsa även låga varvtal på fläktarna, (50% är nästan bara 800 RPM)
3. PWM Mode till "Manual PWM Control" för att det var bara där jag fick det att funka
Har inte behövt ändra nått mer i Advanced, men kolla speedfan faq, http://www.almico.com/sffaq.php vid eventuella problem. Alternativt, tryck på F1 då den medföljande dokumentationen är väldans bra.

->Advanced (A8N SLI SE)
3. PWM Mode till "Software Controlled" På mitt A8NSLI SE så är det bara CPU och CHASSI 1 fläktarna jag kan styra varvtal på.

->Events
Tja, vill du att din dator ska pipa eller starta något program vid höga /låga temperaturer så är det här du ska lägga energi

->Internet
Speedfan "behöver" inte internet om du inte ska göra analys av hårddiskarna.. om du inte använder proxy behöver du inte heller bry dig.

Tja, det funkar fint för mig nu, hoppas detta kan hjälpa någon.

/Hertigen

Edit: Bump ?

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Gäst

Hur kommer det sig att det finns två styckna temp 1 på min speedfan??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
Hur kommer det sig att det finns två styckna temp 1 på min speedfan??

Är det samma tempvärde också? Dvs. visar både 42grader (som exempel)

Kan vara så att dom har fått samma namn helt enkelt. Döp om (F2)

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Gäst

en e 33
en e 46