Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McBain
En 80-140mm fläkt på 12V känns lite väl mycket, får se om jag slänger in en 80mm fläkt och kör den på 5V. Blir nog rätt puligt att komma åt iofs, får se om jag orkar

Har du nån 80mm liggandes är det ju bara att sätta in den och jämföra kyltiden mellan 5v och 12v

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Har du nån 80mm liggandes är det ju bara att sätta in den och jämföra kyltiden mellan 5v och 12v

Har faktiskt två st 80mm fläktar som ligger, en 15mm tjock och en 25mm, får se vilken som passar bäst. Men det blir garranterat på 5v då jag bara klipper sladdarna ner till fläkten som sitter nu och löder på den nya fläkten. Annars måste jag öppna hela kalaset igen och fiffla ner en ny kabel. Undra hur jag ska fästa nya fläkten förresten? Två m4 bultar håller 60mm nu, blir svårt att få 80mm att sitta på samma mått

EDIT: Har nu tittat lite närmre på det hela... Kommer bli alldeles för mycket jobb bara för att byta fläkten så det alternativet går bort. Istället borrar jag bort nitarna till locket och drar upp 60mm på insidan till 12V istället. Kommer låta satan :D! Hoppas bara att kylens isolering hindrar ljudet från att komma ut!

[EDIT] Säppte på locket och lödde om fläkten på insidan till 12V. Vilken skillnad!!! Den blåser betyyydligt mer och luften som blåser känns hur kall som helst. Fenorna på flänsen ligger åt rätt håll så fläkten tar luft därifrån och blåser ner.

De 9st millers som nu stått där i ungefär en halvtimma kommer ut kalla, fan helt otroligt.

Permalänk
Medlem

För "idesketchen" vad för program använde du när du ritade den? antar att det är ngt sorts CADprogram. Skulle du kunna säga vad det heter?

Permalänk
Medlem

Snyggt med galv/AluZink looken.

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Tobb100: Tack tack

Bograth: 3D-skissen gjorde jag i ett program som heter Sketchup. Första gången jag använde det men efter nån timme går det faktiskt att få ett hyffsat resultat. Finns massor med guider och tutourials för programmet att hitta på nätet, tror även det följer med i programmet? Dessa kan vara bra (nödvändiga) att gå igenom om du tänkte göra något mer avancerat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McBain
Har faktiskt två st 80mm fläktar som ligger, en 15mm tjock och en 25mm, får se vilken som passar bäst. Men det blir garranterat på 5v då jag bara klipper sladdarna ner till fläkten som sitter nu och löder på den nya fläkten. Annars måste jag öppna hela kalaset igen och fiffla ner en ny kabel. Undra hur jag ska fästa nya fläkten förresten? Två m4 bultar håller 60mm nu, blir svårt att få 80mm att sitta på samma mått

EDIT: Har nu tittat lite närmre på det hela... Kommer bli alldeles för mycket jobb bara för att byta fläkten så det alternativet går bort. Istället borrar jag bort nitarna till locket och drar upp 60mm på insidan till 12V istället. Kommer låta satan :D! Hoppas bara att kylens isolering hindrar ljudet från att komma ut!

[EDIT] Säppte på locket och lödde om fläkten på insidan till 12V. Vilken skillnad!!! Den blåser betyyydligt mer och luften som blåser känns hur kall som helst. Fenorna på flänsen ligger åt rätt håll så fläkten tar luft därifrån och blåser ner.

De 9st millers som nu stått där i ungefär en halvtimma kommer ut kalla, fan helt otroligt.

Blev den verkligen _så_ stor skillnad mellan 5v och 12v på den lilla?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Trevligt arbete, snyggt

Visa signatur

Vattenkylt GF2MX 175/166 @ 263/225

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Blev den verkligen _så_ stor skillnad mellan 5v och 12v på den lilla?

Hehe, skillnad blev det, kanske överdrev en aning

Det blir dock kallare bra mycket fortare och nu kyler den ner till 7grader, vilket känns mer än OK!
Beror nog rätt mycket på att flänsen är så pass stor, tveksamt om det hade blivit bra med den flänsen jag hade från början...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McBain
Hehe, skillnad blev det, kanske överdrev en aning

Det blir dock kallare bra mycket fortare och nu kyler den ner till 7grader, vilket känns mer än OK!
Beror nog rätt mycket på att flänsen är så pass stor, tveksamt om det hade blivit bra med den flänsen jag hade från början...

Det beror ju på, första flänsen hade ju antagligen fler fenor, fler fenor = mer yta mot luften. Det är ju just ytan mot luften som spelar störst roll. En kombination av de båda skulle ju vara bäst, men man tager vad man haver så att säga

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det beror ju på, första flänsen hade ju antagligen fler fenor, fler fenor = mer yta mot luften. Det är ju just ytan mot luften som spelar störst roll. En kombination av de båda skulle ju vara bäst, men man tager vad man haver så att säga

Ja kanske, men den första flänsen hade ganska tätt mellan fenorna och det smala utrymmet där i mellan täcktes av frost...