Permalänk
Medlem

Com Hem Internet, hur bra?

Vår hyresvärd förhandlar med ComHem och det skulle innebära att vi får dom klassiska "3 hål i väggen" till hösten....så nu skulle jag vilja höra lite synpunkter på deras produkt från er som använder eller har använt den.

Hur bra funkar internet över ett koax kabel tv nät?

Downtime vs Uptime?

Har dom nån "censurering" när det gäller vad man får tanka/hur mycket (stängda eller hastighetsbegränsade portar på viss mjukvara?) och i så fall vilken typ av "censur"?

Supporten, hur funkar den?

Vilka hastigheter erbjuder dom i dagsläget och kommer man upp i dom utlovade hastigheterna?

Ip telefonin, är den nått att hurra för?

Och sist den digitala tv`n...funkar bra eller? (inte så viktig dock...)

Om det blir ComHem ska dom smälla upp nya förstärkare här då dom inte byggt om kabeltv näten på orten ännu så det kanske blir bra när det är senaste tekniken.

Jag hade mer än gärna sett dom bygga en fiberlösning men dom verkar inte gilla den idèn.

(försöker pusha vd`n att ta in telia eller bbb fiber istället )

Permalänk
Inaktiv

vad jag vet kommer man upp i flesta fallen mycket bra i de utlovade hastigheterna. det är delad meningar om pingtiderna dock.hört folk här som har mycket bra och sett själv folk som fått RIKTIGT åt helvete. Hastigheterna de erbjuder står på hemsidan och 100Mbit eller liknande är under utveckling. Du får vad jag vet tanka vad du vill osv, ingen aning vad som händer du blir "anmäld" dock. Tv använder jag från comhem, gillar utbudet(Det man får som grund här) och tycker att det funkar skitbra. Har inte testat digitala, o har inga planer heller :P. Så jag tror det blri bra men bredbandet hade jag hellre velat ha från någon annan, o telefoni ptja, det kan man ju ta och tv är fint

men ja... smaken är väl som baken... min är fin.... eh jag mena delad.

Permalänk
Medlem

Hejsan, vi har Bredband, telefoni och TV från comhem.. Funkar utmärkt, nästan inga downtimes, inga kappar på hur mycke man får tanka och sånt... Sen så senare detta året så kommer dom med 100Mbit(Ner) Upp är oklart.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

com hem kör la via tv-nätet?
Vad jag fattat så delar man på hastigheten, och eftersom nätet förhuvudtaget inte är gjort för att skicka saker med borde uthastigheterna vara piss? Har dock ingen praktisk erfarenhet, å det är väll den som räknas..

Permalänk
Medlem

jag har comhem 8 mbit, comhem stora tv-paketet och comhem stora telefonin.
Allt funkar totalt klockrent, och deras support när något väl strular (har haft lite strul med telefonin, som senare dock visade sig vara telefonen som var kass) är helt underbar.

jag kommer upp i 9.06 mbit/s medel när jag kör tp statistik under ett helt dygn. (antagligen för att telefonin ska få plats också )
Vad iofs ett tag sen jag körde det

Har inget ont att säga om företaget.

/Dk

Permalänk
Medlem

Vi har haft ComHem sedan dem uppgraderade hyreshusen i området 2001, om jag ska beskriva tjänsten med ett ord: SUPERNÖJD!.

Har 8/1 och får mer än utlovad hastighet, ingen down-tid alls, kommer inte ens ihåg nummret till Supporten längre, tror att dem bytte till nått nytt 077... nummer för nått år sedan

Tjänsten är extremt stabil och känns verkligen gedigen.. De skall ju uppgradera till 100Mbit/s senare i höst. Priset är lite högt nu. Men en förstklassig tjänst är värd pengarna.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Re: Com Hem Internet, hur bra?

Fråga: Hur bra funkar internet över ett koax kabel tv nät?

Svar: Väldigt bra.

Fråga: Downtime vs Uptime?

Svar: Uptime: 24/7/364 (knappt några timmar per år downtime alltså, men vi drar till med ett dygn.)

Fråga: Har dom nån "censurering" när det gäller vad man får tanka/hur mycket (stängda eller hastighetsbegränsade portar på viss mjukvara?) och i så fall vilken typ av "censur"?

Svar: Port 25 är spärrad för inkommande trafik. Annars har de inga spärrar. Det är inget tak på tjänsten.

Fråga: Supporten, hur funkar den?

Svar: Den fungerar väldigt bra, man ringer och knappar lite på telefonen, väntar runt 5 min, sen har man en levande människa i luren

Fråga: Vilka hastigheter erbjuder dom i dagsläget och kommer man upp i dom utlovade hastigheterna?

Svar: 0.25/0.064 Mbit - 0.5/0.12 Mbit - 2/0.4 Mbit - 8/1 Mbit
Jag kommer upp i 8.2/1 Mbit i TPtest, så ja.

Fråga: Ip telefonin, är den nått att hurra för?

Svar: Tja, vi har haft telefonin sedan Aug. Det har vart avbrott några gånger som varat nån timma varje gång. Det är ju bra ljud, ingen märkbar fördröjning. Den får 7/10 i betyg om man antar att Telias är 10/10.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk

Har tv, internet och telefoni med comhem och får säg att jag är ganska nöjd. Uppkopplingens prestanda är mycket bra men tyvärr så suger uppenbarligen både uploaden och downloaden. Detta ska väl förhoppningsvis åtgärdas i år.

En nackdel med telefonin är att telefonerna inte fungerar under strömavbrott. Fast hur ofta är det strömavbrott å andra sidan

Permalänk
Medlem

Jag har comhem bredband och telefoni och är EXTREMT nöjd.

Har aldrig varit nån downtime som jag har märkt av varken på bredbandet eller telefonin.

Har 8/1 får ut ungefär 9,5/1,3.

Permalänk

Jag har comhem och betalar för 8 mbit ner och 1 mbit upp, enligt TPTEST har jag

ja, 8mbit ner och 1 mbit upp, så var inte fallet när jag hade BBB 10/1, där var man glad om man kom upp i 400KB/s - Det kändes lite som den där BBB-reklamen där allt går i slowmotion.

Jag är riktigt nöjd med comhem, de levererar vad de lovar.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Comhem 8/1 !

Inget att anmärka på! har haft 2 timmars downtime på 3 år.:cool:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
com hem kör la via tv-nätet?
Vad jag fattat så delar man på hastigheten, och eftersom nätet förhuvudtaget inte är gjort för att skicka saker med borde uthastigheterna vara piss? Har dock ingen praktisk erfarenhet, å det är väll den som räknas..

Det är inte helt rätt och inte helt fel detdär påståendet. Visst sitter man på samma fysiska kabel men eftersom den koax och de förstärkare comhem använder kommer att kunna ge 100mbit ned med docsis 3.0 även om alla 8st som är max på en koax tankar samtidigt.

Betyget på comhem beror på vilken tid man haft comhem bör understrykas. De som hade comhem för 2-3 år sedan och tidigare är sällan nöjd och då fungerade det också piss. Hade comhem haft möjlighet att leverera 24/1 nu som adsl så hade det varit klart en bättre leverantör än adsls alternativ.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, verkar som comhem funkar ok som leverantör
Men fortsätt gärna posta era synpunkter om dom, knowledge är aldrig fel

Permalänk
Medlem

Har 8/1 hos comhem. Det fungerar klockrent och jag får ut ungefär 1100kB/s in och 160kB/s ut. Varför jag får mycker mer bandbredd än vad jag egentligen ska ha får du nog fråga dem om, jag tänker då inte klaga ;p

Fram tills fredags förra veckan har det varit helt problemfritt i princip vad gäller downtimes... men efter i fredags som sagt, så är det ett rent helvette. Linan går upp och ner varannan timme och jag byter IP-nummer som en annan byter kallsingar.
Detta har dock aldrig hänt tidigare, och det verkar vara underhållsarbete som orsakar det hela. Annars är jag helnöjd, skitbra support för det mesta. Har dock råkat ut för en del halvvrickade supportrar där jag på rak arm kunde säga att de inte hade en aning om vad de snackade om.

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
com hem kör la via tv-nätet?
Vad jag fattat så delar man på hastigheten, och eftersom nätet förhuvudtaget inte är gjort för att skicka saker med borde uthastigheterna vara piss? Har dock ingen praktisk erfarenhet, å det är väll den som räknas..

Inte gjort att skicka med?
Vad gör dom med TVsignalerna tror du? skickas inte dom? eller "ligger" dom bara i kabeln och man slevar upp dom med digitalboxen?

Koax är superbt att skicka saker i om man jämför mot TPkabel.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Maste halla med Ethex en del dar, det finns folk som inte kan nagot alls utan bara laser innantill vad dom ska gora.

Men sa ar det pa alla stallen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Är i samma situation som dig HighLander. Ska presentera ett förslag på fiber, vad bör man tänka på för att få med så många som möjligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Är i samma situation som dig HighLander. Ska presentera ett förslag på fiber, vad bör man tänka på för att få med så många som möjligt?

*Billig anslutningsavgift
* Billiga driftskostnader för kunden (i form av månadsavgift/er)
*Skryta med att det är Fiber och att det är framtiden enligt många.
*Visa vilka tjänster som kan erbjudas, TV, Bredband, IPtelefoni.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Alla kan inte få fiber..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Alla kan inte få fiber..

äsch.. man får väl kämpa lite själv.. Fram med en spade och gräv!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamre
Jag har comhem bredband och telefoni och är EXTREMT nöjd.

Har aldrig varit nån downtime som jag har märkt av varken på bredbandet eller telefonin.

Har 8/1 får ut ungefär 9,5/1,3.

Same, jävligt trevligt att få den hastigheten. För några år sen när comhems 0,5mbit kom så var det riktigt kasst, fyfan va downtime och fel vi hade. Men de senaste åren har det fungerar hur jävla bra som helst. Endast fiber som skulle kunna få mig att byta. Dock nu när comhem ska komma med bättre hastigheter så är det skitsamma.

Permalänk
Sötast

Förr var ComHem något man flydde, idag önskar jag att jag kunde ha det!

Permalänk
Medlem

Hej gott folk!

Då jag läst många av svaren i denna tråden tror jag att jag kan besvara en del av dom då jag jobbar för comhem med just utbyggnaden med "3 hål i väggen".

Högre upp i tråden va det nån som kritiserade kablarnas kapacitet eftersom dom kan vara gamla.

När comhem får i uppdrag att uppgradera en fastighet så "rekar man" fastigheten med vilka kablar som finns i dags läget och hur många tv-uttag det finns per slinga (uttag i följd).
är det väldigt gamla kablar som inte är skärmade så byter man dom.
är det skärmade kablar sen innan så är dom mer än tillräkliga för bredband,telefoni och tv.

I vissa fall kan det va problem med "ingress". vilket är ett resultat av dåliga kontakter osv på don och liknande som sitter i vindar eller källare som gör att signalerna blir störda av instrålning från andra apparater.

detta orsakar vissa problem med bredband och telefoni men inte tv bilden.

Hoppas det svarar på en del av frågorna.

/Peter

Visa signatur

Chassi : Fractal Design Define Mini | Cpu : I5 2500k quad | Cpu kylare : Antec KÜHLER H2O 620 | MB : ASUS P8H67-M LE B3 | Ram : 4x2 GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 | GFX : XFX Radeon 6950 | HDD1 : Crucial m4 SSD 2.5" 64GB | HDD2 : Samsung spinpoint 500 GB | Ljudkort : Soundblaster X-Fi Xtreme

Permalänk
Medlem

Jag hade stora problem med downtime förr. Men de har blivit bättre

hastigheten däremot är kanon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ethex
Har 8/1 hos comhem. Det fungerar klockrent och jag får ut ungefär 1100kB/s in och 160kB/s ut. Varför jag får mycker mer bandbredd än vad jag egentligen ska ha får du nog fråga dem om, jag tänker då inte klaga ;p

Fram tills fredags förra veckan har det varit helt problemfritt i princip vad gäller downtimes... men efter i fredags som sagt, så är det ett rent helvette. Linan går upp och ner varannan timme och jag byter IP-nummer som en annan byter kallsingar.
Detta har dock aldrig hänt tidigare, och det verkar vara underhållsarbete som orsakar det hela. Annars är jag helnöjd, skitbra support för det mesta. Har dock råkat ut för en del halvvrickade supportrar där jag på rak arm kunde säga att de inte hade en aning om vad de snackade om.

Jag kallar det ta emot, du kallar det skicka?
tvMOTTAGARE
Sen så är ju nätet från början byggt för att ta emot grejjer????
TVn brukar väll inte skicka så himla mycket information?
(visserligen är telenätet inte heller optimalt men där delar man inte på samma kabel...

Permalänk
Medlem

funkar perfekt 24/7. 9mbit ner, 1.10 upp

Permalänk

har haft comhem sedan som lanserade sin tjänst för första gången, med ett kort avbrott för bredbandsbolaget 24mbit adsl, bytte tillbax så fort som min bindningstid bara var slut. aldrig mer nå skit-telefonledningsburet krafs med OBEFINTLIG support.

COMHEM´s support funkar KLOCKRENT de YPPERLIGT FÅ gånger man vill ringa dem. SNABBT OCH KORREKT.

Får 9.6mbit nedströms och 1.2mbit uppströms. Tycker mig märka att kabel-uppkopplingarna inte heller är lika duplex-känsliga, jag kan sätta en upload cap på 5kb/s mindre än vad jag maxar och endå få full nedladdningshastighet. Gör man detta med xDSL så kukar ju linan fullständigt.

Har på det senaste haft möjlighet att låna lite lina av som har UPC / CHELLO ... oxå via kabelnätet... måste säga att än en gång får man jävligt bra prestanda

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

Även jag har Comhem med Bredband, telefoni och digital-TV. Funkar klockrent, var lite strul med min ping i båda av dom lägenheterna som jag har haft Comhem i, men efter samtal med support så skickade dom en tekniker som fixade till den 3 dagar efter jag ringde. Så först klassig support och kundhantering. Nu smider allt på fint och telefonin funkar alldeles utmärkt som Telias. När jag väl haft något avbrott så har det varit små korta avbrott som varit under 1min

Comhem är inget fel på i dagens läge, däremot var det katastrof för längesen när jag hade dom.

Tummen upp för Comhem!

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Gäst

Hoppar in lite här.

Ingen som vet prislappen på Comhem:s 100/100 som ska träda i kraft efter sommaren?
Enligt en källa på jobbet så väntar Comhem på instruktioner och direktiv för just denna tjänst.Det hade varit kul och syna prislappen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Hoppar in lite här.

Ingen som vet prislappen på Comhem:s 100/100 som ska träda i kraft efter sommaren?
Enligt en källa på jobbet så väntar Comhem på instruktioner och direktiv för just denna tjänst.Det hade varit kul och syna prislappen.

Blir inget 100/100.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold