Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Galet varmt grafikkort

Yeah precis som rubriken säger, Kom upp i ca 110C när jag lirade WoW och oblivion, nu har jag satt dit en Zalman 7700 cu, det är dock fortfarande bara en tidsfråga innan kortet når ca 90 grader och hänger sig, WTF ska jag göra? Har provat diverse atitools och fan controlls inget verkar bita.

Permalänk
Medlem

Städa ordentligt och se till att du har ett bra luftflöde genom chassit.. fläktkylning funkar inte så bra om d e varmluft den blåser på ditt kort

Permalänk

Städade hyffsat rent i den för några dagar sen, verkade inte ge någon effekt, några mer hints?

Permalänk
Medlem

peltier?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
peltier?

?!w00t!?

Permalänk

http://www.overclockers.se/Category?categoryId=45219841
kylningselement, kan i vissa fall kyla till minus.

Permalänk
Medlem

vad har du för kort? hur mkt "luft" finns det i lådan, fläktar som suger in/blåser ut? lagom med kylpasta på gpu kylaren? monterat ordentligt?

Visa signatur

ASUS P5K Deluxe WiFi AP, e6850@3.9ghz, 2x1gb Mushkin 6400@ 1060mhz 5-5-5-10. 8800gts 320mb 2x80gb Raid. 2x 500gb

Laptop: Hp Pavillion 2222. Intel Core2 Duo 1.73ghz, 2gb ddr2, geforce 7200, 120gb HDD

Permalänk
Medlem

Har själv ett kort som blir jävligt varmt, går upp i 90grader överklockat efter 10min artifects scannern i ati tool. Har dock beställt en vf900cu och hoppas den kylar lite bättre så jag kan klocka mer...

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
peltier?

om du menar att han ska montera en peltier är det ingen bra idé.
förmodligen kommer grafikkortet bli ännu varmare eftersom kylaren inte kommer klara att kyla den.

jag skulle tro att du har monterat kylaren fel. det kan du enkelt kontrollera genom att känna på kylflänsen. kan du ta på den utan att bränna dig tyder det på dålig kontakt mellan gpu och kylare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hur pass nytt är grafikkortet?
Har det alltid varit så här varmt? (eller har du klockat för hårt)

I såna fall byt ut kortet om du har garanti kvar för det är troligtvis fel på kortet.

Hade samma problem med fick byta ut det sen va allt frid å fröjd.

Permalänk
Medlem

Låter som ett ATI-kort utan dynamiska fläktscheman. Mitt pallar inte tio minuter is spel om jag inte använder ATI Tool.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk

Jo de är nånting som är väldigt fel, men undra just va de kan vara för grafikkort.
Kör mitt maskineri 24/7, helt stabilt till 100%. Kör själv ati-tool (beta 14) och de lönade sig efter x timmar fininställningar med spänningen. Men de är fullt möjligt att nåt är keiko med kortet. Säkerhetskolla en extra gång, ta loss kylning och gör om lugnt och försiktigt. Om du kan konstatera att de är samma problem så bör du få kortet utbytt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

För att svara på era frågor, kortet är itne överklockat, fläkten sitter som den ska, probllemet har uppstått på senare dagar elelr iaf förvärrats grovt. några tips på inställnigar i ati toolsom kan läna sig elelr dylikt?

Det är ett radeon x800 xt kort

Permalänk

Hmmm... x800xt säger du, och de är inte klockat. Har du har ett bra luftflödde i burken då? Hur länge har du haft de ?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Har en klockad, 530/1140, Sapphire X800XT. Idle ca 30C, load ca 50C. Kylning Zalman VF700-Cu.

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Hmmm... x800xt säger du, och de är inte klockat. Har du har ett bra luftflödde i burken då? Hur länge har du haft de ?

Tnäkte faktist kolla upp det, mistänker att en av de andra fläktarna kan ha dammat igen elelr dylikt ska mecka lite nu:P

Permalänk

En polare som kör på ett x800Pro hade samma problem. Efter ca 10minuter i wow var kortet 80-90grader. Vi tog ur kortet och blåste det rent från damm i flänsarna och bytte kylpasta. Sedan låg det stabilt i 40grader. Damm är farligt som fan! Samar värme något brutalt och hindrar luftflödet.

Permalänk

Är du säker på att du har köpt en 7700 cu?
Och inte en vf-700?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring
Är du säker på att du har köpt en 7700 cu?
Och inte en vf-700?

Där sa du nått, det är en vf - 700 jag har i thnk

btw vad är kylpasta och hur byter man det?

Permalänk
Medlem

kylpasta är det som ska sitta mellan grafikkortet och kylaren!

Ta bara bort din vf-700 och kleta på lite kylpasta (inte för mycket bara) sen skruvar du dit skiten lite fint

Köp Arctic silver 5 kylpasta den aeger

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
kylpasta är det som ska sitta mellan grafikkortet och kylaren!

Ta bara bort din vf-700 och kleta på lite kylpasta (inte för mycket bara) sen skruvar du dit skiten lite fint

Köp Arctic silver 5 kylpasta den aeger

Done, fan datorn verkar funka helt okey nu, ligger stabilt på 75 grader när jag lirar :), tack som fan liksom

Permalänk

Följer det inte med en manual som man ska läsa?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

fixa bättre fläktar till chassit så kanske du får ner tempen lite till 75 grader i load då du lirar verkar lite högt..??

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Nja inte om man jämför med de 110 jag maxade än gång innan jag börja ändra på saker där nere:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 64AthloN
fixa bättre fläktar till chassit så kanske du får ner tempen lite till 75 grader i load då du lirar verkar lite högt..??

Instämmer, eller kolla så du har _lagom_ med kylpasta. Med en korrekt installerad VF700 och hyfsad ventilation i chassit borde du ligga på ~50 grader.

Du får heller inte passa dit kylaren och sedan ta bort den. Då fastnar kylpasta på både chippet och kylaren, och det stänger sedan in luftbubblor som sabbar värmeledningsförmågan i kylpastan. Om du har råkat få kylpasta på båda delarna tvättar du bort pastan med tops och T-röd eller aceton, och lägger sedan på ett nytt 'riskorn' kylpasta på chippet... Eller i fallet GPU utan heatspreader: hörn av ett riskorn.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Rubriken gjorde mig tänka att det måste vara ett ATI kort. Och jag hade rätt. Men bra att det fixa sig. Men fortfarande så är 75 grader för mycket tycker jag.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."