Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

LAN me grannen

Jag och min granne kom på världens briljantaste ide!
Tanke var att koppla ihop oss i ett LAN (helst trådlöst)! Sedan tänkte vi lite till och kom på att det inte var så lätt eftersom vi har två olika internetupkoplingar.
Så min fråga är altså hur jag kan få detta at fungera.
Han bor ca 40m ifrån mig så i värsta fall får vi gräva ner en kabel.
Vi har redan testat med min bärbara och jag får får bra singnal till min trådlösa router.
Vad är den lättaste lösningen, går detta ens att göra? Va behöver vi för utrustnig?

Permalänk
Medlem

Enklast, sätt upp ett trådlöst nätverk emellan era datorer.
Snäppet under är ju då trådbundet, visst ni får gräva kabel, men ni får bättre hastigheter och det är minst risk för att du blandar ihop de trådlösa nätverken.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Sant men det var inte svar på min fråga.. vi har 2 olika uppkopplingar och därförkan man inte brara göra som du säger.

Permalänk
Medlem

kan ju göra så att du sätter en klassisk router (inte nat) emellan näten (i ett av husen), sen i era nuvarande bredbandsdelare så ställer ni in statiska routes så att dom hittar mellan näten (ett nät kan köra t.ex. 192.168.2.0 och det andra 192.168.1.0).

Sen statiska routes i era två bredbandsdelare som sagt, så att förfrågningar till det andra nätet automatiskt skickas genom den klassiska routern...

Eh. ja.. eller nått sånt, eller så kör en med statiska ip-adresser på sitt nät och en annan IP på sin bredbandsdelare, sen har man olika default gw's bara...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Ja det låterju facktiskt lågiskt men hur kopplar jag ihop ja kan la inte bara dra en kabel mellan dom 2 routrarna (eller trådlöstpå något sätt)? käns inte som du borde funka..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psr
Sant men det var inte svar på min fråga.. vi har 2 olika uppkopplingar och därförkan man inte brara göra som du säger.

Jo, man kan göra som jag säger, jag säger inte att ni ska koppla ihop de 2 nät ni har nu utan fixa någon form av anslutning direkt emellan era datorer, hur ni löser detta har ja gett tips på.

Att koppla ihop routrarna fungerar ju om man sättar olika ipadresser och kör med fasta ipadresser på hela nätet, vilket jag personligen tycker är lite hårt, men det fungerar.

Annars är ju 2 nätverkskort och en lång korsad kabel en ypperlig lösning.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Okej jag kanske har beskrivit mig lite dåligt.
Tanken är att man skall komma åt alla datorer i bådas nätverk vilket är ca 8 datorer.
Och senare även lägga upp en film server som man skall kunna strömma från till sina media center burkar

Permalänk
Medlem

Inga problem. Du sätter den ena routerns IP som 192.168.0.1 och den andra routerns IP till 192.168.0.2 Sedan sätter du statiskt IP på samtliga datorer (192.168.0.X) och sedan ställer du bara in vilken uppkopling varje datorn ska använda genom att sätta gateway till resp router.

Så kör vi hemma. Vi har 6 datorer på två DSL upkopplingar. nackdelen är ju att din granne kan surfa på din lina om han vill, och tvärtom.

Edit: Du måste givetvis stänga av DHCP på båda routrarna.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm