Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjoberg
Har lånat en wrt54gs av en kompis men får inte igång den. Den får inte något ip av telia. vad ska jag ställa in?

Har upplevt att det kan ta väldigt lång tid ibland att få ip av telia, hur länge har du väntat? Routern ska vara inställd på DHCP på telias på adsl, har du provat att starta om routern och även adslmodemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxxar
Har upplevt att det kan ta väldigt lång tid ibland att få ip av telia, hur länge har du väntat? Routern ska vara inställd på DHCP på telias på adsl, har du provat att starta om routern och även adslmodemet?

Jag väntade väl en halv timme som max. Sen åkte jag å bytte tillbaka till min andra router och även den fick inget ip. så jag stängde av både modem och router i ett par timmar och startade igen så fungerade det. Så jag antar att det inte va linksysyens fel utan att jag va utan ip från telia. Störande nu är när både jag och min bror är inne på dc samdigt så dör nätverket och jag måste starta om routern. så det får nog bli en linksys tror jag snart!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Firmware Version : v4.70.6
WRT54GS v1.1

Har kört några olika custom firmwares men har inte varit nöjd med stabiliteten med dom. De har visserligen fler och fräckare funktioner, men då har routern kraschat då o då å andra sidan.

En sak kom jag på förresten som jag retat mig lite på, och det är att om routern jobbar hårt med trafik på ethernetportarna så orkar den inte skicka ut trafik på det trådlösa. Om jag ska streama film till laptoppen från servern över det trådlösa så hackar det. Verkar inte som om den prioriterar det trådlösa tyvärr. Kanske är nåt som funkar bättre med custom firmware? Brukar stänga ned bittorrent eller dc++ om jag ska streama film.

Det är ett typfel på dessa modellerna. Andra problem som den har är att den låser sig vid många samtidiga anslutningar (torrents) och att WiFi-delen dyker när man tankar stora filer.
Linksys har stora problem med WRT54G och närbesläktade modeller.
Jag har bytt min en gång den hade revision 2.2 på hårdvaran, den var näst intill oanvändbar. Den nya (som jag fick efter några månader!) är inte riktigt lika hopplös men bra är den inte.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:

Jag har en nyköpt mig en Linksys WRT54. Om jag testar min hastighet mot Internet utan router så ligger jag i ca 50Mbps, med router så är det 'bara' ca 17-18Mbps. Ske en router verkligen stjäla så mycket?

Jag undrar också om man kan ställa in routern så att den bara fungerar som en bredbandsdelare. Jag har nämligen två datorer med varsin IP adress, men det fungerar inte att bara koppla in dem i routern, utan man måste ställa in routern så att den delar Statisk IP. Kan man ställa in den så att den bara agerar typ switch?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gyppo
Lånar tråden lite:

Jag har en nyköpt mig en Linksys WRT54. Om jag testar min hastighet mot Internet utan router så ligger jag i ca 50Mbps, med router så är det 'bara' ca 17-18Mbps. Ske en router verkligen stjäla så mycket?

Jag undrar också om man kan ställa in routern så att den bara fungerar som en bredbandsdelare. Jag har nämligen två datorer med varsin IP adress, men det fungerar inte att bara koppla in dem i routern, utan man måste ställa in routern så att den delar Statisk IP. Kan man ställa in den så att den bara agerar typ switch?

Koppla in din inkommande anslutning i LAN-delen och stäng av DHCP-servern i Linksysen.

Visa signatur

Den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gyppo
Lånar tråden lite:

Jag tror inte Linksysen är snabbare än så. Min WRT54G storknar i 7 Mbps på torrents och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Jag tror inte Linksysen är snabbare än så. Min WRT54G storknar i 7 Mbps på torrents och liknande.

Vilken version och firmware har du då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjoberg
Vilken version och firmware har du då?

v3.1 med senaste FW (vad den nu heter). Tidigare hade jag en v2.2 som var så sjukt kass att jag bytte tillbaka till min DLink-604 ett tag.

Permalänk

Jag har samm dilemma nu. Har precis fått 100/10 anslutning med min WRT54G v2.2 o senaste firmware 4.20.7 eller vad den nu hette.

Jag får max 20Mbps när jag kopplar in 1 dator... askass!!!

Någon som vet hur man ska få upp hastigheten? Sätta den som "switch" är ju inte något alternativ då kan jag lika gärna använda en switch istället.

tacksam för svar,

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nog så att routern inte orkar med mer än så. Det är ju trots allt inte så värst mycket till CPU och minne i den. Ev kan det bli högre prestanda om du stänger av brandväggsdelen i den, så den inte behöver analysera lika mycket. Då öppnar du å andra sidan för attacker på ett annat sätt.

Permalänk

Ja och det är ju inte direkt något alternativ. Då kan man ju egentligen lika gärna köra en switch o mjukvarubrandvägg.

Hmms. Jag har kollat på D-links DGL-4300 gamer router som ersättare.
Någon som har testat den o kan verifiera att man kan få 80-90Mbit i throughput till en dator via den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Är det någon som listat ut om GL varianten är Exakt likadan som gamla G eller GS då det väl var olika prestanda på de tu (cpu etc)?

Eller är jag helt ute & cyklar nu?

All info jag hittat tyder på att WRT54GL är exakt likadan som den senaste linux-kompatibla WRT54G (v4). WRT54GS har mer minne än G/GL av motsvarande version (för att kunna köra dubbelt så mycket WLAN samtidigt, eller nåt).

Somliga firmware-producenter har testat sina grejor på WRT54GL, och det verkar gå bra för dem som försökt (har inte testat min WRT54GL med annat än standardfirmware ännu).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
All info jag hittat tyder på att WRT54GL är exakt likadan som den senaste linux-kompatibla WRT54G (v4). WRT54GS har mer minne än G/GL av motsvarande version (för att kunna köra dubbelt så mycket WLAN samtidigt, eller nåt).

Somliga firmware-producenter har testat sina grejor på WRT54GL, och det verkar gå bra för dem som försökt (har inte testat min WRT54GL med annat än standardfirmware ännu).

Vore fint om du kunde göra det Vill veta om det går att ändra effekten på den här. Eller någon annan som vet säkert?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

Ska inhandla en WRT54GS imorgon... gamla di-604an, har faktiskt stått pall rätt länge nu..

Nån som kan beskriva hur jag får igång den... fixar WPAn och diverse nödvändiga inställningar, och vad är det här med firmware som alla snackar om?

Mycket tacksam för alla svar, som ni antagligen förstår så är jag inte så kunnig på nätverk.. så beskriv grundligt tack!

EDIT:
Vad tror ni om den här? Linksysen var slut i min butik och försäljaren sa att den var slut i hela europa... orkar inte vänta så länge så vad tror ni om denna? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308518 verkar inte heller vara så dum?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om en del saker som folk inte vet om. (Saker som man lätt tror är routerns problem).....

1. I och med Windows XP servicepack2 så begränsas antalet samtidiga tcp sessioner till 10 st. Detta är döden om du skall använda bittorrent. Bittorrent fungerar, men vill du surfa samtidigt så är det precis som om routern/internet är dött. Lösningen är att installera denna fix, då ändras antalet sessioner till 50. Kolla på http://www.lvllord.de/

2. Återigen Bittorrent. Begränsa din Upload till en bra bit under din verkliga upload, då bittorrent trafiken är som sirap (för ADSL tekniken).

3. Kryptering, suger rejält med kraft från routern. Beroende på var/hur du bor så hade jag bara stängt av Broadcast SSID och aktiverat MAC-adress åtkomst. Detta beror såklart på vilken lina du har (har du 2Mbit så lär ju krypteringen inte spela någon roll, men kör du 24Mbit) då får du tänka på detta!

Själv kör jag en Linksys WRT54GX (srx) modellen med tillhörande PCI-kort, det gick loss på ca 2300kr, men fungerar kanon.

Tack för mig.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD64 3700+ SanDiego KAB2E @2860MHz| Asus A8N-SLI Premium | 2x 1024 Kingmax PC3200 | Club3D 7800GT 256mb GDDR3 480/1200 | Antec Sonata II
3Dmark05 8163

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teambp
Vill bara tipsa om en del saker som folk inte vet om. (Saker som man lätt tror är routerns problem).....

1. I och med Windows XP servicepack2 så begränsas antalet samtidiga tcp sessioner till 10 st. Detta är döden om du skall använda bittorrent. Bittorrent fungerar, men vill du surfa samtidigt så är det precis som om routern/internet är dött. Lösningen är att installera denna fix...

Eller så konfigurerar man torrent klienten korrekt så man slipper ta till 3:e parts patchar i systemet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

rekommenderar att du inte köper WRT54G iaf... gjorde misstaget att köpa en och fick v.5.... den stänger av sig men det har jag nog fixat... torrentanslutningar och sån skit... har firmwire 1.00.7 som jag fick av supporten... sen dess så har den iaf inte stängt av sig nåt större...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sajfer
Vore fint om du kunde göra det Vill veta om det går att ändra effekten på den här. Eller någon annan som vet säkert?

Jag kör sedan ett par veckor dd-wrt på den. Det finns en ruta där man kan ställa uteffekten på WLAN, men jag har inte ändrat den (då jag har full kräm i hela lägenheten ändå).
Att öka uteffekten behöver inte ge särskilt mycket. Att laptopen lättare kan höra basstationen spelar ändå inte så stor roll om inte basstationen kan höra laptopen (som fortfarande sänder på lägre effekt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så en WRT54GS är inget att satsa på då man inte kan ändra firmware? Vad är firmware btw :P? En WRT54G är ju inte heller att satsa på då den inte kan kopplas ihop till at utöka nätverket... Vad är det för speciellt med WRT54GL, är den som GS eller?
Är det enda raka och köpa WRT54GX då? Man måste ju kunna byte firmware... hur man nu gör de, men de kan vi ta sen

Hjälp mig nu, vilken av dessa skulle ni välja, om WRT54GL inte är något alternativ...

1.http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308518
2.http://se.pricerunner.com/computing/networking/broadband-gate...

Visa signatur

MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Som sagts några gånger förr:
WRT54GS och G av nyaste versionen (v5) kan inte köra Linux, och därmed inte hembyggd firmware, medan v4 och tidigare kan (och gör). WRT54GL är precis samma hårdvara som en WRT54G v4.

På vilket sätt kan man inte använda en GL (eller G) för att "utöka nätverket"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
lite OT: finns de Linksys ADSL2+ modem?

Kör jag och det e otroligt stabilt körde innan D-link modem 300T med en IPCop burk, men det här e lika satbilt och tar minder med ström :S

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Som sagts några gånger förr:
WRT54GS och G av nyaste versionen (v5) kan inte köra Linux, och därmed inte hembyggd firmware, medan v4 och tidigare kan (och gör). WRT54GL är precis samma hårdvara som en WRT54G v4.

På vilket sätt kan man inte använda en GL (eller G) för att "utöka nätverket"?

Men asså hur får man tag på en v4 då? Vad är det för skillnad mellan GS/GX/GL och G? Nån som kan förklara

Hadde för mig att det bara är GS och GX som har WDA som tillåter att man kan använda flera routrar och utvidga nätverket.

EDIT: Är det bara GX om man kan byta "kanal" på?
BTW borde göra en samlingstråd om Linksys g/gl/gs/gx modellerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men asså hur får man tag på en v4 då?

det går inte att köpa någon sådan ny... men du kan nog hitta en v.4 begagnat....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QrueL
det går inte att köpa någon sådan ny... men du kan nog hitta en v.4 begagnat....

jo det kan man.. köpte min på dustin för ca 2 veckor sen.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
jo det kan man.. köpte min på dustin för ca 2 veckor sen.

Finns det ingen äterförsäljare som bara säljer dom gamla, då ingen vill ha den med vers.5?

EDIT: En gång för alla, kan man byta kanal på GS eller GX eller GL, och vad är skillnaden mellan GS och GL nån som kan säga något konkret? Vad är throughputen på GS/GL och GX? Är MIMO tekniken i GX något att satsa på nu, eller ska man byta router när n-tekniken är färdig "utvecklad"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har köpt mig en WRT54GL nu. Efter att ha lagt in DD-WRT och pillat lite i inställningarna är jag sjukt nöjd. Över min förväntan. Jag har inte hunnit pressa den med massa anslutningar än så den biten vet man ju inte hur det är med. Men DD-WRT är överlägset. Finns i princip allt man behöver. Massvis med inställningar för varje funktion. Det ända jag blev lite missnöjd med var antennanslutningen. Det är ingen vanlig SMA kontakt. Den är mycket tjockare.

Någon som vet vad kontakten heter?

Permalänk
Medlem

Kontakten heter Reverse TNC eller R-TNC (den "vanliga" heter Reverse SMA / R-SMA).

Tycker det är bra att de har en lite stadigare kontakt. R-SMA går lätt sönder, den är för liten och bräcklig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sajfer
Har köpt mig en WRT54GL nu. Efter att ha lagt in DD-WRT och pillat lite i inställningarna är jag sjukt nöjd. Över min förväntan. Jag har inte hunnit pressa den med massa anslutningar än så den biten vet man ju inte hur det är med. Men DD-WRT är överlägset. Finns i princip allt man behöver. Massvis med inställningar för varje funktion. Det ända jag blev lite missnöjd med var antennanslutningen. Det är ingen vanlig SMA kontakt. Den är mycket tjockare.

Någon som vet vad kontakten heter?

http://fer.ath.cx/linksysantenn.jpg

Kontakterna är ju bland de bättre. Håller med Stack.

sajfer: vore kul om du kunde pressa din WRT54GL med lite torrents anslutningar.
När jag körde DD-WRT på min WRT54GS v1.1 och hade uppgraderat linan till 2mbit (ADSL), så fick jag problemet att den började tappa paket när jag körde torrents.
Ganska mycket dessutom vilket resulterade att surfning vart omöjligt stundvis, medans torrents tankade på som vanligt.

Hittade denna länk:
http://www.utorrent.com/faq.php#Special_note_for_users_with_L...

Hmm jag vet inte om länken fungerar, men här är lte av vad som stog iaf.

Special note for users with Linksys WRT54G/GL/GS routers, there are severe problems with them when running any P2P app (read for fix)

The default firmware for Linksys (and all replacement firmwares except for one) have a severe problem where they track old connections for FIVE days, which causes the router to hang when using P2P apps, or any software that generates a lot of connections. DHT only aggravates the situation because of the number of connections it generates.

Linksys has yet to address this issue, but there is a fix. If you use alternative firmware, you can put in a start-up script to fix this problem. DD-WRT and HyperWRT support custom start-up scripts. I am not responsible if you screw up your router, so you do this at your own risk. This page has instructions on recovering a bricked router.:

Flashade in nyaste Linksys orginal firmware och problemet försvann.
Har inte orkat bry mig så mycket mer men det är möjligt att det är fixat i nyare versioner av DD-WRT. Jag hade version 23, om jag inte minns fel nu.

Permalänk
Medlem

Mycket riktigt strular det lite med WRT54GL här med.

Har testat det mesta som står här: http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=Router_Slowdown

Men det är fortfarande lite trögt när man tex ska logga in på FTP. Surfningen går lite halvtrögt också. Fast det gjorde det med freebsd routern också. Vet inte om det är Opera som fyller cachen direkt. Jag har jobbigt problem med torrents (Azureus). Dom börjar skicka sen uppdateras inte hastigheten så ofta så dyker speeden. Sen slutar seeden. Får även att det är UDP problem med porten ibland. Tom inte connectable! Har inga hastighetsproblem med att ladda ner i varken torrent, ftp, www, dc. Så routern funkar men går allmänt segt. Kör just nu dd-wrt.v23. Har inte prövat beta firmwaren än men läste att någon löste sitt problem med den. Alla verkar ha olika svar på saker och ting. Gäller väl att pröva sig fram helt enkelt!

Förhoppningsvis kommer det en redig firmware som löser alla dessa buggar snart.

edit:

Varför i helv... slocknar Cisco Systems lampan och WAN porten dissas i några sekunder varje gång man sparar en inställning? Hoppas verkligen inte att det ska behöva vara så.

edit:

Kommer dessutom inte in på en speciell ftp server (port runt 2000). Alla andra funkar utom just denna. Stänger jag av fw så funkar det.

Permalänk
Medlem

jag vet detta är bumping men jag behöver ju hjälp med detta

iaf har en WRT54GL
som jag la in DD-WRT v23 SP1-RC1 (05/07/06)

men vad är lössenordet?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh