Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Frågor ang. Nätaggregat

Jag är medveten att jag kommer skämma ut mig men jag måste få veta.

1. Nätaggregat, hör de till chassit eller går det köpa box var för sig, i så fall. Var?
2. Några idéer vad jag ska inskaffa till min AMD Althlon(tm) XP 1800+ då nätaggregat börjat vibrera kraftigt på sistone (Vikten på bladen antar jag).

Permalänk

1. Visa lådor kommer med inbyggt nätagggregat, andra utan. De dyrare finare lådorna brukar normalt levereras utan så att du som köpare kan välja det nätaggregat du vill ha. Det ska stå i informationen om lådan på närbutiken om det ingår nätagggregat eller inte. Oftast står det något i stil med "400 W" i beskrivning för chassit som då berättar att det ingår ett nätaggregat på 400 watt i lådan.

2. Om fläkten vibrerar beror det förmodligen på att lagrena i den är uppslitna. Du kan antingen byta fläkten i nätaggregatet vilket blir billigt, men kräver en del kunskaper och lite färdighet i lödning. Det andra alternativet vilket är det som nog gäller för dig är att köpa ett nytt nätaggregat. Vilket du bör köpa beror på vad du har i din dator. Att döma av processorn så har den några år på nacken så ett lite billigare nätaggregat på 350-400 Watt är nog en bra satsning, t.ex. detta http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=FORT350W

Permalänk

Re: Frågor ang. Nätaggregat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxelH
Jag är medveten att jag kommer skämma ut mig men jag måste få veta.

1. Nätaggregat, hör de till chassit eller går det köpa box var för sig, i så fall. Var?
2. Några idéer vad jag ska inskaffa till min AMD Althlon(tm) XP 1800+ då nätaggregat börjat vibrera kraftigt på sistone (Vikten på bladen antar jag).

Du kan ju kolla om fläktbladen är fulla med damm, de tenderar att bli det efter ett tag, detta ger obalans i fläkten med vibrationer och missljud som följd. Dammet tas lättast bort med tops och/eller tryckluft.

Om det inte bara var damm utan är lagrena till fläkten som börjar ge sig är Brainchilds förslag på nätaggregat mycket prisvärt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Re: Re: Frågor ang. Nätaggregat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du kan ju kolla om fläktbladen är fulla med damm, de tenderar att bli det efter ett tag, detta ger obalans i fläkten med vibrationer och missljud som följd. Dammet tas lättast bort med tops och/eller tryckluft.

Om det inte bara var damm utan är lagrena till fläkten som börjar ge sig är Brainchilds förslag på nätaggregat mycket prisvärt.

Har varit inne i nätaggregatet och dammsugit(blås) och det var inte damm, såg att de var "jack" i fläktbladen.

Tror jag går med Brainchilds andra förslag, köpa helt ny nätaggregat. Säker på att de är 120 mm ? Har absolut ingen koll på de där.

Permalänk

Re: Re: Re: Frågor ang. Nätaggregat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxelH
Har varit inne i nätaggregatet och dammsugit(blås) och det var inte damm, såg att de var "jack" i fläktbladen.

Tror jag går med Brainchilds andra förslag, köpa helt ny nätaggregat. Säker på att de är 120 mm ? Har absolut ingen koll på de där.

Hur stor fläkten är på ditt gamla nätaggregat spelar ingen roll om du skall byta nätaggregat, det är sorleken på nätagget och hur skruvhålen sitter som spelar roll. Ditt gamla nätaggregat följer med största sannolikhet ATX-standard, vilket även det nya gör. Att det är en 120mm fläkt på det nya för med sig det positiva att fläkten inte behöver snurra särskilt snabbt för att kyla nätaggregatet och därmed blir den tystgående.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Har idag varit vid den lokala datorbutiken och inhandlat ett nytt nätaggregat. Får tacka för alla svar.