5.1-ljud från dator till reciever

Permalänk
Medlem

5.1-ljud från dator till reciever

Jag har ett SB Audio 2 ZS-kort och kör DVD-filmer från datorn till TV:n. Ljudkortet är kopplat via en optisk kabel till recievern.

Jag har svårt att få till ett riktigt 5.1-ljud och en polare envisas med att jag på något vis måste koppla fem kablar från ljudkortet till förstärkaren, för att kunna använda mig av 5.1-surroundljud. Stämmer detta, eller skall det räcka med en optisk kabel?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Det räcker med en optisk kabel.

SweSA

Permalänk
Medlem

är ljudkällan encodad i DD eller DTS räcker det med spdif eller toslink.

I spel måste du dock ha specialljudkort som kan koda DD "on the fly" (HDA Digital X-Mystique 7.1) för att få 5.1 via toslink... Audig stödjer det alltså inte...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabrioth
är ljudkällan encodad i DD eller DTS räcker det med spdif eller toslink.

I spel måste du dock ha specialljudkort som kan koda DD "on the fly" (tex Xear 3D) för att få 5.1 via toslink... Audig stödjer det alltså inte...

SPDIF kan antingen vara optisk eller eletrisk, toslink är alltså också SPDIF.

Permalänk
Avstängd

dvs bara från DVD skivor. vill man njuta av AC3 från divX , spel m.m så är det som andra sagt, iofs så är det inte i realtid i hårdvaran.

soundstorm for teh win

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.

Jag kör just nu optisk digitalkabel mellan det inbyggda ac-ljudet i moderkortet (urrrk)
och en mindre hemmabioanläggning som jag har råkat få över. (Marantz/Canton 5.1)

Går i ljudkorts-köpartankar eftersom moderkortsljudet stinker (knastrar & distar osv)
och då hopar sig ju frågorna vad man ska satsa på osv.
Jag får ut 5.1 vid film med diskreta ljudspår men såklart inte annars enligt inlägg ovan.
(Specialljudkort med "HDA Digital X-Mystique 7.1" är det jag syftar på närmast..)
Är det det som i t.ex. F.E.A.R. benäms "EAX"?

@g4bb3:
Vad menar du med "iofs så är et inte i realtid i hårdvaran" - kan du utveckla det?

Vad ska man satsa på för att få bra, rent (well...) ljud och spelkompatibilitet då?
Behöver man ta i med ngt Soundblaster Fatal1ty-tjosan för 3 papp, eller finns det billigare
alternativ som man kan få njutbart 5.1-ljud för mera sansade summor? Förslag?

Mvh

Edit/
Hurr satavvar kårrkor?

Permalänk
Medlem

Recievern klarar olika tyyper av DD och DTS och det är även sådana filmer jag spelar upp. I spel gör det detsamma om det fungerar eller ej.

Så det skall alltså gå med en enkel optisk kabel? Problemet är att jag inte får riktigt surrondljud, utan sateliterna spelar upp ljud som även går i frontarna.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Som regel behöver man ställa SPDIF pass through i både ljudkortets program och spelaren, i visa fall kan det vara även vara i dekodern. Kan vara lite knepigt att hitta kombinationen som funkar. Någon gång har jag varit tvungen att ställa in lite i recievern också. Den goda nyheten är att detta för DVD bara släpper igenom signalen så länge du nöjer dig med AC3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dyll
Recievern klarar olika tyyper av DD och DTS och det är även sådana filmer jag spelar upp. I spel gör det detsamma om det fungerar eller ej.

Så det skall alltså gå med en enkel optisk kabel? Problemet är att jag inte får riktigt surrondljud, utan sateliterna spelar upp ljud som även går i frontarna.

Verkar som om du bara får fram 2-kanaligt.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marsipulami
Som regel behöver man ställa SPDIF pass through i både ljudkortets program och spelaren, i visa fall kan det vara även vara i dekodern. Kan vara lite knepigt att hitta kombinationen som funkar. Någon gång har jag varit tvungen att ställa in lite i recievern också. Den goda nyheten är att detta för DVD bara släpper igenom signalen så länge du nöjer dig med AC3.

Recievern lär vara inställd på detta. Under ljudkortets inställningar finns följande att välja på:

Digital Input SPDIF:
Default
DD/DTS SPDIF-In decode
SPDIF Bypass

På Dekoder finns följande:
Use installed dekoder
SPDIF Passthrough (DD/DTS Ditital Out Note:external dekoder required)

I nuläget har jag DD/DTS SPDIF-In på "Digital Input" och SPDIF Passthrough på "Dekoder"...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag tror du missat att ändra i DVD-mjukvaruspelaren till SPDIF i audio output, annars kommer mjukvaruspelaren avkoda signalen innan den skickats till ljudkortet och det kan då bara skickas stereosignal på digitalutgången oavsett hur ljudkortets inställningar är satta.

DVD-Film -> mjukvaruspelare -> ljudkort -> digitalkabel -> reciever

Permalänk
Medlem

En liten notis bara:
Alla filmer som har flerkanaligt digitalt ljud som DD och DTS går att skicka via SPDIF. Spelar ingen roll om det är DVD, DivX, XviD, .mpg etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Jag tror du missat att ändra i DVD-mjukvaruspelaren till SPDIF i audio output, annars kommer mjukvaruspelaren avkoda signalen innan den skickats till ljudkortet och det kan då bara skickas stereosignal på digitalutgången oavsett hur ljudkortets inställningar är satta.

DVD-Film -> mjukvaruspelare -> ljudkort -> digitalkabel -> reciever

Helt riktigt!

Nåväl, väljer jag Digital (S/PDIF) ut till extern processor så kommer det inget ljud alls från Intervideo.

Väljer jag analogt ljudkort som det var innan, men också Extern Pro Logic-processor så blir det ljud. Bör detta fungera korrekt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1