Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

jag kan inte klocka mer än 5%!!

varför kan jag inte överklocka min dator mer änn 5%?= den klarar av 10% men då bootar datorn om sig självt så fort man belaster den det minsta till exempel genom att titta på film, divx.
processrorn är en intel p4 2.533 ghz 533 mhz buss northwood
moderkortet är asus p4c800-e deluxe och i bios kan man välja att klocka datorn med asus färdigvalda alternativ
5%
10%
20%
30%
tydligen klarar datorn inte ens 20% för då varnar bios om att klockningen misslyckades. temperaturen i datorn ligger på 43-44 grader när jag kollar på film och så bootar den om. jag fattar inte riktigt varför den gör det, ska den inte klara mer?!?
5% klarar den ju av,. jag kan spela spel titta på film mm men 5% upplever jag som lite väl klent.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Permalänk
Medlem

jo tack jag har läst den tråden och det är ju tydligt att det är vajsing på mitt system eftersom andra med samma moderkort kommer mycket högre med klockningen. men vad?

är det kanske minnet som gör att jag inte kommer längre? har 2 styckna 1024 mb kingston moduler inkopplade, pc3200 (200 MHZ) säger everest home...

Visa signatur

Permalänk

Vanligaste felet är väl att man klockar minnena med FSBn. Om moderkortet har divider bör de användas för att ta ur minnena ur ekvationen. Läs FAQs för närmare info.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

okej nu har jag sökt på google så ursäkta mig om jag kommer med dumma frågor nu...

så min cpu är låst =====> jag måste höja FSB och VCoren. fine.

på den här sidan http://www.geek.com/news/geeknews/2002jan/bch20020118009848.h... berättar andra personer om hur dom klockat. nu har jag ingen aning om vilken modell jag har av P4 NW men jag undrar om jag kan ta några av deras värden och testa eller kan man kanske sänka dom lite. de med samma cpu och moderkort såklart jag är noob på klockning och vill inte ha sönder nåt men jag vet inte heller exakt vad bios skyddar mig i från.

men ändå är det inte konstigt att bios inte klarar mer än 5% med de inställningar som finns där? man kan ju bara öka FSB och vcore själv så bios borde väl ha samma möjligheter då, men koillar man i databas tråden här på forumet har ju alla klockkat mycket bättre än mig trots att jag har bra temperatur värden.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
okej nu har jag sökt på google så ursäkta mig om jag kommer med dumma frågor nu...

så min cpu är låst =====> jag måste höja FSB och VCoren. fine.

på den här sidan http://www.geek.com/news/geeknews/2002jan/bch20020118009848.h... berättar andra personer om hur dom klockat. nu har jag ingen aning om vilken modell jag har av P4 NW men jag undrar om jag kan ta några av deras värden och testa eller kan man kanske sänka dom lite. de med samma cpu och moderkort såklart jag är noob på klockning och vill inte ha sönder nåt men jag vet inte heller exakt vad bios skyddar mig i från.

men ändå är det inte konstigt att bios inte klarar mer än 5% med de inställningar som finns där? man kan ju bara öka FSB och vcore själv så bios borde väl ha samma möjligheter då, men koillar man i databas tråden här på forumet har ju alla klockkat mycket bättre än mig trots att jag har bra temperatur värden.

men istället för att välja 5 eller 10% så kan du välja manual och testa lite själv istället, testa höja fsb:n lite och sätta minnena på 333 eller 266mhz, sen kommer jag inte ihåg om agp/pci porten är låsta annars får du låsa dom på 33 respektive 66 mzh. där har du en början iallafall

/j

Permalänk

ja kör manuellt i stället. det automatiska ändrar i princip bara fsb:n och inte vcore eller sänker minnenas frekvens.

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

tack som fan biffen precis vad jag behöver för att komma igång!!!

jag har några frågor fortfarande ta en titt på mitt bios först

cpu external freq är det samma sak som FSB? varför heter det olika i så fall? o_O
där det står [auto] kan jag ändra värdena men måste jag det, de anpassas inte automagiskt va? ifall jag bara höjer fsb /external frequency

förlåt om jag är frågvis men det är första gången jag gör det här och jag vill inte att det ska gå åt helvete direkt!

Visa signatur