Permalänk
Avstängd

9800pro epidemi???

Vad jag förstått har ett dussintals 9800 gått bort senaste veckorna bara här på sweclockers (inklusive mitt). Kan alla som har ett 9800 som har gått bort (gått sönder) skriva här. Vad är detta för epidemi?? Är det catalysten som med flit förstör alla 9800?? Skumt iaf...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

nja... jag vet en som kan köra med sitt pro än i alla fall

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Jag har en känsla att mitt 9600 pro går mycket sämre med nya Catalyst än vad det gick med dom äldre drivrutinerna....:(

Men det kan ju va en inbillning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dizzy_dan
Jag har en känsla att mitt 9600 pro går mycket sämre med nya Catalyst än vad det gick med dom äldre drivrutinerna....:(

Det kan mycket väl vara så. I alla fall 9000 serien så kunde det vara bättre i vissa fall att köra med en äldre drivrutin än en ny.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Mitt funkar fint, tankade den "nyaste" av Control Panel versionen+nyaste bara drivrutinen.
Catalyst Control Center var segdrivet för mig iallafall så funkade bättre med den kombinationen.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Mitt slutade funka i förrgår, men det var bara den medföljande molex y-kabeln som bråkade, så det löste sig.

Med andra ord funkar mitt kort perfekt.

Permalänk
Avstängd

hmm, ok

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Det kan mycket väl vara så. I alla fall 9000 serien så kunde det vara bättre i vissa fall att köra med en äldre drivrutin än en ny.

Problemet är dock att det oftast finns en mängd buggar när det kommer ut nya spel, så ifall man vill spela de nyaste spelen är man i princip tvungen att uppdatera.

Mitt 9800pro fungerar fortfarande.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Man måste vara blind för att inte ha sett alla 9800 korten som fallit i graven sista tiden. Faktiskt börjat tro att vissa här inne har bestämt sig för att driva med oss, men eftersom jag har svårt att se vitsen med en sådan grej har jag lagt ner den tanken;)

9800 korten, speciellt Pro har ju varit mycket poppis och jag själv har varit en av de som klockat skiten ur mitt kära exemplar som sig bör. Trots allt lever det vidare numera i min systers ägo och jag ber och hoppas att inget plötsligt släcker dess levnadsglädje eftersom jag då måste hitta något nytt till henne.

Tycker iaf det är väldigt märkligt det som händer, har någon tidigare grafikkortserie påvisat någon liknande period av hastig "död" tidigare? Tex att GeForce3 serien skulle dött under September-December 04?'

Så frågan är väl, har våra kära 9800Kort helt enkelt varit så underbara och så hårt hållna i våra Gamerhjärtan att de nu ser ljuset i tunneln, i så fall är jag nog inte den ende som gör honnör och säger: Tack för allt vackre vän ...:(

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk

Jag har ett konstigt problem med mitt 9800xt (kör det på ett Asus p4v8x-x moderkort). Jag kan bara köra det med catalyst 4.11 eller äldre. Kör jag med nyare Catalyst så går det inte spela något mer än ett par minuter. Sen slocknar skärmen. Jag har uppdaterat bios och varit i kontakt med Ati men dom kan inte lösa det:( Och nu vågar man ju knappt uppdater catalyst längre:P

Edit: Fint sagt per79a;)

Permalänk
Medlem

Det är väl garantin som tagit slut och så säger det "poff!". Vanligt fenomen bland teve och stereoprylar som nu spritt sig till datorbranschen.

Men det är bara en teori.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78

Gäller nästan alla kort. De senaste drivrutinerna är givetvis optimerade för de nyaste korten. Jag tycker att ATIs 5.12 fortfarande fungerar bäst med mitt X800 GTO

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det är väl garantin som tagit slut och så säger det "poff!". Vanligt fenomen bland teve och stereoprylar som nu spritt sig till datorbranschen.

Men det är bara en teori.

Du är nått på spåret. Min förra crt-monitor dog efter 3 år och 3 dagar. Och naturligtvis var det 3 års fabriksgaranti på den.

Permalänk
Medlem

Mitt har funkat bra i ca 1 år nu. Det har bara slutat fungera för tillfället för att jag installerade någon skum drivrutin. När allt är åteställt kommer jag och mitt 9800 pro kunna njuta av vackra spel miljöer åter igen:)

Permalänk
Medlem

Tidsinställd sprängladdning

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av per79a
Man måste vara blind för att inte ha sett alla 9800 korten som fallit i graven sista tiden. Faktiskt börjat tro att vissa här inne har bestämt sig för att driva med oss, men eftersom jag har svårt att se vitsen med en sådan grej har jag lagt ner den tanken;)

9800 korten, speciellt Pro har ju varit mycket poppis och jag själv har varit en av de som klockat skiten ur mitt kära exemplar som sig bör. Trots allt lever det vidare numera i min systers ägo och jag ber och hoppas att inget plötsligt släcker dess levnadsglädje eftersom jag då måste hitta något nytt till henne.

Tycker iaf det är väldigt märkligt det som händer, har någon tidigare grafikkortserie påvisat någon liknande period av hastig "död" tidigare? Tex att GeForce3 serien skulle dött under September-December 04?'

Så frågan är väl, har våra kära 9800Kort helt enkelt varit så underbara och så hårt hållna i våra Gamerhjärtan att de nu ser ljuset i tunneln, i så fall är jag nog inte den ende som gör honnör och säger: Tack för allt vackre vän ...:(

Mitt geforce 3 la av nån gång under 04... Suck...

Mitt PS1 la av efter 6 år... Bara poff sådär... 1 år efter att jag lackat om den... 2 månader efter att jag gett den till min dåvarande flickvän.
Njae... jag tror att finns det gott om en viss hårdvara så kommer vissa fel att belysas starkare.

kommer ni inte ihåg hur många trådar om 9800 som fanns här för nåt år sen?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag dunkade på min brorsas 9800 Pro när han hade varit elak, men efter lite dividerande gick det igång igen

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

gahh !! nu är ni allt bra elaka, ! jag har varit på semester den senaste veckan och jag har ej ännu kommit hem ! ,. sluta skriv dessa hemska påståenden !!! jag och mitt r98pro ska ju gifta oss snart haha men seriöst talat nu alltså?. varför inte köra med omega eller DNA om de nyaste catalyst nu strular?

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

Det är sant, väldigt många som har postat om sina stupade 9800-pro kort. Antagligen dör dom nu för att folk har spelat kraften ur dom.

Jag hade ett själv som slocknade ofta när jag spelade spel. Skärmen bara blev svart. Blev lite nojig och köpte ett nytt grafikort och gav bort det gamla till en kusin.

Permalänk
Avstängd

per79, fint skrivet.
Annars så är det nog våra goda vänner 9800 som inte orkar med dessa tunga spel som nu kommer och tar självmord. Lite synd, tänkte ha kvar mitt till sommarn fast får bli ett 7600gt nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Anledningen till att så många klagar är att det är sjukt många som har 9800/9800Pro.

Det är ett väldigt populärt kort som har hängt med länge tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ni skulle köpt 9700pro istället..

Permalänk

mitt gick så sönder som tur har jag garanti kvar.

Visa signatur

amd 64 3200+ 2ghz MSI K8N NEO2-FX 1024ram Gainward fx5700 ddr2 512mb 250GB HD

Permalänk

Vilka drivrutiner kör ni med och vilka tycker ni är bäst till 9800Pro, jag har alltid kört med nyaste Omega aldrig varit större problem utom att jag inte kan starta Source mera..tur att man endå hade slutat spela det! Gick att starta med gamla drivrutiner men kommer inte ihåg vilka det var...

Visa signatur

| AMD Athlon 64 3200+@2400Mhz (218*11); CNPS 7700Cu | Asus K8V Se Deluxe | Buffalo pc 3200 512mb Max: 220@2,8V | Sapphire Radeon 9800 Pro Max: 417/368; VF700Cu | Max 3D Mark: 01: 21208 03: 6647 |

Permalänk
Medlem

Mitt 9800 funkar köpte nog det sista som att gicka att köpa, det där med påhängd kylning bäst i test 2004

Permalänk
Medlem

Måste medela att jag ."2 dagar efter det att jag läste i den hära tråden först" vaknar upp .. och får det tragiska beskedet att min gammla trotjänare till grafikkort 9800pro ... har kastat in handuken ... .. vila i frid .. så .. det dära med epedemi ,, känns som .. ja . det kan ligga nått i det =/

Permalänk
Medlem

mitt 9800 pro dog för 2 veckor sen, hade haft det i 3 år utan problem :/

Visa signatur

Lian Li PC76, Asus P5E WS Pro, Intel Core 2 Duo E8400 4005 MHz , 2 GB Kingston HyperX DDR2 PC9600/1200 MHz , 9.38 TiB, Asus ATI Radeon X1600 Pro 512Mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dizzy_dan

WORD, känner precis samma sak med mitt strulande 9600xt och med ett överhettande 9600pro.

Kanppt ett enda spel fungerar längre Juiced går bra fast det börjar kännas gammalt...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Kan ju vara det att nyare spel gör att kortet måste jobba hårdare (och varmare) och elektroniken slits ut helt enkelt, inget varar för evigt. Om ni ser det från den ljusa sigan har ni ju en anledning att uppgradera....det är ju alltid kul med nytt (om man har pengar till det).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Mitt funkar fint ännu, kör med senaste drivarna också, dock utan CCC.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD