Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Koppla hårddiskar till nätagg utan moderkort

Permalänk

Koppla hårddiskar till nätagg utan moderkort

Hej alla!
Har tänkt koppla ihop lite hårddiskar till usb men undrar om man kan använda sig av ett nätaggregat för att få ström till dessa? Vad jag vet så måste man använda sig av moderkort etc för att nätaggregatet ska skicka ström till hårddiskarna och starta de. Frågan är om man kan på något sätt använda sig av endast nätaggregat?

Tackar för svar!

Visa signatur

Ny tjänst lanserad i Halland med öppettider till det mesta. ÖppetSverige

Permalänk
Medlem

Ja det kan man. Det har avhandlats X antal gånger så jag rekomenderar varmt sökknappen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Tack för svaret. Har sökt och har hittat information om usb-adaptrar men inte hur man gör för att det ska fungera med endast nätaggregat och hårddiskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kortslut grön och svart i ATX-kontakten så startar nataggregatet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buffster
Kortslut grön och svart i ATX-kontakten så startar nataggregatet

Hittar en grön men hittar en massa svarta kontakter? Och lättast att kortsluta är att klippa den gröna kontakten samt en svart och sen korsa trådarna?

Visa signatur

Permalänk

dra bara en sladd imellan den gröna sladden och en valfri svart... kan behövas några diskar för att den ska orka dra igång o isolera atx kontakten sedan för det kommer ju ligga full spänning fram på den sen och övriga kontakter...

edit: annars så kör med ett AT agg endast en brytare som startar agget.. har 2 st som jag klippt på alla kablar förutom molex så de funkar..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det funkar så att den gröna är power_on och alla svarta är jord, så den gröna och vilken svart som helst funkar!

Kolla den här sidan, den ger nog lite mer förståelse hoppas jag

http://www.helpwithpcs.com/courses/power-supply-basics-inc-pi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikael1984
Hittar en grön men hittar en massa svarta kontakter? Och lättast att kortsluta är att klippa den gröna kontakten samt en svart och sen korsa trådarna?

ta ett gem eller valfri strömförande metallbit, och sätt i ena änden i den gröna sladden och andra i valfri svart. ta-daa!

förövrigt om du tänkte koppla in hårddiskarna via usb i datorn så får de väl ström från usbn?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Jag har ett Zalman nätagg som blev över efter slakten av en server. Likabra att använda det man har:)

Har tänkt använda mellan 4-7st hårddiskar samt 4x 120mm fläktar.
USB porten orkar inte driva så många hårddiskar.

Tack för länken nu förstår jag lite bättre! Tack för all hjälp det fungerar fint=)

Nu till nästa fråga (mycket på gång nu*ler*) var finner jag en billig IDE till USB adapter? strömadapter behövs ju inte längre:) Sedan finns det någon S-ATA till USB adapter?

Visa signatur