Permalänk
Medlem

Thermaltake Big Typhoon vs Scythe Ninja

vilken tycker du är bäst om man ska överclocka ??

jag vill ha era åsikter !!

mvh/felix

Visa signatur

/a64 3700+@2.7/xfx 7900gt/gto 570/1.60ghz
Zalman Fatal1ty FC-ZV9 /cooltek ct 600w /2gb PC 4000 / 1.2TB/ x-fi 7.1

Permalänk
Avstängd

schythe ninja tycker jag för den kyler processorn Bra samtidigt som man kan köra den väldigt tyst. ok, typhoonen är också tyst men ninjan går att få tystare (utan moddning )

Permalänk

röstade på TT big t för att jag har den och är riktigt nöjd med den sänkte tempen med 5c gentemot stock kylaren

Visa signatur

Amd 64 3700+ @2900mhz 290*10 Asus A8N SLI Premium 2x 512mb ram, Gainward 6600gt 128mb GS, 2x 250 gb hdd + 80 gb hdd alla samsung, Tagan 420w, thermailtake armor svart (ej alu versionen)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paul Crewe
röstade på TT big t för att jag har den och är riktigt nöjd med den sänkte tempen med 5c gentemot stock kylaren

Vilket är exakt varför Tt BT förmodligen kommer att vinna denna omröstning oavsett..

Tt BT är rejält hypad och resultatet kommer att spegla detta. Därför är omröstningar som denna ganska menigslösa imho. Läs bra recensioner istället.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Röstade på ninjan. äger en och är grymt nöjd. klockar inte utan köpte den för att få det tyst och den klarar att kyla en amd 3500+ helt passivt vid låg belastning, och vid full belastning med en 120mm nexus gående på 5V.

Permalänk
Medlem

Röstade på Ninja, eftersom den klarade sig bättre än Big TT i testet här på swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Röstade på Ninja, eftersom den klarade sig bättre än Big TT i testet här på swec.

och där har dom antagligen fått en måndagsex av typhoonen..

läser man andra tester så e de mycke mer jämt mellan dom

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

tack för alla svaren

Visa signatur

/a64 3700+@2.7/xfx 7900gt/gto 570/1.60ghz
Zalman Fatal1ty FC-ZV9 /cooltek ct 600w /2gb PC 4000 / 1.2TB/ x-fi 7.1

Permalänk

jag använder själv bit TT men jag vet att ninjan är bättre det är inget snack om saken, dock inte mycket bättre, marginall bättre några grader mer kyler den. men det som gör att ninjan blir bättre i allmänhet är inte att den kyler bättre med fläkt på, utan att den kyler relativt bra passivt därför är ninjan top of the line. dock är den klumpigare än vad big tt'n är och väger samt mer så det är en nack del, men snackar vi prestanda så är det schythe ninja som gäller.

för övrig så förstår jag inte varför ni röstar på big tt för att ni äger en sådan ? det är ju helt oväsentligt. Topic frågar "vilken tycker du är bäst om du ska överklocka" visserligen är det vad _du_ tycker men har ni ägt en schythe ninja ? då tycker jag inte att man ska yttra sig så länge man inte läser recesioner.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

måste säga att sablarns dyra kylare asså... 415kr för scyte ninjan...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd3700
måste säga att sablarns dyra kylare asså... 415kr för scyte ninjan...

Med tanke på ljudnivån kontra prestanda så är den väl värd de pengarna. Jag kör min 4400+ i 250x10 och då ligger den på 36c idle. Detta med 2st nexusfläktar på 5V, och när jag hade en nexusfläkt på 5V så låg idletempen ändå under 40c. Aldrig över 50 i load, men då kör jag förvisso fläktarna i 12V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
jag använder själv bit TT men jag vet att ninjan är bättre det är inget snack om saken, dock inte mycket bättre, marginall bättre några grader mer kyler den. men det som gör att ninjan blir bättre i allmänhet är inte att den kyler bättre med fläkt på, utan att den kyler relativt bra passivt därför är ninjan top of the line. dock är den klumpigare än vad big tt'n är och väger samt mer så det är en nack del, men snackar vi prestanda så är det schythe ninja som gäller.

Thermaltake Big Typhoon - 813g
Scythe Ninja - 665g (utan fläkt) eller 815g (PLUS-varianten med fläkt)

Så skillnaden är inte stor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd3700
måste säga att sablarns dyra kylare asså... 415kr för scyte ninjan...

Det är inte speciellt mycket imho. Det finns kylare som är bra mycket dyrare och drygt 400kr för en av de allra bästa kylarna som finns tycker jag är ganska billigt faktist.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Pulchi: Big Typhoon är inte så bra som de flesta skriver, visserligen så är den bra, men inte så otroligt upphöjd som många beskriver den.

Permalänk
Medlem

Jag idlar med min typhoon på 31-33 grader.. Går äldrig över 50 i prime,, oftast runt 45 om ens det!

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k_k
Jag idlar med min typhoon på 31-33 grader.. Går äldrig över 50 i prime,, oftast runt 45 om ens det!

Och med Ninjan får du vad?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Och med Ninjan får du vad?

Stå på dig vicotnik!! Ninja är den bättre av dessa kylare, inget snack om saken...
Jag får iaf 31 grader idle, och 43 grader load med min x2@2,6 ghz och 1,46 vcore, slår en BT lätt...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Stå på dig vicotnik!! Ninja är den bättre av dessa kylare, inget snack om saken...
Jag får iaf 31 grader idle, och 43 grader load med min x2@2,6 ghz och 1,46 vcore, slår en BT lätt...

Får jag fråga vad du har för kylpasta,och om du har plusvarianten av Scythe Ninja?

Hur många fläktar har du i chassit?

MVH/A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Stå på dig vicotnik!! Ninja är den bättre av dessa kylare, inget snack om saken...
Jag får iaf 31 grader idle, och 43 grader load med min x2@2,6 ghz och 1,46 vcore, slår en BT lätt...

slår inte en BT lätt där har du fel. ninjan är marginalt bättre inte mycket bättre.

vi har ett system och prollen loadar 49c med big tt så kanske den loadar 43-44 med dubbla fläktar på ninjan, så mycket bättre är inte ninjan men den är bättre.

sen att ninjan kan använda 2 fläktar gör inte prollen kallare utan tar bara längre tid att komma upp i loadtempen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Får jag fråga vad du har för kylpasta,och om du har plusvarianten av Scythe Ninja?

Hur många fläktar har du i chassit?

MVH/A

2x120 ut, 120+80 in.. jag har AS5 och ja, jag har plusvarianten. rumstemp.. tjaaa.. kanske 20 grader

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
slår inte en BT lätt där har du fel. ninjan är marginalt bättre inte mycket bättre.

vi har ett system och prollen loadar 49c med big tt så kanske den loadar 43-44 med dubbla fläktar på ninjan, så mycket bättre är inte ninjan men den är bättre.

sen att ninjan kan använda 2 fläktar gör inte prollen kallare utan tar bara längre tid att komma upp i loadtempen.

Förlåt så hemskt mycket att jag la till "lätt" på slutet, men ninjan spöar BT ändå

Förresten.. varför citera mig om två fläktar?? när skrev jag om det? (för att vara ärlig så tror jag inte på ditt påstående ändå...klart den blir kallare om man har bättre flöde genom flänsen, varför andvänder endel deltafläktar isf? )

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
2x120 ut, 120+80 in.. jag har AS5 och ja, jag har plusvarianten. rumstemp.. tjaaa.. kanske 20 grader

Förlåt så hemskt mycket att jag la till "lätt" på slutet, men ninjan spöar BT ändå

Förresten.. varför citera mig om två fläktar?? när skrev jag om det? (för att vara ärlig så tror jag inte på ditt påstående ändå...klart den blir kallare om man har bättre flöde genom flänsen, varför andvänder endel deltafläktar isf? )

menade inte att du har påstått nåt om 2 fläktar la bara till de.

och nej det blir inte svalare, har du ex 23 grader rumstemp ex, så spelar det ingen roll om du har 1 adda på 120mm som blåser 55CFM eller om du har 2st delta som körs max på 190CFM, det blir inte kallare än 23c. däremot så får du förmodligen aldrig upp din load temp mer än 5grader+ ifrån idle medans en adda bara kan hålla den 10grader+ ifrån idle.

det är är inget som du har påstått , its overall fakta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
sen att ninjan kan använda 2 fläktar gör inte prollen kallare utan tar bara längre tid att komma upp i loadtempen.

Nja, högre luftflöde ger lägre temp. Sen kan man givetvis inte komma under rumstemp oavsett hur mycket man blåser men skillnaden i temperatur mellan kylflänsen och rumstemp kommer att bli mindre ju mer man blåser.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Nja, högre luftflöde ger lägre temp. Sen kan man givetvis inte komma under rumstemp oavsett hur mycket man blåser men skillnaden i temperatur mellan kylflänsen och rumstemp kommer att bli mindre ju mer man blåser.

det var det jag påpekade åvan, ba slarvigt skrivet av mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

De är två helt olika kylare. Som att fråga. Vilken är bäst en MC eller en bil?

Då flänsarna sitter glest på Ninjan är gjord för att funka bra på låga luftflöden.

Då flänsarna sitter tätt på Typhoonen så är den gjord för höga luftflöden.

Då vi vet att låga luftflöden är tystare än höga är kan man förenkla detta till att Ninjan är tystare och att typhoonen är gjord för överklockare som inte har nått emot höga ljudnivåer. Detta är grovt förenklat. Denna "lag" har en gråson i mitten som båda rör sig i. Ninjans prestanda ökar även på höga luftflöden och typoonen lyckas fungera i rätt så låga varv. Men Ninjan är mer effektivt uppbyggd då den har många heatpipes som transporterar bort värmen effektivt så att flänsarna får en hög temp och därmed en hög energiöverföring till luften. Då den även kan fungera ypperligt unden extremt låga luftflöden måste den anses som den bättre.

Själv skall jag byta till thermalrigt Hr-01 när den kommer till Svedala. Där snackar vi Ingenjörskonst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln

Själv skall jag byta till thermalrigt Hr-01 när den kommer till Svedala. Där snackar vi Ingenjörskonst...

...men en Ninja är lika bra .

Permalänk
Medlem

tack för alla svar

Visa signatur

/a64 3700+@2.7/xfx 7900gt/gto 570/1.60ghz
Zalman Fatal1ty FC-ZV9 /cooltek ct 600w /2gb PC 4000 / 1.2TB/ x-fi 7.1

Permalänk
Medlem

TT BT. kör min opteron i 3100MHz med 1.45 volt. Aldrig över 40 grader, idle 32 grader.

Permalänk
Medlem

Köp en ninja, tbt är bra, men inte så bra.
Ninjan kan du anpassa från start genom att välja en fläkt efter dina behov. De flesta tester verkar ju placera ninjan högre än tbt. Men för dens skull är ju inte tbt dålig, jag är absolut inte missnöjd.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

har en ninja är nöjd med den, skall dock byta ut min pasta för å få ner nån grad, kör fläktlöst å de funkar super

Visa signatur

HEY YA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
...men en Ninja är lika bra .

Jo dom är väldigt jämna Hr-01 väger lite mindre och har en underbar slang som option och passar in bättre i det kylningskoncept som jag tänkt för min rigg. Den finns numera uppe på Pcbs hemsida. Hoppas att nån ÅF får in den (och slangen) snart.

Thermalright är kylarnas Rolls...

Jag måste tillägga att Tuniq tower är grymm om man ska klocka. Jag köpte den för att jag tänkte byta till FX60 och gå över 3Ghz. Men jag köpte 24# Lcd istället och behöver därför inte så mkt kylkraft. 2,7-2,8 får räcka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av es335
har en ninja är nöjd med den, skall dock byta ut min pasta för å få ner nån grad, kör fläktlöst å de funkar super

hur länge har pastan suttit under kylaren ? för endel på swec tror att byter man ofta kylpasta så sjunker några grader vilket fallet är falskt. kmr ej ihåg riktigt men har sett det utav nån moderator samt på nån prestanda sida att efter 300 timmar(tror jag det var) så presterar kylpastan som bäst.

så du kanske redan visste, men det var därför jag fråga.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.