Leta efter en "framtidssäker" laptop...

Permalänk
Medlem

Leta efter en "framtidssäker" laptop...

... och skulle behöva hjälp med detta.

Jag har suttit o jämfört datorer från alienware, dell och sony men jag stirrar mej helt tokig på alla siffror o priser o sånt. Jag känner att vad jag behöver nu är råd från några kunniga människor.

Jag har en budget på ett ungefärligt max 12 000 kr.

Jag letar efter en dator som kommer fixa Windows Vista när det släpps.
Jag vill kunna spela nått spel emellanåt.
Och jag vill kunna konka runt den till kompisar och så, visa bilder, kolla på film, lyssna musik och Lana lite smått ibland.
Design är et plus men inte livsviktigt, kvalitetskänsla är däremot att föredra.

Jag vet att det säkert är ett inlägg likadant som hundra andra men jag skulle fortfarande verkligen uppskatta den hjälp som finns att få. Jag kommer inte kunna ta beslut själv har jag upptäckt då jag bara stirrar mej blind på specar.

Visa signatur

Coolermaster Centurion, 2800+ AMD, 1024 mb minne (2x 512 mb ddr dualchannel), Seagate SATA 160 GB, HIS Excalibur 128 MB Radeon 9800 PRO

Permalänk
Medlem

Ta också en titt på Acer och Asus, om du köper en dator av de märkena för det priset så hamnar du rätt bra till.
Jag skulle särskillt rekomendera Acer Aspire-serien om du vill ha en vettig dator till det priset.

Annars är det de vanliga tipsen
512-1024 mb RAM, Centrino eller Turion processor, 5400-7200 rpm HDD, riktigt grafikkort om ekonomin tillåter.

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem

Jo, men jag har hört en del dåligt om Acer serien.

Visst får man en bra spec, mycket minne osv, MEN Acer är inte så bra på att passa ihop sina system och ofta bildas flaskhalsar överallt i deras system mellan de olika komponenterna.
De är dessutom lite små-ostabila om jag hört rätt. Om jag visste att byggkvaliten var högre hade jag kunnat tänka mej en sådan.

Asus datorerna är ju hyfsade men dom verkar vara mediokra på allt. Medioker byggkvalite, medioker spec osv, då köper jag nog hellre en Dell... det som blir lidande då är grafiken.

Visa signatur

Coolermaster Centurion, 2800+ AMD, 1024 mb minne (2x 512 mb ddr dualchannel), Seagate SATA 160 GB, HIS Excalibur 128 MB Radeon 9800 PRO

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma krav som du, förutom att de spelar jag spelar är Football Manager, kan väl bero på att man nuvaranda dators grafikkort inte pallar nåt annat

Men vad har du fått upp ögonen för, vilka modeller?

Jag har mest kollat på Dell Inspiron 6000 och Inspiron 630m

där man får antingen en mindre utan dedikerat grafikkort och inte riktigt lika bra skärm mot en väldigt bra skärm o tyngre med 128mb grafik...

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt sneglat lite på dell 6000, den är ju snygg, och lagom stor/liten. Jag är ingen liten mes som gnäller när datorn väger mer än 300 gram

Vikten är inte så viktig för min del, och den lite större skärmen e ju rätt najs att ha faktiskt. Batteritiden är inte viktigast i världen, så länge den kan va igång en timma eller två så man kan visa fotografier för kompisar o ev. kolla en film på nån buss nån gång.

Har även kollat lite på dell 9400 men ja har kommit på att den är för dyr för mej, även om det skulle va kul o ha en dator me fet grafik som håller för spel ett tag. Kommer bli tråkigt o inte kunna spela sitt half-life 3 och doom/quake...

Har kikat lite på Sony VAIO datorerna, dom är ju i lagom prisklass, väldigt snygga och välbyggda, MEN har alltid dåliga grafikkort i sig...

Har kollat på alienwares datorer www.alienware.se och man kan få deras billigaste/sämsta laptop för drygt 10 000, MEN då har den inte svenskt tangentbord och servicen ligger i england om datorn skulle gå sönder eller nått...

DELL och Sony VAIO är dom jag ställer mot varandra först och främst just nu, men tips om annat är ju alltid välkommet...

Jobbigt o ha sån jä*** beslutsångest!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sony VAIO har alltid "dåliga"skärmar om man ser till upplösning om du jämför med Dell I6000 med WSXGA+ (1680 x 1050) skärmen som verkar riktigt fräsch, annars ser ju VAIO snygga ut

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

bryr mej inte så mycket om upplösningen på laptopskärmen, jag har alltid ett tomt skrivbord ändå, och i alla mappar är det detaljerad information som gäller :-]

Det viktigaste för mej är hur stabil datorn är och hur den presterar.

Visa signatur

Permalänk

Har idag börjat skriva på detta forum. Finner de lite märkligt att de länkas till Sager i USA och Alienware i England när dessa finns här i Sverige (www.nixus.se). Billigare blir det att köpa från Tyskland och det kan ordnas svenska tangetbord (http://www.ww-mmm.de/xtcommerce/index.php). Även Barebones brukar gå att få på flera ställen. Det är ju så att nästan alla bärbara datorer har sitt ursprung i Taiwan. En mängd olika importörer/distributörer i Europa och Nordamerika förser sedan dessa lådor med sina namn och beteckningar. Asus, Mitac, Clevo, TwinHead, Aopen är några av OEM-tillverkarna. Kolla gärna på deras hemsidor. Sager, Alienware, Smartbook, Averatec, Gericon, Medion, Targa, Zepto, Nexco m.fl. är namn på produkter från andra tillverkare. För den prismedvetne, och vem är inte det, finns det pengar att spara.... I Europa verkar de tyskspråkiga länderna ha de lägsta priserna inte minst bereonde på en hård konkurrens. England har bland de allra högsta överhuvudtaget. USA är heller inte speciellt billigt då det tillkommer moms i alla lägen (datorer tror jag är tullfria).

Permalänk
Medlem

Nixus Titandatorer har jag sett innan och dom är ju inte i närheten av lika snygga som alienwaredatorerna är :-] Man måste vara lite utseendefixerad oxå, stil är viktigt (men missförstå mej inte, funktion är viktigast).

Vill inte beställa från annat land helst, man vill ju få service på sina grejer utan strul, och strul blir det ofta om man köper från annat land än sverige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte att du får en Alienware för den budgeten du har.. Iaf inte en som klarar dina krav. Ska låta detta vara osagt dock, har enbart mina egna åsikter från att jag kollat på Alienwares hemsida innan :). Tycker för övrigt själv de känns bäst att köpa från en svensk sida/företag. Måste vara lättare med service osv?

Sorry, såg inte vad du hade skrivit ovan om att ett svenskt företag säljer dem!

En annan sak som gäller Alienware datorerna. Har förstått att det är samma hårdvara i Alienware datorerna som det är i Fujitsu Siemens xx34 serie (samma moderkort), och FS har STORA problem med just den serien. Ett stort lagg problem som gäller som dem inte kunnat fixa på över 3 månader nu. Vet inte om detta gäller Alienware datorerna också, men det är kanske värt att kolla upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av St0rm69
Nixus Titandatorer har jag sett innan och dom är ju inte i närheten av lika snygga som alienwaredatorerna är :-] Man måste vara lite utseendefixerad oxå, stil är viktigt (men missförstå mej inte, funktion är viktigast).

Vill inte beställa från annat land helst, man vill ju få service på sina grejer utan strul, och strul blir det ofta om man köper från annat land än sverige.

Nja, smaken är som baken - delad. Tycker det ser fånigt ut med Alienwares tillkrånglade lock. Det är ju samma maskiner i grunden som Clevo förrutom locket och färgvalet.

Servicen är i de flesta fall ändå via inskick så skillnaden är inte som dag och natt, men krångligare förståss. Har haft bärbara datorer sedan 1993 och har aldrig haft problem med en enda.... Har nu en Smartbook inköpt i Tyskland och den kan jag serva här hos Axxess (Mitac) om det skulle behövas.