explorer.exe 100% cpu?

Permalänk
Medlem

explorer.exe 100% cpu?

Hej!
Märkte för någon dag sen att datorn blev otroligt slö, tänkte att den bara behövde en reboot men så var icke fallet. Explorer.exe använder 150mb ram och nästan 100% cpu hela tiden, är det något virus/spyware? hur kan man kolla vad det är för virus om så vore fallet?
Riktigt jobbigt detta.
Alla förslag välkomnas.
mvh / sebbe

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

har du något antivirus?
kollat igenom datorn med ad-aware?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

ad-aware hittar inget viktigt.
Har AVG antivirus.
scannat med det mesta jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad händer om du stänger av explorer och startar en ny instans? Drar den också mycket resurser?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

då går slutar det att sluka cpu för en stund, men efter nån min så vips, speciellt när jag gör något nytt, t ex går in i "den här datorn" eller startar winamp eller någon klickar på någon fil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du ServicePack2 och alla uppdateringar?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

fliker in att jag skulle inte rekomendera att köra avg freeware om det är det du kör då det helt enklet inte är bra

Det är betalversionerna som gäller å tänker då på kaspersky f-secure (samma AV-motor) och nod32 som ex

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Har du ServicePack2 och alla uppdateringar?

nej, har bara sp1 och updaterar aldrig med windows update då jag tycker att det bara blir fel med allt.

Kan de ha att göra med en viss fil? för när jag går in på den speciell mapp då går cpu i 100% och fortsätter så, är jag försöker ta bort filen står det "filen används bla bla och går inte att ta bort", har testat flera gånger och jag vet att filen inte används.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ladda hem video fixer e funkad för mig.. video fixer reparerar och tar bort den pajjade delen av filen och om d behövs finns d en knapp där man kan ta bort filen... (d e en avi. fil va??)

Permalänk

jag har presis samma problem...fast jag har sp2 och alla uppdateringar..om det hjälper..:)

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

samma

Samma fel för mig med när windows ska dra en preview på en film t.ex, då börjar explorer.exe ta all CPU och en massa minne, går att döda explorer.exe o starta om, så funkar det fint tills man stöter i nästa fil

Visa signatur

"Jämnställdhet är bara att behandla alla lika illa.."