Permalänk
Medlem

vågar jag överklocka igen? :S

hej, hmm, jag började på med att överklocka min 3700+ cpu med ett MSI neo2 fx.

Kan berätta vad jag gjorde och vad som hände::

Jag la i PCI/AGP låset( ökade till 67mhz)

ökade sedan stegvis fsb'n började på 230mhz, och sänkte minnerna till 166mhz, då gick dom i 200 typ p.g.a ökad fsb;), ja..

sen drog jag upp fsb till 250 mhz, multipler till x10 och HTT sänkte jag från x4 till x3 som man ska göra när man går över fsb250mhz.

Jag visste inte om jag vågade köra minnerna på 166mhz, för då kanske dom skulle paja p.g.a höjd fsb( jag vet inte hur man räknar ut hur mycket "speed" det blir på minnerna, aa iaf, så jag sänkte minnerna till 133 för att vara på säkra sidan.

Men sen när jag startade om datorn så stod det nått med -- Warning, ROM BIOS, aa nått sånt, och så startade den om och blev samma , sen när jag startade om igen så fick jag ingen bild . Försökte med allt möjligt, skärmen stog bara i stand-by hela tiden. Så jag retunerade moderkortet till komplett och dom fixade det genom att flasha BIOS.

Nu har jag fått tillbaka det , men nu vet jag inte om jag vågar på och klocka igen, har ingen lust att skicka tillbaka det igen, men man vill ju klocka när man har en 3700+ SD.

Vad gjorde jag för fel, blir tveksam till att börja överklocka:S

Mvh Kenny G

Permalänk
Avstängd

testade du att reseta bios?

Visa signatur

dude

Permalänk
Medlem

jo, kom ju inte in i bios heller, så jag testade med att bygla på moderkortet och ta bort batteriet ett tag, men ingen skillnad

----------------------------

Men varför blev det som det blev?

Permalänk
Medlem

man kan oftast göra en reset genom att plocka ur batteriet en stund.
edit/ skrev svar för sent där.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Avstängd

lol n00b skickar tillbaka för att få Cmos Cleared

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
lol n00b skickar tillbaka för att få Cmos Cleared

OFFTOPIC- Du borde bli svartlistad för ett sånt inlägg! Killen hade provat det och ville veta vad det kunde vara som ställde till det...

Kenny88g: Det enda komplett.se gjorde var att flasha BIOS? Har faktiskt aldrig hört att BIOS kan krasha vid OC... Rätta mig gärna om jag har fel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
lol n00b skickar tillbaka för att få Cmos Cleared

Nej, han skickade tillbaka för att flasha bios, det är absolut inte samma sak som att nolla cmos. Är det nån som inte vet vad man pratar om är det du.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
lol n00b skickar tillbaka för att få Cmos Cleared

noob är det nog du som är haha... hjälp han istället för att skriva dumma saker som du inte förstår dig på

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

skulle vara kul med lite idéer om varför jag inte fick nån bild,
har inte fått några speciellt bra svar:S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny88g
skulle vara kul med lite idéer om varför jag inte fick nån bild,
har inte fått några speciellt bra svar:S

säker på att du hade låst pci-e?
för de andra, när ja klocka me min intel å de vart för mycke fick ja ingen bild, då reseta ja bara cmos och det funkade!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

Min msi startar aldrig på 133 inställningen, måste resetta cmos.

Visa signatur

A64@2.5@7700CU | 2*1GB Twinmos DC | MSI K8N Neo2 Plat. | MX518 | VX724

Permalänk

Det stod inte något om "press F1 to continiue" samtidigt som medelandet om "warning ROM etc." ?
För så har jag också fått och då är det bara trycka F1 så går den vidare.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

1. Tänk på att inte försöka ändra multiplier utan endast FSB.

2. Ju högre du pressar din processor, testa att köra ett stresstest minst 30 min för att se om den är någorulunda stabil - innan du går vidare.

3. Om den inte är stabil men bootar fint kan du vara tvungen att höja Vcore för att stabilisera processorn - tänk på att hålla ett öga på temperaturen eftersom ökad spänning leder till ökad temperatur.

4. Se till att minnena hålls i chakt med lägre timings/hastighet medans du klockar upp processorn. När du nått önskad hastighet på processorn kan du börja trimma in minnena.

4. Det skall räcka alldeles utmärkt att ta ur batteriet några minuter för att återställa BIOS. När du stoppat i det och starar datorn igen så håll "insert" nedtryckt/tryck upprepade ggr på den under boot. Borde lösa problemet med BIOS.

Lycka till!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

ok , tack, vill nämligen inte skicka in det igen, för då kanske dom börjar undra vad jag gör egentligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
lol n00b skickar tillbaka för att få Cmos Cleared

Varning för det där inlägget.
Den enda "n00ben" här är nog du som inte kan respektera andra.

Gå nu iväg med dig och spela lite CS istället...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Nä ja tycker inte att man ska kalla honom för noob. De finns alltid en början till att bli bra och stabil på hårdvara (lösa irriterande problem).
Men ja tycker de är lite segt att skicka iväg hårdvara bara för att nån annan ska konstatera vad felet berodde på. Men visst finns de konstiga saker som kan uppstå med hårdvara de måste ja säga. Men lösningen finns juh alltid där och då gäller de att hitta rätt. Och i vissa fall tar sånt dagar (typ skitjobbigt).

Edit: ledsen där att ja skrev noob de var menat *inte* För övrigt försöker ja alltid hjälpa folk så gått de går.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Om han är nybörjare så ska han väl få hjälp, eller hur?!

Möjligen kan det ha blivit fel när nånting sparas i bios och strömmen går eller liknande!

Kanske blev fel när biosen sparades med den klocken...?
Aldrig hört om nånting liknande.

Permalänk
Medlem

Kan jag låna tråden lite? Om man har en p4 3.0 775 hur gör jag för att Prime95 ska använda 100% av cpu'n vid körning?

Visa signatur

i5 750, 8gb Kingston DDR3 1333mhz, 1TB HD, 5850 Black Edition Allt stock!

Permalänk
Inaktiv

En sak som är fint o ha är en RD1 PMC BIOS Savior:) har räddat mig ett par ggr:)

/ADDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Om han är nybörjare så ska han väl få hjälp, eller hur?!

ursäkta , va kacklar ni om;) . Detta är inte första gången jag klockar, dock bara intelcpu's, så nybörjare är jag på AMD, ok;).

Men är det ingen som vet vad det var som orsakade problemet, läs mitt första inlägg och kolla vad det var som orsakade felet.

Och räcker det om jag sänker minnerna till 166mhz, hur räknar man ut hur mkt "speed" det blir på minnerna, vid ex 256mhz fsb?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XioBe
Kan jag låna tråden lite? Om man har en p4 3.0 775 hur gör jag för att Prime95 ska använda 100% av cpu'n vid körning?

Installera Prime95 en gång till i en annan katalog och kör bägge samtidigt.

Eller gör som jag för att stab/snabb testa. Kör Prime95 + SuperPi 32M samtidigt. Klarar ditt system det så kommer det att klara allt du använder datorn till. Tar 35-60min beroende på system.
Orka Prima i 24 timmar.

Edit:
En sak till, när du kör Prime95 på en P4 med HT så används cpu:n bra mycket mer än de 50% som aktevitetshanteraren visar. Uppåt 98-99%, så dubbla Prime är fett overkill.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

kenny88g

Du hade faktiskt klarat att flashat ditt bios-kort själv. Har hänt mig ett par
gånger men älska att man fortfarande har kvar diskettstationen!

I believe you can googla and du ska finna mer information.

Permalänk
Medlem

Om nu BIOS laddade hans diskar/enheter ^^. Annars hade det nog snabbt blivit lite knivigt att boota disketten

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch